Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Roman Zaroff _" <b...@g...net>
Newsgroups: pl.soc.religia,pl.sci.medycyna
Subject: Autyzm - choroba z ktorej wysmiewaja sie ludzie bez czci i honoru - w tym
lekarze i chamy z gazety
Date: Sat, 9 Feb 2008 21:44:31 +0100
Organization: Onet.pl
Lines: 223
Message-ID: <foj8a8$ek2$28@news.onet.pl>
References: <ug0A4.2805$Ob.90975@news.tpnet.pl>
<5...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: dial-166-72.dialup.medianet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="windows-1250"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1202529418 14978 193.192.166.72 (9 Feb 2008 03:56:58 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 9 Feb 2008 03:56:58 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4133.2400
X-Sender: 9MCphfXJiDV6Kxh4Y44s0jvrOG3fgCth
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4133.2400
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.religia:856551 pl.sci.medycyna:244133
Ukryj nagłówki
> Cze?ć.
--
> Jestem Nowy.
> Tylu tu m?drych i znaj?cych się znawców człowieka.
> Powiedzcie mi proszę
> dlaczego co roku pierwszego listopada odwiedzacie cmentarze.
>
--
Dziękuję, że zwróciłe? się wła?nie do mnie z tym pytaniem.
Odpowiem ci, skoro tak ładnie mnie o to prosisz.
W ten sposób chrze?cijanie czcz? wszystkich ?więtych, jacy tylko przebywaj?
w
Niebie.
W kulcie ?więtych uczestnicz? wszyscy, którzy w tym dniu odwiedz? cmentarz.
Wszyscy bez wyj?tku, z antyteistami wł?cznie.
--
Każde dobro od Boga pochodzi.
Człowiek może tworzyć dobro moralne tylko skutkiem wykorzystania wolnej woli
i pomocy łaski Bożej.
Każdy akt tworz?cy dobro moralne jest czynem nadprzyrodzonym.
Dlatego słusznym jest uszanowac tych, którzy je czynili.
--
Dlatego wszyscy chrze?cijanie obchodz? ?więto Wszystkich ?więtych.
Odwiedzaj? nawet ich groby, ł?cz?c się z nimi w modlitwie.
Każdemu dobremu człowiekowi należy okazywać szacunek.
Szczególnym za? szacunkiem powinni?my otaczać czci? te osoby,
które odniósłszy zwycięstwo nad wieloma przeszkodami
zjednoczyłi się z Bogiem integralnie i na zawsze.
--
A zatem pierwszego listopada odwiedzamy cmentarze,
by odwiedzić miejsca ziemskiego spoczynku tych,
którzy już teraz wielkim głosem wołaj? do Siedz?cego na Tronie i do Baranka,
by wreszcie Bóg w Trójcy Jedyny uznał, że czasy już się wypełniły.
--
Kult ?więtych będ?cych w niebie nie ma jakiego? absolutnego charakteru.
Nie przesłania bowiem sob? czci dla Przenaj?więtszej Trójcy,
cały czas pozostaj?c niejako na drugim planie.
Kult ?więtych wcale nie ubliża kultowi Boga, bo do Niego przecież prowadzi.
--
Kult ?więtych odnosi się nie do samych ?więtych lecz tylko i wył?cznie do
Boga.
Aby wła?ciwie czcić ?więtych Pańskich, którzy już s? w Bogu,
w pierwszej kolejno?ci trzeba przyznać się przed samym sob? do swego
powołania.
Ogólnie mówi?c mamy jedno i to samo powołanie.
Zostali?my stworzeni po to, by osi?gn?ć godno?ć synów Bożych.
--
Uznanie, że celem naszego życia jest osi?gnięcie godno?ci synów Bożych
powoduje nasz? gremialn? obecno?ć na cmentarzach w dniu Wszystkich ?więtych.
Już następnego dnia, gdy wspominamy wył?cznie naszych zmarłych krewnych,
w tak zwane zaduszki, [nadspodziewanie] wielu już na cmentarz się nie
fatyguje.
W kontek?cie dotychczasowych rozważań jest to zrozumiałe.
--
Zatem nasza wizyta na cmentarzu pierwszego dnia listopada
jest zewnętrzn? form? kultu ?więtych wyrażon? poprzez gest (przyj?cie) i
słowa
(modlitwa).
W zaduszki, mniej się pojawia ludzi na cmentarzach, to fakt niezbity.
Jest tak, mimo że ?więty Ko?ciół Powszechny do tego nawołuje,
obiecuj?c tym, którzy nawiedz? cmentarz w stanie łaski u?więcaj?cej
i pomodl? się w intencji Piotra [naszych czasów], odpuszczenie czę?ci kary
za
winy.
--
Po prostu wielu nie może uznać, że ?więtym może być każdy, w tym ich krewni.
--
Kult ?więtych jest dużo starszy od judaizmu.
Poza monoteizmem nazywany jest kultem przodków.
Chrze?cijaństwo ograniczyło kult przodków do kultu ludzi dobrych.
Dobrych i sprawiedliwych przed obliczem Pana.
Chrze?cijaństwo bowiem zaufało Bogu, że nie warto się lękać tych,
którzy czyni? zło, gdyż tak naprawdę nic uczynić nie mog?.
Zamiast lękać się złych czci Boga w ?więtych Jego.
