Androgynia psychiczna

1. Data: 2011-04-02 21:10:58

Temat: Androgynia psychiczna
Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Za Wikipedią:

<<... Charakterystyka

Osoby androgyniczne łączą w sobie cechy psychiczne i sposoby zachowania (radzenia
sobie w trudnych sytuacjach) charakterystyczne dla tradycyjnie pojmowanej męskości
i kobiecości. Osobowość takich jednostek zawiera w sobie jednocześnie
niezależność, jak i opiekuńczość, agresywność i łagodność, stanowczość i uległość,
racjonalność i uczuciowość. Osoby płciowo stypizowane (kobiece kobiety, męscy
mężczyźni) wbudowały w pojęcie "ja" gotowe schematy tego, jak powinni czuć,
działać i myśleć "prawdziwi" mężczyźni i "prawdziwe" kobiety. Androgyni natomiast
łączą w pojęciu "ja" oba schematy, co pozwala im reagować adekwatnie do sytuacji,
plastycznie. Badania psychologiczne nad androgynią psychologiczną zapoczątkowała
Sandra Bem. Opracowała inwentarz ról płciowych - BSRI (w polskiej adaptacji IPP
Alicji Kuczyńskiej), wyłaniający osoby o różnym stopniu typizacji płciowej:

1) osoby androgyniczne - osiągające wysokie wyniki w obu skalach: męskości i
kobiecości
2) osoby stypizowane płciowo zgodnie z płcią biologiczną - kobiece kobiety i
męscy mężczyźni
3) jednostki stypizowane "na krzyż" - męskie kobiety i kobiecy mężczyźni
4) jednostki niezróżnicowane - o niskich wynikach na obu skalach

Doniesienia z badań

Androgyniczne kobiety są bardziej niezależne, asertywne, a zarazem opiekuńcze niż
"kobiecy" reprezentanci obu płci, mają wyższe poczucie własnej wartości i
przejawiają niższy poziom lęku. Androgyniczni mężczyźni są równie stanowczy i
niezależni jak męsko stypizowani, ale potrafią w większym stopniu okazywać czułość
i współczucie.

Jednostki androgyniczne są opisywane przez innych jako sympatyczniejsze i lepiej
przystosowane niż osoby płciowo stypizowane. Wyraźnie stypizowane płciowo
dziewczynki i wyraźnie stypizowani chłopcy cechują się niższą inteligencją ogólną,
mniejszą wyobraźnią przestrzenną i zdolnościami twórczymi.

Androgyni prezentują wyższy poziom otwartości i gotowości odsłaniania własnego
"ja". Ich komunikacja z innymi jest zróżnicowana i elastyczna: otwartość w
wyrażaniu uczuć, empatia, jak i niezależność poglądów, odporność na konformizm.

Istnieje związek między społeczną niekompetencją (trudności w rozumieniu innych i
przewidywaniu ich zachowań) a silną typizacją płciową.

Osoby androgyniczne mają szerszy repertuar zachowań i podejmują rodzaje aktywności
typowe dla obu płci. Będące w związkach osoby androgyniczne są postrzegane jako
bardziej partnerskie, kochające, tolerancyjne, dbające o relacje.

Androgyni, jak i osoby o męskiej tożsamości płciowej, mają wyższą samoocenę niż
osoby o tożsamości kobiecej, lub też niezróżnicowanej płciowo.

Badając muzyków - kompozytorki i kompozytorów, wykonawczynie i wykonawców,
zaobserwowano w tych grupach wyższą niż przeciętnie liczbę osób o cechach
androgynicznych...>>

--
CB

2. Data: 2011-04-02 21:30:14

Temat: Re: Androgynia psychiczna
Od: darr_d1 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 2 Kwi, 23:10, "cbnet" <c...@n...pl> wrote:

> [...]
> niezależni jak męsko stypizowani, ale potrafią w większym stopniu okazywać czułość

Zastanawia mnie czy jest to efekt naszych czasów, czy takie jednostki
występowały w społeczeństwie w podobnym stopniu niż obecnie jakieś na
przykład 50 lat temu.
IMO nie (nie wiem czy były wówczas prowadzone tego typu badania).

> [...]
> wyrażaniu uczuć, empatia, jak i niezależność poglądów, odporność na konformizm.

Wniosek z tego taki, że ani mężczyzna ani kobieta nie są sami w sobie
doskonali. Razem jednak, "w połączeniu" swoich cech i możliwości mogą
wiele - a na pewno więcej. ;)

Pzdr.,
darr

3. Data: 2011-04-02 22:28:59

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wg badań ponad 30% populacji [w kulturze zachodniej] posiada
psychikę androgyniczną.

To prawie tyle samo (różnica statystyczna jest niewielka) ile jest
osób z dominującymi cechami tradycyjnie przypisywanymi ich
własnej płci.

Prawdopodobnie jednym z najbardziej na świecie miejsc przyjaznych
androgynom psychicznym jest Szwecja, która w PL uchodzi m.in.
za pejoratywny symbol zacierania się różnic pomiędzy meżczyznami
i kobietami, a w związku z tym przedmiot kpin oraz żarcików co
bardziej "zdegustowanych" znaFców płci i obrońców tradycyjnych
ograniczeń dopasowanych dla płci.

Najprawdopodobniej z biegiem czasu udział w populacji jednostek
androgynicznych psychicznie wzrasta.

Androgynim psychiczny nie ma nic wspólnego z zaburzeniami,
czy dysfunkcjami związanymi z seksualnością, w tym zwłaszcza
z homolizmem.
Lub inaczej: ludzie z dysfunkcjami w sferze seksualnej nie wykazują
cech androgynii psychicznej, lecz ich psychiczna typizacja płciowa
jest w ogromnej większości albo krzyżowa, albo nieokreślona.

