Biały mniszek tzw. mlecz (Taraxacum)

1. Data: 2007-01-05 14:55:37

Temat: Biały mniszek tzw. mlecz (Taraxacum)
Od: "Zbigniew Mazur" <f...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zamarzył mi się biały mniszek tzw.mlecz.
W sieci znalazłem cztery gatunki z rodzaju Taraxacum,
które maja białe kwiaty:

Taraxacum albidum
http://tinylink.com/?TJeYZSlWoU
Ten chyba byłby najlepszy na moja białą łąkę.
Wygląda na silnie rosnący.

Inne trzy gatunki nadają się chyba bardziej
do ogródków skalnych:

Taraxacum collinum
http://www.nature.chita.ru/Plants/Flowers/Aster/tara
xacum_collinum.htm

Taraxacum leucocarpum
Taraxacum pamiricum
http://www.kadel.cz/flora/kvGalery.asp-L=T&P=-1.htm

Taraxacum leucoglossum
http://www.sevin.ru/redbooksevin/index.html?contentp
/66.html
Na tej stronie informacja, że rośnie w okolicach Murmańska

Może ktoś z Was wie, jak namierzyć nasiona tych gatunków?
Zależy mi zwłaszcza na Taraxacum albidum.

Ponadto poszukuję informacji o zwykłym mniszku - Taraxacum officinale,
ale w odmianie nie kwitnącej, a jeszcze lepiej kędzierzawej.
Słyszałem, że taka forma jest uprawiana jest na sałatki we Francji.
W sieci nic nie znalazłem na ten temat.

Pozdrawiam mlecznie, ;-)
Zbyszek

PS Wiecie oczywiście, że z mleczy można robić wino? ;-)

2. Data: 2007-01-05 15:10:39

Temat: Re: Biały mniszek tzw. mlecz (Taraxacum)
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Zbigniew Mazur" <f...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message

> [...]
> ale w odmianie nie kwitnącej, a jeszcze lepiej kędzierzawej.
> Słyszałem, że taka forma jest uprawiana jest na sałatki we Francji.

Jadany jest także normalny, kwitnący mniszek lekarski. Bardzo go lubię,
a najbardziej pędy kwiatowe (tak, te rurki z mlekiem) - doskonałe na
watrobę. Można z nim jeść najtłustsze mięsa.
A wino z kwiatów... Też lecznicze, ale fantastyczne w smaku i bukiecie.

3. Data: 2007-01-05 15:39:07

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Napisałem:

> W sieci znalazłem cztery gatunki z rodzaju Taraxacum,
> które maja białe kwiaty

Cztery to znaczy pięć. Ten piąty wygooglował się w trakcie pisania.

Pozdrawiam licznie, ;-)
Zbyszek
---------------------------------
Julian Tuwim TRUDNY RACHUNEK

Szły raz drogą trzy kaczuszki,
Grzeczne, że aż miło:
Pierwsza biała, druga czarna,
A trzeciej nie było.

Na spotkanie tym kaczuszkom
Dwie znajome wyszły:
Pierwsza z krzaków, druga z sieni,
Trzecia prosto z Wisły.

Aż tu jeszcze jedna idzie,
Bardzo wesolutka,
Idzie sobie, podskakuje,
A ta druga - smutna.

Siadły wszystkie na ławeczce,
Wtem dziewiąta krzyczy:
"Pięć nas było, a jest osiem!
Kto nas wreszcie zliczy?"

Na to mówi jej ta trzecia:
"Sprawa bardzo trudna!
Wyszłam pierwsza, przyszłam szósta,
Teraz jestem siódma!"

I nie mogły się doliczyć,
Nic nie wyszło z tego,
Więc do domu, choć to kaczki,
Wróciły gęsiego.

4. Data: 2007-01-06 11:05:55

Od: "Jagoda" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Mazur" <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
wiadomości news:enlot9$6im$1@inews.gazeta.pl...

> PS Wiecie oczywiście, że z mleczy można robić wino? ;-)

Z kwiatów mlecza można też robić miód. Sama nie robiłam ale Krzysztof M
(ojciec założyciel jeśli Go pamiętacie) robił pyszny taki miodek. Szkoda że
nie podpytałam o przepis :-(

Pozdrawiam - Jagoda

5. Data: 2007-01-06 11:57:43

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ennvri$rpc$1@atlantis.news.tpi.pl Jagoda
<b...@g...pl> napisał(a):

> Z kwiatów mlecza można też robić miód.

