A w czym smażycie dżemy, powidła itepe

1. Data: 2008-06-22 05:30:00

Temat: A w czym smażycie dżemy, powidła itepe
Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Sezon przetworów zaczął się i jak zwykle brakuje mi garnków,
w których mogę smażyć dżemy. Cos muszę dokupić.
Aktualnie używam tzw. "gęsiarki" b.starej z dość grubej blachy
szkliwionej.
Ale teraz w sjkepach widzę jedynie z takiej blachy-cienizny
że pewnie wszystko by się przypalało.
Stoję przed wyborem - podłużny garnek ze stali nierdzewnej (b.drogi),
podłużny "kociołek" z żeliwa (moja Pani go nie podniesie - będę musiał
jej wstawiać na kuchenkę) lub szukanie dużej gęsiarki "w starym
wykonaniu" (czyli gruba blacha).

Jakie są Wasze doświadczenia, w czym robicie dżemy i powidła.
Dzemy to jeszcze krótko się gotuje (chociaż ja robie często takie
długo odparowywane - podobnie jak powidła - bez żelfixów)
no ale kilkudniowe powidła to już garnek musi być wygodny.

2. Data: 2008-06-22 11:43:33

Temat: Re: A w czym smażycie dżemy, powidła itepe
Od: "i...@g...pl" <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 22 Jun 2008 07:30:00 +0200, michalek napisał(a):

> [...]
> szkliwionej.
> Ale teraz w sjkepach widzę jedynie z takiej blachy-cienizny

Ale czemu? - skoro zrobisz powidła w lekko uchylonym piekarniku, 100 st,
powolutku (tak trzeba), to niby jak ma się przypalić?

> [...]
> podłużny "kociołek" z żeliwa (moja Pani go nie podniesie - będę musiał
> jej wstawiać na kuchenkę) lub szukanie dużej gęsiarki "w starym

Też robię w gęsiarce. Nie ma problemu u nas z kupieniem - często widuję w
sklepach z tradycyjnymi akcesoriami kuchennymi. Sa też takie sklepy przy
miejskim targowisku - ludzie szukają dobrych, sprawdzonych rzeczy.
Inna opcja: a Makro sa duże, płaskie, masywne, nierdzewne rondle z 1-2
uszami i grubym dnem. Dość drogie - te duże - ale warto zainwestowac w
wygodę i trwałość. Moja gęsiarka ma już lekkie spękania, więc chyba udam
się po taki rondel.

3. Data: 2008-06-22 11:59:00

Od: Krystyna Chiger <k...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik michalek napisał:
(...)
> no ale kilkudniowe powidła to już garnek musi być wygodny.

W piekarniku w jednorazowych blachach do pieczenia.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

4. Data: 2008-06-22 13:14:33

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> W piekarniku w jednorazowych blachach do pieczenia.

Noigdy nie wykorzystywałem do tego celu piekarnika.
Pomysł jakis jest, ale chyba mocno nieekonomiczny.
Ilość ciapła (gazu) jaka trzeba dostarczyc do piekarnika
pewnie kilkakrotnie przewyższa ilość ciepła zużyta do
podgrzania klasycznie
ps. ekologiem nie jestem, ale ogólnie nie lubię
marnotrawienia zasobów (jakichkolwiek).

5. Data: 2008-06-22 13:27:43

Od: "i...@g...pl" <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 22 Jun 2008 15:14:33 +0200, michalek napisał(a):

> [...]
> pewnie kilkakrotnie przewyższa ilość ciepła zużyta do
> podgrzania klasycznie
> ps. ekologiem nie jestem, ale ogólnie nie lubię

Mylisz się: ciepło w piekarniku krąży wokół naczynia, ogrzewając je ze
wszystkich stron i zanim uleci, jest lepiej wykorzystane, niż kiedy
ogrzewasz samo dno garnka, a pozostałe ciepło sobie od razu ulatuje w
powietrze.

6. Data: 2008-06-22 13:28:35

Od: "i...@g...pl" <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 22 Jun 2008 15:27:43 +0200, i...@g...pl napisał(a):

> [...]
> wszystkich stron i zanim uleci, jest lepiej wykorzystane, niż kiedy
> ogrzewasz samo dno garnka, a pozostałe ciepło sobie od razu ulatuje w

...i jescze: ogrzanie piekarnika do 100 st nie wymaga aż tak wielkiej
ilości energii, jak typowe pieczenie.

7. Data: 2008-06-23 11:24:34

Od: Krystyna Chiger <k...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ilość ciapła (gazu) jaka trzeba dostarczyc do piekarnika
> pewnie kilkakrotnie przewyższa ilość ciepła zużyta do

Kuchenka i piekarnik są elektryczne. Na zdrowy babski rozum wydaje
mi się, że ogrzewanie ze wszystkich stron jest bardziej ekonomiczne
niż podgrzewanie tylko dna, ale nie potrafię tego przeliczyć.
Tak czy tak przeważą oszczędność mojego czasu, którego nie tracę
na mieszanie powideł.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

8. Data: 2008-06-23 13:23:38

Od: "i...@g...pl" <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 23 Jun 2008 13:24:34 +0200, Krystyna Chiger napisał(a):

> Kuchenka i piekarnik są elektryczne. Na zdrowy babski rozum wydaje
> mi się, że ogrzewanie ze wszystkich stron jest bardziej ekonomiczne
> niż podgrzewanie tylko dna, ale nie potrafię tego przeliczyć.

Tłumaczyłam to samo wyżej :-)
Czyli się zgadzamy - już dwie.

> Tak czy tak przeważą oszczędność mojego czasu, którego nie tracę
> na mieszanie powideł.

I o to właśnie chodzi.

9. Data: 2008-06-24 05:57:34

Od: Waldemar Krzok <w...@c...de> szukaj wiadomości tego autora

i...@g...pl schrieb:

> Tłumaczyłam to samo wyżej :-)
> Czyli się zgadzamy - już dwie.

> I o to właśnie chodzi.

tylko michałek tą radę to może sobie na ścianie powiesić. Piekarnika
gazowego nie da się na ogół ustawić na temperaturę rzędu 100 stopni. Co
nie zmienia faktu, że w piekarniku powidła lepiej wychodzą. Rodzice
mieli do tego (m.in.) celu ekstra stary (przedwojenny !) piekarnik
elektryczny.

Waldek

10. Data: 2008-06-24 07:14:48

Od: "Panslavista" <p...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"Waldemar Krzok" <w...@c...de> wrote in message

Da się ustawić na niemal dowolną temperaturę wyższą od otoczenia, do
maksimum wydajności palnika i gazu. Nie ma tylko stabilizacji temperatury
oraz część gazu spala się na parę wodną, co powoduje wysycenie w komorze
piekarnika - trzeba uchylić drzwiczki (założyć blachę pod pokrętła. Można
też użyć termometru elektronicznego do określenia temperatury wewnątrz, o
ile nie ma bimetalicznego na szybie drzwiczek piekarnika.
Niezaprzeczalnie termoobieg ma dużą przewagę nad palnikiem gazowym -
usuwa pary...

Jakie noże polecacie?
Ładne i użyteczne :-)
zlewozmywak ceramiczny
Sernik z truskawakami - tylko ten i tylko teraz :-)
mikser czy malakser?