--
CB

.googlegroups.com...

4. Data: 2011-04-02 23:12:05

Od: darr_d1 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 3 Kwi, 00:28, "cbnet" <c...@n...pl> wrote:

> Najprawdopodobniej z biegiem czasu udział w populacji jednostek
> androgynicznych psychicznie wzrasta.

To właśnie próbowałem zasugerować, zastanawiając się czy nie jest to
efekt naszych czasów.

Jakby to najprościej powiedzieć... Widzisz, ileś tam lat temu nie było
(aż tak wiele) kobiet czynnych zawodowo, czy wręcz posiadających
własne i do tego dobrze prosperujące firmy. Nie było normą, że kobieta
zarabia na dom i rodzinę, a tzw. "urlop tacierzyński" to już ewidentny
produkt ostatnich lat. Choć równie często, o ile nie częściej bywa
właśnie tak, że kobieta musi być zarówno matką, żoną i kucharką
(gosposią, sprzątaczką, jak kto tam chce), jak i właśnie tym "facetem"
w domu.
Podobnie zresztą (i odwrotnie) kobiety oczekują od mężczyzn więcej
czułości, delikatności, itd. przy nierzadko jednoczesnym połączeniu
tych cech z dobrym wykształceniem, zarobkami, twardym i męskim
charakterem.

Konieczność sprostowania powyższym oczekiwaniom niejako wymusza na
jednostkach przystosowanie się do takich czy innych okoliczności bądź
wymagań. Zaryzykowałbym nawet tezę, że proces ten ewoluował
kilkanaście, góra kilka-dzieści lat temu.

Pzdr.,
darr

5. Data: 2011-04-02 23:31:08

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Obawiam się, że to nie jest dokładnie takie proste.

W kulturze bałkańskiej największymi wojownikami byli męczyźni
o cechach androgynicznych.
W kulturze antycznej Achilles jest uznawany za psycho-androgynika.
Mity o Amazonkach - kolejny "ślad" psycho-adrogyniczności
jako cechy znanej od dawien dawna.
Itd... itd...

W opinii stereotypowej Wikingowie byli uznawani za hiper-macho
z jajami wiekszymi od mózgu, ale jeśli uwzględni się ich dominujący
emocjonalny stosunek do innych w grupie (np nie zostawiali swoich
poległych na polu walki nawet za cenę narażania własnego życia),
oraz "mało mono-płciowy" charakter ich kobiet, to obecna
znacząca androgyniczność Skandynawów wcale nie wydaje się
przejawem teraźniejszości.

Kolejna rzecz: kultura hebrajska ze ścianą płaczu i kobietami
w rolach _niekoniecznie_ ściśle psychicznie mono-płciowych.

Reasumując: trudno jednoznacznie powiedzieć.
Prawdopodobnie tak, ale nie ma co do tego zbyt wielkiej pewności
w jakim stopniu jest to nowum, a w jakim "odkrycie Ameryki".
IMHO.

--
CB

Użytkownik "darr_d1" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
o.googlegroups.com...

To właśnie próbowałem zasugerować, zastanawiając się czy nie jest to
efekt naszych czasów.

[...]

6. Data: 2011-04-03 07:10:17

Od: Hanka <c...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> typowe dla obu płci. Będące w związkach osoby androgyniczne są postrzegane jako
> bardziej partnerskie, kochające, tolerancyjne, dbające o relacje.

Dorzuce tu moj pomysl na temat:
Swiadomosc nie ma plci.

To my, programujemy mloda, nowa swiadomosc.
Przede wszystkim tzw memami.

Wykluczam stad dzialania w sferze zachowania
gatunku, jako ewidentnie podswiadome.

7. Data: 2011-04-03 07:14:05

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Hanka" <c...@g...com> napisał w wiadomości
j.googlegroups.com...

>Dorzuce tu moj pomysl na temat:
>Swiadomosc nie ma plci.

Nie ma tez wzrostu, ani niczego.

8. Data: 2011-04-03 07:46:18

Od: Hanka <c...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 3 Kwi, 09:14, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
> Użytkownik "Hanka" <c...@g...com>
> Nie ma tez wzrostu, ani niczego.

Cos Ci z tego wynika, czy chcesz sobie tylko
wypic poranna kawe w moim towarzystwie?

9. Data: 2011-04-03 08:08:13

Od: "kiwiko" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Hanka" <c...@g...com> napisał w wiadomości
.googlegroups.com...
On 3 Kwi, 09:14, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
> Użytkownik "Hanka" <c...@g...com>
> Nie ma tez wzrostu, ani niczego.

Cos Ci z tego wynika, czy chcesz sobie tylko
wypic poranna kawe w moim towarzystwie?

hmmm, zrobię sobie jeszcze jedną
całkiem tu miło ;)

kiwiko

10. Data: 2011-04-03 08:12:36

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
On 3 Kwi, 09:14, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
> Użytkownik "Hanka" <c...@g...com>

>Cos Ci z tego wynika, czy chcesz sobie tylko

No, ze wzielas rozlaczne pojecia z definicji, po czym stwierdzilas, ze sa
rozlaczne.

Chyba, ze mialas na mysli, ze mozg nie ma plci, albo, ze "program jego
dzialania" ale to przeciez nieprawda.

!!! BARDZO MIARODAJNY TEST NA MĘSKOŚĆ. UWAGA, NIE DLA NADWRAŻLIWYCH !!!
PARCHAWIEC
Ewolucjonisto: 'nie cudzołóż' !
Ciekawe czy pan prezes slyszal "Whiskey In The Jar"?
TEN "List z Polski".