--
?więci s? wielcy wbrew swojej słabo?ci i grzeszno?ci.
Wielko?ć ?więtych zawsze bowiem ?wiadczy o działaniu Boga.
Bóg dzieli się swoj? przyczynowo?ci? w tworzeniu dobra z ludĽmi.
Na proste pytanie jest jeszcze prostsza odpowiedĽ – bo tak Mu się
spodobało.
--
W teologii katolickiej pojęcie kultu ma różne odmiany.
Zatem istnieje
- kult uwielbienia - należny tylko Bogu,
- kult służebny – należny ?więtym,
- kult ponadsłużebny - należny Matki Naj?więtszej,
- kult pierwszosluzebny - należny ?więtemu Józefowi.
--
Pierwszego listopada, odwiedzaj?c cmentarze, uczestniczymy w kulcie
służebnym.
--
Nawiedzenie cmentarza parafialnego raz do roku nie jest jedyn? form? kultu
?więtych.
Jakie s? inne formy.
--
Formy kultu w stosunku do ?więtych s? różnorodne:
- obchodzenie liturgiczne ich ?wi?t,
- otaczanie szacunkiem obrazów, figur i relikwii ?więtych,
- budowanie ko?ciołów pod wezwaniem ?więtych,
- obieranie ?więtych za patronów,
- nadawanie przy chrzcie imion ?więtych.
--
Należy zaznaczyć, że otaczanie szacunkiem figur, medalików, obrazów, …
nie jest kultem figur, medalików, obrazów, …
Jest to typowa forma służebnego kultu ?więtych,
która ma doprowadzić i doprowadza do ?więtych osób.
Ko?ciół wcale nie utrzymuje jakoby w obrazach czy figurach
mie?ciła się jaka? duchowa i nadprzyrodzona moc działaj?ca cuda.
--
Cudowny obraz zasługuje na sw? nazwę dlatego, że dzięki jego istnieniu
człowiek potrafi odpowiednio się modlić.
Odpowiednia modlitwa w sensie modlitwy, która się Bogu podoba.
Człowiek, może tylko wykorzystać okazję, by ze swoimi problemami zwrócić się
do
Boga.
Ma też okazję namówić ?więtego, by zaangażował się w jego sprawę przed
obliczem
Boga.
--
A je?li się zbierze dwóch w Imię Pana – człowiek i ?więty –
to w?ród prosz?cych jest i Jezus Chrystus,
któremu Ojciec nigdy nie odmawia.
--
Zatem to nie człowiek angażuje ?więtego w swoje sprawy,
lecz Syn Boży posługuje się ?więtym,
By rozlewać między ludzi swe dobro, dobro nadprzyrodzone.
--
Otaczanie szacunkiem obrazów i relikwii zgodny jest z psychologi? człowieka,
który szukaj w swym życiu religijnym jakiego? oparcia.
Kult ?więtych przybliża nam Boga i wskazuje na szereg możliwych dróg
wiod?cych
ku Niemu.
Wybór drogi należy do człowieka i zależy od jego struktury osobowo?ciowej.
Istotny wpływ maj? też warunki kulturalne.
--
?więty Ko?ciół Powszechny otaczał czci? pamięć zmarłych od samego pocz?tku.
Już w katakumbach wyrażał ł?czno?ć całego Mistycznego Ciała Jezusa
Chrystusa,
na grobach męczenników gromadz?c się na modlitwie.
Już wtedy modlił się o składał ofiary za zmarłych.
Tak postępował ?więty Ko?ciół Powszechny na długo przed odł?czeniem się
protestantów.
--
?więci godni s? czci jak? s? otaczani, albowiem dali
najwyższe ?wiadectwo wiary i miło?ci Boga
i słusznie zasługuj? na zaszczytne miano apostołów i męcznników Chrystusa.
Przez swój heroizm, nierzadko męczeński, s? z nami zł?czeni niezwykle
?ci?le.
--
Nie ma się więc czemu dziwić, że ?więty Ko?ciół Powszechny
?więtych wraz z Naj?więtsz? Maryj? Dziewic? otaczał szczególnym uczuciem.
Zawsze z miło?ci? pobożnie ich prosił, prosi i prosić będzie.
Zawsze prosi o jedno, prosi o wstawiennictwo.
I tu tkwi istota służebnego kultu ?więtych.
--
Oprócz apostołów i męczenników krwi do społeczno?ci ?więtych należ? też ci,
którzy dziewictwo i ubóstwo Chrystusa ?ci?lej na?ladowali.
Ich wspaniał? praktykę cnót chrze?cijańskich i charyzmaty Boże
?więty Ko?ciół Powszechny poleca pobożno?ci wiernych
i zachęca ich do na?ladowania ?więtych.
--
S? dwa powody czci jak? darzymy ?więtych.
Po pierwsze czcimy ich ze względu na przykład , jaki nam dali.
Po drugie czcimy ich, by wzmocnić jedno?ć w Ko?ciele przez praktykę miło?ci
braterskiej.
--
Do Chrystusa zbliża nas ł?czno?ć chrze?cijan żyj?cych na ziemi.
Ł?czno?ci chrze?cijan nie da się osi?gn?ć bez obcowania ze ?więtymi.
Zjednoczeni w Chrystusie otrzymujemy od Niego wszelk? łaskę.
|