Argentum nitricum - dla noworodkow - RECEPTURA - pytanie

1. Data: 2005-06-15 21:27:31

Temat: Argentum nitricum - dla noworodkow - RECEPTURA - pytanie
Od: "Przemo" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Jak wiemy 1% azotan srebra stosuje sie w zabieg credego u noworodkow co ma
chronić dziecko przed ew. zakażeniem gałek ocznych podczas przechodzenia
przez kanał rodny.

Na rynku jest preparat zawierajacy 1% azotan srebra - mova nitrat pipette
jednak jak twierdzi szpital jest nie dostepny w tej chwili wiec zleca aptece
wykonanie kropli.

Podczas przygotowania tych kropli napotykam na problem (wyszystko wykonuje
wg przepisu z ksiazki - 200 mg azotanu srebra rozpuszczam w 7,2 g wody i
uzupelniam do 20 roztworem azotanu potasu ) podczas saczenia przez zestaw
droppa gotowego roztworu dochodzi do reakcji azotanu z zestawem droppa -
pojawia sie czarny osad - jak by blyskawiczne "zdzewienie" i (chyba
wytracaja sie siarczki srebra - czarny osad)

Mam wiec pytanie do doswiadczonego farmaceuty:

Jak zapobiec tego typu reakcją ?
Czy cos robie nie tak w przygotowaniu tych kropli ?

Jestem dopiero po stazu - na uczelni nie uczyli nas robienia takich kropli.

Pozdrawiam
Przemek

2. Data: 2005-06-15 23:58:09

Od: "taugusty" <t...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Przemo" napisał:

> [...]
> Czy cos robie nie tak w przygotowaniu tych kropli ?
>
> Jestem dopiero po stazu - na uczelni nie uczyli nas robienia takich

Witam,

Argentum nitricum jest na tyle wrednym zwiazkiem, ze nie dosc ze po czasie
widac jak ostrozny byl "mieszacz" to jeszcze zarazy saczyc nie mozna :-( ani
do autoklawu, czy innego szybkowara, wsadzic tez nie mozna :-(

Jedyne rozwiazanie, z reszta podane w cwiczeniach z receptury Jachowiczowej,
jest uzycie jalowych skladnikow.
Zastanawialem sie skad wziac odpowiedni AgNO3 in subst., ale ponoc w dawnych
czasach (lata 80.) kiedy moja ciotka pracowala w aptece szpitalnej robily
ten roztwor z AgNO3 cz.d.a.
Z woda jalowa nie ma problemu, wiec teoretycznie da sie to zrobic. Pytanie
tylko o czystosc mikrobiologiczna, ale azotan srebra jest na tyle silnym
antyseptykiem, ze w jego srodowisku chyba nic nie przezyje.

Pozdrawiam rowniez
taugusty

P.S.
a z ciekawosci: gdzie konczyles farmacje?
t.

3. Data: 2005-06-16 10:04:56

Od: "Wojtek G. ((Wojtex)" <w...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Przemo <m...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:d8q6pj$pst$...@n...news.tpi.pl...

> [...]
> wytracaja sie siarczki srebra - czarny osad)

> Jak zapobiec tego typu reakcją ?
> Czy cos robie nie tak w przygotowaniu tych kropli ?

Możliwe, że metal z którego zrobiony jest aparat droppa redukuje
srebro, a sam się utlenia :(.
W tej sytuacji najlepij kupić sączki wyjaławiające w obudowie, które
podlącza się do strzykawki i sączy bezpośrednio do butelki.
Kosztują kilkanaście złotych.
Pozdrawiam
Wojtex

4. Data: 2005-06-16 12:21:32

Od: cyklista <1...@a...net.pl111> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> W tej sytuacji najlepij kupić sączki wyjaławiające w obudowie, które
> podlącza się do strzykawki i sączy bezpośrednio do butelki.

i na dodatek azotan ciemnieje od samego swiatła, wiec trzeba wszystko
robić szybko i z jak najmniejszym dostepem tlenu i światła, więc
sączenie powolne nie jest dobrym pomysłem, a szybkie z cisnieniem dodaje
za duzo powietrza do r-ru

5. Data: 2005-06-16 21:06:42

Od: "Przemo" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam

> Argentum nitricum jest na tyle wrednym zwiazkiem, ze nie dosc ze po czasie
> widac jak ostrozny byl "mieszacz" to jeszcze zarazy saczyc nie mozna

To prawda paskudny zwiazek - tak sie staralem ostroznie robic - i juz jedne
spodnie do wywalenia bo znikąd pojawila sie brunatna plama ktorej zaden
vanish nie che wywabić.

> [...]
> Zastanawialem sie skad wziac odpowiedni AgNO3 in subst., ale ponoc w
> dawnych czasach (lata 80.) kiedy moja ciotka pracowala w aptece szpitalnej

Pracownicy Apteki w której pracuje podkreślali mi tylko ze jest specjalny
azotan potasu do robienia kropli ocznych ale w hurtowniach nic o nim nie
wiedza - jest jeden zgodny z FP V czy VI i taki właśnie stosuje jako

roztwór uzupełniający - po uprzednim wysterylizowaniu w szybkowarze -
domyślam się ze różnica jest tylko w czystości biologicznej miedzy jednym a
drugim.

Odnośnie sączenia to tez myślę ze jest zbędne ze względu na reaktywność
AgNO3- ale aby sączyć pisało w książeczce od lekow ocznych - metoda
przygotowania nr. 2 - rozpuscic składniki ......... i przesączyć przez
zestaw droppa.

Staralem sie wszystko robic jak pisze bo robienie tych kropli to taka duża
odpowiedzialność - cos zle będzie i 10 dzieci oślepnie.

Postaram sie poszukać po hurtowniach jałowego azotanu srebra.

> P.S.
> a z ciekawosci: gdzie konczyles farmacje?
We Wrocławiu

Dziekuje za pomoc
Pozdrawiam
Przemo