Arszenik w ryzu

131. Data: 2018-09-19 23:06:02

Temat: Re: Arszenik w ryzu
Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kapnęlo jej tym na lateksową rękawiczke,
> która miała ubraną.

Wniosek:
rękawiczki powinno się nosić nieubrane.

--
Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

132. Data: 2018-09-19 23:56:44

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-19 o 23:06, Akarm pisze:

> Wniosek:
> rękawiczki powinno się nosić nieubrane.

Albo na jedną rękawiczkę ubrać dodatkowo drugą.

WM

133. Data: 2018-09-20 02:46:23

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

["Followup-To:" header set to pl.sci.chemia.]
On 2018-09-19, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> Co ciekawe używano tego związku do zwalczania chwastów i grzybów.
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Dimetylort%C4%99%C4%87

Tam były tez jakies grubsze afery, chyba w Iranie, gdzie zdaje się tak
zaprawione zboże, zamiast do wysiewu poszło na chleb i potruło się tym
kilkaset osób czy więcej.

> Związek ten powstaje też samorzutnie przez powolną reakcję siarczku
> rtęci(II) (HgS). Powstaje także in vivo (w organizmach żywych) w
> przypadku zatrucia rtęcią.

Metylowana rtęć fajna nie jest, to pewne.
Jeszcze dla zainteresowanych polecam poguglanie za Minamata Disease.
Tu skrót polski: https://pl.wikipedia.org/wiki/Choroba_z_Minamaty

Od tego się chyba zaczęła nie do końca nieuzasadniona fobia z rtecią w
owocach morza.

--
Marcin

134. Data: 2018-09-20 02:50:07

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2018-09-19, Akarm <a...@w...pl> wrote:

> Wniosek:
> rękawiczki powinno się nosić nieubrane.

Jakbym nie napisał, że ubraną, to byłyby celne uwagi, że samo polanie po
rękawiczce nie szkodzi.

Nb. to nie jest aż tak jednoznaczne, bo zasadniczo zdarza się, że
rękawiczkę lateksowa się ściąga a potem ponownie zakłada. Choc jakbym
robił w toksykologii to pewnie bym tego nie praktykował.

--
Marcin

135. Data: 2018-09-20 03:04:26

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2018-09-19, Animka <a...@t...nieja.wp.pl> wrote:

> My z siostrą cioteczną jako dzieciaki (ona później była lekarzem)
> specjalnie rozbijałyśmy termometry i bawiłyśmy się kulkami rtęci.

Bo to nie zabija i sam się rtęcią bawiłem, ale generalnie nie jest to
dobry pomysł i lepiej do tego typu zabaw nie zachęcać.

--
Marcin

136. Data: 2018-09-20 08:03:36

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

> [...]
>
> Nb. to nie jest aż tak jednoznaczne, bo zasadniczo zdarza się, że
> rękawiczkę lateksowa się ściąga a potem ponownie zakłada.

ZAKŁADA - no ale taką ubraną czy gołą?
LOL

--
XL

137. Data: 2018-09-20 10:37:58

Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-19 o 22:07, XL pisze:

> Nieprawda. Rtęć NIE JEST wydalana z organizmu. Trwale wiąże się z jego
> białkami i kumuluje w nim.

Wszystkie organizmy żywe wydalają rtęć, na przykład w postaci
dimetylortęci, było o tym nawet w tym wątku. Przy okazji terapii zatruć
rtęcią wyznaczano okresy półtrwania rtęci w organizmie człowieka. Dane
są z konieczności niekompletne, można jednak uznać, że okres półtrwania
rtęci jest rzędu setek dni i bardzo zależy od tkanki, w której
dokonywano pomiarów. Można więc uznać, ze w krótkim czasie następuje
kumulacja, jednak długoczasowo dochodzi do stanu równowagi między rtęcią
wydalaną i przyjmowaną.
Zauważ, że rtęć występuje w żywności, szczególnie dużo jest jej w rybach
drapieżnych, na przykład w szczupaku czy tuńczyku. To może być nawet
ponad 1ppm, choć norma dopuszcza 0.5ppm. W Polsce poziom rtęci w
środowisku jest dość wysoki, w pietruszce czy innym selerze potrafi być
0.2ppm rtęci. Gdyby rtęć nie była wydalana a tylko kumulowała się, nie
pożylibyśmy długo.

> Tak - polecasz uzycie ODKURZACZA i zapomnienie o sprawie.
> LOL

Jednak nie czytałeś. Cytuję: "pozbierać kropelki rtęci (broń Boże

138. Data: 2018-09-20 14:08:34

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 19.09.2018 o 23:56, WM pisze:

> Albo na jedną rękawiczkę ubrać dodatkowo drugą.

Wtedy można mieć pewność, że ta pierwsza będzie ubrana.

Ewa

139. Data: 2018-09-20 14:23:27

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-20 o 14:08, FEniks pisze:

> Wtedy można mieć pewność, że ta pierwsza będzie ubrana.

Chyba, że była ubrana po krakowsku.
https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/ubrac;2573.html

WM

140. Data: 2018-09-20 16:14:55

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan WM napisał:

> Chyba, że była ubrana po krakowsku.
> https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/ubrac;2573.html

W podobnych sytuacjach czasem się zastanawiam, co tacy ludzie
myślą (jeśli w ogóle). Czy polszczyzna ze wszystkimi niuansami
jest im całkiem obca, czy tylko wydaje im się, że są lepsi od
innych.

Jarek

PS
Być może prof. Bańko przesadził z tym wpływem -- tak się tam
ukształtował język, i już.

--
W Galicji była rozpowszechniona nieznajomość języka niemieckiego,
ale nie znajomość.

jabłka
Moje kuchenne ,,teorie" ?
co z tą jarzębiną