Arszenik w ryzu

121. Data: 2018-09-19 15:47:48

Temat: Re: Arszenik w ryzu
Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bym się bał potem takiego odkurzacza. Fakt, że drobinek w szczelinach
> inaczej się nie da, ale pewnie kupiłbym do tego tani odkuracz i go po
> tym wyrzucił.

My z siostrą cioteczną jako dzieciaki (ona później była lekarzem)
specjalnie rozbijałyśmy termometry i bawiłyśmy się kulkami rtęci.

--
animka

122. Data: 2018-09-19 16:17:37

Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> powinna ją zdjąć natychmiast, czego nie uczyniła. Dokończyła sprzątac i
> dopiero wtedy.
>
> Tylko mnie zastanawia, że sprzątała w takiej uświnionej rękawiczce.
> Przyznam, że sam bym ją do sprzatania zdjął (i założył nową) aby nie
> uświnić tym sprzętów. Co prawda dimetylortęc ma dosyć wysoką prężność
> par, ale znowu nie aż tak wysoką, aby momentalnie odparować, a jak
> niektóre rzeczy potrafią "wejść" w przedmiot to wystarczy popracować z
> podstawowymi akrylanami, czy innym lotnym śmierdzidłem aby się szybko

Do pracy z dimetylortęcią używa się rękawiczek z warstwą aluminium
między warstwami lateksu. Ale takie rękawiczki to chyba rezultat tamtego
wypadku.

P.P.

123. Data: 2018-09-19 16:22:15

Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

Czytałem kiedyś publikację, w której stwierdzono, że metoda zasypywania
siarką jest mało skuteczna. Autorzy sugerowali zasypanie pyłem cynkowym,
podobno powstający amalgamat trudno uwalnia rtęć. Sam nie mam żadnych
doświadczeń w tej kwestii, i niech już tak zostanie.

Wystarczy miedziany :-)

P.P.

124. Data: 2018-09-19 16:25:07

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:

> Sublimacja to przemiana ciała stałego w gaz.

Tak, ale w przypadku rtęci można dyskutować nad jej stanem skupienia - bo
NIE JEST to typowa ciecz, lecz metal.

> W przypadku rtęci
> sublimacja nie ma znaczenia praktycznego. Natomiast *parowanie* rtęci
> silnie zależy od temperatury. W temperaturze kilkunastu stopni rtęć jest
> bezpieczna,

Nieprawda. Nie jest. Cały czas paruje, tylko wolniej. Ważny tu jest czas
parowania.

> znaczenie toksykologiczne może mieć powyżej 30C.

Nieprawda. Paruje i w niższej temperaturze, tylko wolniej. Ale jeśli
wystarczajaco długo, to może i zabić.

> Jeśli więc
> ktoś ma ogrzewanie podłogowe i rozleje rtęć, to powinien podjąć
> działania detoksykacyjne.

Jeśli nie ma takiego ogrzewania, to też. Rtęć paruje także w temp.
pokojowej, tylko wolniej. Ważna jest tu jej ilość, a dokładniej
powierzchnia parowania. Czyli - jeżeli w temp. 30 st C rtęć zalega w
wąskiej i głębokiej szczelinie podłogi, to mniej jej wyparuje w jednostce
czasu niż wtedy, gdy w temp. pokojowej jest cienko rozlana w postaci sporej
kałuży.

> W przypadku rozbitego termometru rtęciowego
> pozbierać kropelki rtęci (broń Boże odkurzaczem) i zapomnieć o sprawie.

Nieprawda. Po pierwsze temperatura w odkurzaczu szybko się podnosi, co
sprawia, że rtęć intensywnie paruje. Zatem BROŃ BOŻE ODKURZACZ!
Należy rtęć zebrać na szufelkę/papier i umieścić w zakręcanym słoiku. Oddać
do utylizacji!
Po drugie - pozostawienie jej w odkurzaczu to nadal jej obecność i
parowanie - TAKŻE w temperaturze pokojowej.
Wiec nie dawaj tego typu porad ludziom, bo jeszcze kto ich posłucha!
--
XL

125. Data: 2018-09-19 16:25:58

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

> Badania wykazały, że dimetylortęci taka rękawiczka zajmuje ca
> kilkanaście sekund, aby się przez nią przedostać - innymi słowy, babka
> powinna ją zdjąć

Rozebrać!
?
--
XL

126. Data: 2018-09-19 16:40:31

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
> podobno powstający amalgamat trudno uwalnia rtęć. Sam nie mam żadnych
> doświadczeń w tej kwestii, i niech już tak zostanie.

Pewnie mieli rację. Zasypuje się tym, co się akurat ma, gdy do wypadku
dojdzie (ja akurat mam i siarkę, i pył cynkowy).

> Wystarczy miedziany :-)

Nie tak łatwo. Amalgamat miedziowy powstaje, ale nie tak chętnie jak
srebrny. Do srebra rtęć klei się z dziką rozkoszą, zwilża je jak woda
bibułę (w tej kwestii mam doświadczenie). Ze złotem podobnie -- można
sobie łatwo przy tego typu awariach zartęcić obrączkę czy pierścionek.

--
Jarek

127. Data: 2018-09-19 17:25:41

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-19 o 16:25, XL pisze:
> Rozebrać!
> ?

Rozebrać?
Chyba nie tak jak kiedyś Rita Hayworth?
https://youtu.be/LZn86sSWtEQ?t=1m06s

WM

128. Data: 2018-09-19 17:50:49

Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 19.09.2018 o 16:25, XL pisze:

> Tak, ale w przypadku rtęci można dyskutować nad jej stanem skupienia - bo
> NIE JEST to typowa ciecz, lecz metal.

Czyli ciecz nie jest cieczą...

> Nieprawda. Nie jest. Cały czas paruje, tylko wolniej. Ważny tu jest czas
> parowania.

Popatrz na wykres zależności prężności par rtęci od temperatury.

> Nieprawda. Paruje i w niższej temperaturze, tylko wolniej. Ale jeśli
> wystarczajaco długo, to może i zabić.

Oczywiście, że paruje. Może też zostać wchłonięta przez człowieka,
wówczas ustala się równowaga między absorbowaniem rtęci i jej usuwaniem
z organizmu. Ze względu na niską prężność pary rtęci w niskich
temperaturach stężenie rtęci w tkankach nie osiąga niebezpiecznego poziomu.

Czy Ty w ogóle czytałeś, co napisałem?

P.P.

129. Data: 2018-09-19 22:03:26

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> Rozebrać?
> Chyba nie tak jak kiedyś Rita Hayworth?
> https://youtu.be/LZn86sSWtEQ?t=1m06s

Ta sławna rękawiczka filmowa? - no, niezła była.
:-|

--
XL

130. Data: 2018-09-19 22:07:22

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Oczywiście, że paruje. Może też zostać wchłonięta przez człowieka,
> wówczas ustala się równowaga między absorbowaniem rtęci i jej usuwaniem

Nieprawda. Rtęć NIE JEST wydalana z organizmu. Trwale wiąże się z jego
białkami i kumuluje w nim.

> Ze względu na niską prężność pary rtęci w niskich
> temperaturach stężenie rtęci w tkankach nie osiąga niebezpiecznego poziomu.

> Czy Ty w ogóle czytałeś, co napisałem?
>
> P.P.

Tak - polecasz uzycie ODKURZACZA i zapomnienie o sprawie.
LOL

--
XL

jabłka