Beta-karoten

1. Data: 2006-04-05 16:07:39

Temat: Beta-karoten
Od: Monika <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Moje pytanie dotyczy możliwości przedawkowania beta-karotenu. Czy w ogóle
jest to możliwe (w sieci jest wiele opinii na ten temat i wszystkie mówią
o tym, iż nie można)? Ja osobiście spotkałam się ze zdaniem, iż jest to
szkodliwe (zdanie lekarza) i chodzi tu głównie o żółte zabarwienie skóry.
Czy szkodzi to np. wątrobie?

- Monika

2. Data: 2006-04-05 19:45:54

Temat: Re: Beta-karoten
Od: "Akulka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Monika" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> Czy szkodzi to np. wątrobie?

Przede wszystkim wątrobie właśnie.

Pozdrawiam,
Akulka

3. Data: 2006-04-05 20:01:28

Od: Monika <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 05-04-2006 o 21:45:54 Akulka <s...@g...pl> napisał:

> U?ytkownik "Monika" <m...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci
>
> Przede wszystkim w?trobie w?a?nie.
>
> Pozdrawiam,
> Akulka

Właśnie to już słyszałam, ale mnie interesują jakieś konkrety. Zadowolę
się nawet słowami "...tak jest, bo przeczytałam to w..."

- Monika

4. Data: 2006-04-06 05:57:10

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> szukaj wiadomości tego autora

Monika pisze:

> [...]
> o tym, iż nie można)? Ja osobiście spotkałam się ze zdaniem, iż jest to
> szkodliwe (zdanie lekarza) i chodzi tu głównie o żółte zabarwienie skóry.

Nie, zmiana koloru skory jest w zasadzie jedynym skutkiem ubocznym
zjadania zbyt duzych, w stosunku do potrzeb organizmu, ilosci
beta-karotenu. Konwersja beta-karotenu do witaminy A podlega regulacji
opartej na poziomie zapasow wit. A w organizmie, dlatego skutki
przedawkowania wit. A nie dotycza beta-karotenu. Istnieja badania
wskazujace na zwiekszenie ryzyka raka pluc u aktywnych palaczy, ktorzy
suplementowali rownoczesnie beta-karoten, ale sprawa nie jest do konca
wyjasniona. O roznicach miedzy wit. A a beta-karotenem mozesz poczytac
np. tu:
http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitamina.asp

5. Data: 2006-04-06 12:38:27

Od: "Akulka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.blah> napisał
w wiadomości news:e12ak0$fdd$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
> opartej na poziomie zapasow wit. A w organizmie, dlatego skutki
> przedawkowania wit. A nie dotycza beta-karotenu.

Jesteś tego pewien? Zawsze mi mówiono, ze można sobie wątrobę uszkodzić, a
konkretnie nadmiar może doprowadzić do zwłóknienia wątroby.

Pozdrawiam,
Akulka

6. Data: 2006-04-06 12:54:50

Od: Filip KK <k...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Akulka napisał:

> Jesteś tego pewien? Zawsze mi mówiono, ze można sobie wątrobę uszkodzić, a
> konkretnie nadmiar może doprowadzić do zwłóknienia wątroby.

Zacznijmy od tego, ze wszystkiego nadmiar moze zaszkodzic. Kazdej
witaminy, kazdego suplementu. Wiec pisanie o przedawkowaniu i
zastanawianie sie, czy moze zaszkodzic w duzych ilosciach mija sie z celem.
Odnosnie BK, to najlepiej przyjmowac go z cynkiem, wapniem oraz
witaminami E, D, B complex.

--
/Pozdrawiam, Filip/ - gg: 11062
Silver MKIV: 1.9 TDI-PD, GTI - Elf evolution sxr

7. Data: 2006-04-06 13:12:12

Od: " Jeff" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Filip KK <k...@x...pl> napisał(a):

> [...]
> zastanawianie sie, czy moze zaszkodzic w duzych ilosciach mija sie z celem.
> Odnosnie BK, to najlepiej przyjmowac go z cynkiem, wapniem oraz

Dzien dobry panie Filipie

Bardzo sluszna uwaga, ze nadmiar wszystkiego szkodzi, ale po co tez i
przedawkowywac syntetyczny beta-karoten?

Nauralny beta-karoten (np. w soku z marchwi) absolutnie nawet w baaaaardzo
duzym nadmiarze nie szkodzi, a nawet wrecz przeciwnie, leczy rozne ludzkie
organa np. regeneruje watrobe do tego stoppnia, ze stosuje sie go prewencyjnie
w przpadku marskosci watroby i jej nowotworow.

Wszystkie badania ktore do tej pory sie pojawily na ten temat, a z ktorych
wciagnieto wniosek, ze beta -karoten moze np. spowodowac nowotwor, dotyczyly
syntetycznego beta-karotenu u ......palaczy.

------
Jeff

8. Data: 2006-04-06 13:13:43

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> szukaj wiadomości tego autora

Filip KK pisze:

> [...]
> zastanawianie sie, czy moze zaszkodzic w duzych ilosciach mija sie z celem.
> Odnosnie BK, to najlepiej przyjmowac go z cynkiem, wapniem oraz

Mysle, ze najlepiej przyjmowac go w postaci naturalnej - wraz z
kolorowymi owocami i warzywami. Przyjmowanie sztucznych suplementow
beta-karotenu nie jest obecnie polecane wlasnie z powodu kontrowersji
zwiazanych z mozliwoscia zwiekszania - w okreslonych przypadkach -
ryzyka wystapienia raka pluc.

9. Data: 2006-04-06 14:52:21

Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.blah> napisał
w wiadomości news:e1346h$b8s$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
> beta-karotenu nie jest obecnie polecane wlasnie z powodu kontrowersji
> zwiazanych z mozliwoscia zwiekszania - w okreslonych przypadkach -
Witam
Bratanica mojej zony /jakby ktos nie wiedzial co to bratanica, to corka
brata / pila ogromne ilosci "Kubusia" to taki sok marchewka + costam. Jej
skora przez kilka lat, tak od wieku 3 lat do 7, miala kolor - zolc z
odcieniem pomaranczowego. Nikt sie tym nie przejmowal, bo kubus zdrowy jest
;). Narazie jej nie zaszkodzilo.
Pozdr
maf

10. Data: 2006-04-06 15:07:56

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> szukaj wiadomości tego autora

Akulka pisze:

> Jesteś tego pewien? Zawsze mi mówiono, ze można sobie wątrobę uszkodzić, a
> konkretnie nadmiar może doprowadzić do zwłóknienia wątroby.

Konkretnie to moze tak byc w przypadku przedawkowywania witaminy A; o
podobnym problemie w przypadku beta-karotenu nie slyszalem. Jedyne znane
mi przyklady wskazujace na szeroko rozumiana toksycznosc beta-karotenu
zwiazane sa z niekorzystnymi interakcjami ze spozywanym alkoholem, przy
czym podobne interakcje wystepuja w przypadku wit. A.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/69/6/1071

Badanie zwyczajów żywieniowych kobiet w zakresie spożywania tłus
"ja chce miec..."
Dlaczego dieta moze stac sie powodem wasni miedzy ludzmi?
System Slim Figura
Tluszczozercom i prof. Markowi Konarzewskim .polecam: