Arszenik w ryzu

111. Data: 2018-09-19 09:56:46

Temat: Re: Arszenik w ryzu
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Debowski

> Dimetylortęć. Babka, chemik. Kapnęlo jej tym na lateksową rękawiczke,
> która miała ubraną.

Może gdyby rozebrała tę rękawiczkę, nie byłoby sprawy...
:-|

--
XL

112. Data: 2018-09-19 10:02:17

Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-19 o 08:49, WM pisze:

> Co ciekawe używano tego związku do zwalczania chwastów i grzybów.
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Dimetylort%C4%99%C4%87

Używano też do dezynfekowania silosów do przechowywania zboża.

P.P.

113. Data: 2018-09-19 11:21:13

Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-19 o 09:56, XL pisze:
> Marcin Debowski

> Może gdyby rozebrała tę rękawiczkę, nie byłoby sprawy...
> :-|

Tak uczyniła.

Robert

114. Data: 2018-09-19 13:55:01

Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 19.09.2018 o 09:55, XL pisze:

> Rteć intensywnie SUBLIMUJE

Sublimacja to przemiana ciała stałego w gaz. W przypadku rtęci
sublimacja nie ma znaczenia praktycznego. Natomiast *parowanie* rtęci
silnie zależy od temperatury. W temperaturze kilkunastu stopni rtęć jest
bezpieczna, znaczenie toksykologiczne może mieć powyżej 30C. Jeśli więc
ktoś ma ogrzewanie podłogowe i rozleje rtęć, to powinien podjąć
działania detoksykacyjne. W przypadku rozbitego termometru rtęciowego
pozbierać kropelki rtęci (broń Boże odkurzaczem) i zapomnieć o sprawie.

P.P.

115. Data: 2018-09-19 14:34:51

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
> silnie zależy od temperatury. W temperaturze kilkunastu stopni rtęć
> jest bezpieczna, znaczenie toksykologiczne może mieć powyżej 30C.

We wspomnianych przeze mnie zakładach Róży Luksemburg tak właśnie było.
Ciepło w takiej fabryce, a zwłaszcza latem. Tam pracownice wlewały po
kropelce rtęci o świetłowki za pomocą pipety -- tak wtedy wyglądało BHP.
Jak już produkcja stanęła i zabrano się do remontu/rozbiórki, to po
zerwaniu podłogi ukazały się sporej wielkości kałuże rtęci.

> [...]
> podjąć działania detoksykacyjne. W przypadku rozbitego termometru
> rtęciowego pozbierać kropelki rtęci (broń Boże odkurzaczem) i zapomnieć

Na wszelki wypadek miejsce zasypać sproszkowaną siarką. Siarczki rtęci
z malutkich kropelek tworzą się łatwo, za to sublimują trudno. To można
za jakiś czas bezpiecznie wessać odkurzaczem.

Jarek

--
Głuptas już rozpinał gacie,
By ją zgubić w sublimacie,

116. Data: 2018-09-19 14:52:47

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2018-09-19, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

> Tak uczyniła.

Badania wykazały, że dimetylortęci taka rękawiczka zajmuje ca
kilkanaście sekund, aby się przez nią przedostać - innymi słowy, babka
powinna ją zdjąć natychmiast, czego nie uczyniła. Dokończyła sprzątac i
dopiero wtedy.

Tylko mnie zastanawia, że sprzątała w takiej uświnionej rękawiczce.
Przyznam, że sam bym ją do sprzatania zdjął (i założył nową) aby nie
uświnić tym sprzętów. Co prawda dimetylortęc ma dosyć wysoką prężność
par, ale znowu nie aż tak wysoką, aby momentalnie odparować, a jak
niektóre rzeczy potrafią "wejść" w przedmiot to wystarczy popracować z
podstawowymi akrylatami, czy innym lotnym śmierdzidłem aby się szybko
przekonać.

--
Marcin

117. Data: 2018-09-19 14:54:17

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2018-09-19, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

> [...]

par, ale znowu nie aż tak wysoką, aby momentalnie odparować, a jak
niektóre rzeczy potrafią "wejść" w przedmiot to wystarczy popracować z
podstawowymi akrylanami, czy innym lotnym śmierdzidłem aby się szybko
przekonać.

--
Marcin

118. Data: 2018-09-19 15:04:24

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2018-09-19, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
> Na wszelki wypadek miejsce zasypać sproszkowaną siarką. Siarczki rtęci
> z malutkich kropelek tworzą się łatwo, za to sublimują trudno. To można
> za jakiś czas bezpiecznie wessać odkurzaczem.

Bym się bał potem takiego odkurzacza. Fakt, że drobinek w szczelinach
inaczej się nie da, ale pewnie kupiłbym do tego tani odkuracz i go po
tym wyrzucił. Problem w tym, że to zasysane powietrze najcześciej jest
też używane do chłodzenia silnika gdzie dziać się mogą różne rzeczy, a
filtry, nawet HEPA doskonałe nie są.

Zresztą, nawet jakby optymistycznie zakładać, nie było drobinek
metalicznej rtęci, to zdaje się, że wolna rtęć występuje też
spontanicznie w złożach cynobru, więc proces w jakimś stopniu jest
odwracalny (w sensie uwolnienia rtęci).

--
Marcin

119. Data: 2018-09-19 15:17:00

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Marcin Debowski napisał:

> [...]
> tym wyrzucił. Problem w tym, że to zasysane powietrze najcześciej jest
> też używane do chłodzenia silnika gdzie dziać się mogą różne rzeczy,

Przy takim podejściu do sprawy trzeba by przyjąć, że miejsca, w których
kiedyś leżała kropelka rtęci z termometru, nie będą odkurzane nigdy.
Siarka po prostu minimalizuje ryzyko. Poza tym jest pomocna, gdy rtęć
wpadnie w szparę, z której nijak się tych kropelek wydłubać nie da
(można próbować srebrnym drucikiem).

> [...]
> spontanicznie w złożach cynobru, więc proces w jakimś stopniu
> jest odwracalny (w sensie uwolnienia rtęci).

Wiadomo, że uwolniona? Czy złoże cynobru nie powstało ze spotkania
(spontanicznego lub nie) metalicznej rtęci z siarką?

--
Jarek

120. Data: 2018-09-19 15:35:01

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2018-09-19, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> Przy takim podejściu do sprawy trzeba by przyjąć, że miejsca, w których
> kiedyś leżała kropelka rtęci z termometru, nie będą odkurzane nigdy.

Kropelkę to można opanować bezodkurzaczowo. Problem się robi jak tego
jest więcej. Siarką zasypać oczywiście trzeba, ale potem to za jakiś
czas zmiesć ile się da jakąś zmiotką, czy nawet na mokro, a dopiero
potem ewentualnie odkurzaczem. Przy większej ilości zdecydowanie
odkurzacza bym nie ryzykował.

> [...]
>
> Wiadomo, że uwolniona? Czy złoże cynobru nie powstało ze spotkania
> (spontanicznego lub nie) metalicznej rtęci z siarką?

Z tego co widze, to minerał hydrotermalny więc raczej nie.
Wolna rtęć pojawia się w nim najpewniej w skutek powolnego utleniania.

--
Marcin

jabłka
Moje kuchenne ,,teorie" ?