Badanie dopplerowskie - kilka pytań

1. Data: 2006-10-29 15:44:35

Temat: Badanie dopplerowskie - kilka pytań
Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam kilka pytań odnośnie badania dopplerowskiego :

- tętnic i żył kończyn dolnych i górnych,
- tętnic i żył domózgowych.

Jak takie badania wyglądają w praktyce ??
Co mogą wykryć i jakie mogą być następstwa nieprawidłowego wyniku
takich badań ??

2. Data: 2006-10-29 18:23:17

Temat: Re: Badanie dopplerowskie - kilka pytań
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 29 Oct 2006 07:44:35 -0800, Rostov wrote:

> Mam kilka pytań odnośnie badania dopplerowskiego :
>
> - tętnic i żył kończyn dolnych i górnych,
> - tętnic i żył domózgowych.

Ja w kwestii formalnej.
Żyły domózgowe nie istnieją. Odmózgowe - owszem. Poza tym o ile tętnice
domózgowe (znaczy szyjne i kręgowe) bada się często i ich badanie ma
duże znaczenie, to żyły odprowadzajace krew z głowy bywają oceniane
raczej sporadycznie.

> Jak takie badania wyglądają w praktyce ??

Pacjent kładzie się na leżance, lekarz (a czasem technik, często spotyka
się to na przykład w Stanach) odpala aparat USG, nakłada trochę żelu na
głowicę i/lub pacjenta, merda głowicą czas jakiś, a potem pisze wynik.
Czasem wykonuje się jeszcze pewne próby czynnosciowe, na przykład
pacjent wstaje i jest badany na stojąco, albo zakłada mu się jakąś
opaskę na kończynę.

> Co mogą wykryć

Mnóstwo rzeczy. Zmiany miażdżycowe, zakrzepowe, zwężenia, niedrożności,
czasem anomialie rozwojowe, guzy, zmiany zapalne, dysplastyczne.

> i jakie mogą być następstwa nieprawidłowego wyniku
> takich badań ??

Pytanie jest źle postawione IMHO. To trochę tak, jakby zapytać "jakie
mogą być następstwa stwierdzenia, że silnik w samochodzie bierze olej".

A działania po stwierdzeniu anomalii w w/w badaniach ogólnie rzecz
biorąc zależą od ich rodzaju.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

3. Data: 2006-10-31 14:29:05

Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mogą być następstwa stwierdzenia, że silnik w samochodzie bierze olej".
>
> A działania po stwierdzeniu anomalii w w/w badaniach ogólnie rzecz

Może sie myle ale czyżby nastepna ofiara szarlatanow co wykonuja
"dopleroskie" badanie zył mózgowych

4. Data: 2006-10-31 17:45:25

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 31 Oct 2006 15:29:05 +0100, Piotr Maksymowicz wrote:

> Może sie myle ale czyżby nastepna ofiara szarlatanow co wykonuja
> "dopleroskie" badanie zył mózgowych

:) Może.
Odpowiedziałem, bo byłem świeżo napompowany dopplerem - właśnie czekam
aż przyjedzie do nas Acuson CV70 - drżyjta, żyły domózgowe ;P

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

5. Data: 2006-11-01 12:44:58

Od: "Rostov" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Bieniek napisał(a):
Ciach !

Serdeczne dzięki za wyjaśnienie i przepraszam za złe sformułowanie
tego drugiego pytania.

Zapytam o coś jeszcze - jak jest z odpłatnością za te badania ?
Czy aby były refundowane przez NFZ musi na nie skierować lekarz
specjalista, czy może to być także zwykły lekarz rodzinny ?
A może w przypadku tych badań obowiązuje pełna odpłatność tj. w
przypadku zwykłego USG ?

6. Data: 2006-11-01 21:15:16

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 1 Nov 2006 04:44:58 -0800, Rostov wrote:

> Zapytam o coś jeszcze - jak jest z odpłatnością za te badania ?
> Czy aby były refundowane przez NFZ musi na nie skierować lekarz
> specjalista, czy może to być także zwykły lekarz rodzinny ?

Różnie to bywa. Na większość badań naczyniowych w praktyce musi niestety
kierować specjalista, choć lekarz rodzinny teoretycznie też może.

> A może w przypadku tych badań obowiązuje pełna odpłatność tj. w
> przypadku zwykłego USG ?

Nic mi o czymś takim nie wiadomo. Jest skierowanie z numerem kontraktu z
NFZ - jest badanie. Pełna odpłatność - jeśli lekarz kierujący nie ma
kontraktu z NFZ (np gabinet bardzo prywatny).

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

Echokardiografia-Hoffman , Kasprzak
Wścieklizna - ryzyko zakażenia
ból jąder i podbrzusza - prosze pomóżcie
Ból kolana i nerwobóle nogi.
Jaka temperatura zabija wirusa opryszczki typu 1?