Hejka. Paskudztwo. Jeżeli już to prawdziwy miód z nektaru zbieranego
przez pszczółki z kwiatów mniszka. :-)

> Szkoda że nie podpytałam o przepis :-(

Przepis zaczyna się od 2 kg cukru a cukier to trucizna. :-(
Pozdrawiam sztucznie Ja...cki

6. Data: 2007-01-06 14:42:07

Temat: Re: Bialy mniszek tzw. mlecz (Taraxacum)
Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Jagoda wrote:

> Z kwiatów mlecza można też robić miód. Sama nie robiłam ale Krzysztof M
> (ojciec założyciel jeśli Go pamiętacie) robił pyszny taki miodek.

Ja bym robienie miodu zostwił pszczołom. Sądzę, że z kwiatów mlecza też
potrafią.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

7. Data: 2007-01-06 17:04:31

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michał Misiurewicz napisał:

> Ja bym robienie miodu zostwił pszczołom.
> Sądzę, że z kwiatów mlecza też potrafią.

Na stronie POŻYTKI.PL http://www.pozytki.pl/infopage.php?id=8
jest podana informacja o miododajności mniszka:

"Z uwagi na dość powszechne występowanie tej byliny z rodziny złożonych ma ona
spore znaczenie jako pożytek pszczeli.
Kwitnie w maju wraz z sadami. (...) mniszek do dobrego nektarowania wymaga
ciepłej, niemal upalnej pogody, podczas której silna rodzina potrafi przynieść
3 &#8211; 5 kg nektaru.
Po południu koszyczki tej rośliny zamykają się. Mniszek kwitnie około 30 dni,
rośliny na słonecznych stanowiskach zakwitają bardzo wcześnie, jednak dla
zbiorów towarowych mają znaczenie jedynie zwarte łany żółte od kwitnącego
mnieszka.
W sprzyjających warunkach pogodowych mniszek kwitnie ponownie pod koniec lata"

Natomiast o zaletach (prawdziwego) miodu mniszkowego
informuje Wojewódzki Związek Pszczelarzy w Lublinie
http://www.24info.pl/wzp.lublin/dommiodu.htm

"Miód mniszkowy - powstaje z nektaru kwiatów mniszka pospolitego(Taraxacum
officinale). Masowo kwitnie w maju, ale nektaruje dobrze tylko w czasie niemal
upalnych dni. Barwa miodu jasno żółta, smak słodkomdły i zapach kwiatów
mniszka pospolitego. Szybko krystalizuje Miód ten stosowany jest w chorobach
wątroby i dróg żółciowych, chorobach reumatycznych, niedokrwistości,
schorzeniach żołądka oraz stanach wyczerpania psychofizycznego. Miód ten
doskonale przyśpiesza gojenie wszelkich ran."

Pozdrawiam źródłowo, ;-)
Zbyszek

8. Data: 2007-01-06 17:17:18

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:enokqu$jg$1@inews.gazeta.pl Zbigniew Mazur
<f...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> W sprzyjających warunkach pogodowych mniszek kwitnie ponownie pod
> koniec lata"

Hejka. Kwitnący mniszek można spotkać w trakcie całego okresu wegetacji.
Szczególnie w trawniczku. :-) Widziałem pojedynczy egzemplarz, który kwitł w
grudniu ubiegłego roku.
Pozdrawiam nieustająco Ja...cki

9. Data: 2007-01-06 18:57:18

Od: z...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> Zamarzył mi się biały mniszek tzw.mlecz.
> W sieci znalazłem cztery gatunki z rodzaju Taraxacum,
> które maja białe kwiaty:

Ładny :)
W ubiegłym roku, jako ciekawostkę, kupiłam jakiś gatunek mniszka o czerwono-
brązowych liściach. Niby przeżył zimę, chciał kwitnąć ale jednak padł.
Szkoda.
Pozdrawiam, Krystyna

10. Data: 2007-01-07 11:52:52

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> czerwono-
> brązowych liściach. Niby przeżył zimę, chciał kwitnąć ale jednak padł.

Ja mam go dwa lata. W tym roku go wysiałam, siewki mają czerwone listki, ale
marny jest bardzo, siewki tez marnie rosną. Moze na innym stanowisku coś
ciekawego zacznie się z nimi dziać. Porosadzałam siewki i zobaczę w tym
roku.

Pozdrawiam
Kaśka

nawadniacz do kwatków