Bielenie drzewek owocowych

1. Data: 2003-03-05 16:56:42

Temat: Bielenie drzewek owocowych
Od: b...@N...net.pl szukaj wiadomości tego autora

Jestem zupelnie swiezym *ogrodnikiem* to moj pierwszy sezon :)

Jesienia posadzilem kilka drzewek owocowych, czy teraz powinienem
pobielic im pienki. Jezeli tak to jak powinienem prawidlowo
przygotowac wapno etc.

Wsrod moich znajomych zdania sa podzielone, wiec postanowilem sie
zwrocic do szanownego grona o opinie.
--
Bernard

Jeżeli chcesz do mnie napisać usuń NIEBO z adresu

2. Data: 2003-03-05 19:49:50

Temat: Re: Bielenie drzewek owocowych
Od: "Abakus" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Moim zdaniem na bielenie drzew jest juz calkowicie zapozno!
teraz to mozna pomalowac jedynie dla ozdoby.
Drzewa owocowe powinno sie bielic na poczatku stycznia a nawet jak pogoda
dopisoje pod koniec grudnia.
Pozdrawiam Grzesiek

3. Data: 2003-03-05 19:56:56

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W news:shac6vgb01k51tc73m6d35qur0o4msfjqv@4ax.com
Użytkownik<b...@N...net.pl> napisał(a):

> Jestem zupelnie swiezym *ogrodnikiem* to moj pierwszy sezon :)

Rozumiem, że prosisz o taryfę ulgową ;-)

> Jesienia posadzilem kilka drzewek owocowych, czy teraz powinienem
> pobielic im pienki.

pieniek m III, D. pieńka, N. pieńkiem; lm M. pieńki
1. <niewielki kawałek pnia ściętego drzewa; pniak, klocek>
Pieniek do rąbania drewna.
? Mieć z kimś na pieńku <mieć do kogoś pretensje, żal; być z kimś w
konflikcie>

Jezeli tak to jak powinienem prawidlowo
> przygotowac wapno etc.

Bielenie pni drzew
Czynność ta ma na celu zapobieżenie nadmiernemu nagrzewaniu się pni i
grubych konarów (biały kolor odbija promienie słoneczne), które pobudza ruch
soków w drzewie a w nocy przy znacznych spadkach temperatur następuje
zamarzanie płynu,co w konsekwencji prowadzi do rozsadzenia i pęknięcia pnia
i powstania rany zgorzelinowej.
Rany zgorzelinowe osłabiają żywotność drzewa, co odbija się niekorzystnie na
jego plonowaniu.
Najczęściej do bielenia używamy "mleka wapiennego" (2kg wapna palonego +
10 litrów wody)

> Wsrod moich znajomych zdania sa podzielone, wiec postanowilem
> sie zwrocic do szanownego grona o opinie.

Myślę, że mogłeś zastosowac procedury demokratyczne i przegłosować, kto
ma rację :-)
A na poważnie to bielenie drzew robi się na początku stycznia.
Południową stronę pni i grubych konarów maluję nieco wyżej, ponieważ ona
nagrzewa się najsilniej, przez co jest najbardziej narażona na rany
zgorzelinowe. Bielenie jest szczególnie istotne w czasie słonecznych dni i
mroźnych nocy. Bielenie drzew w marcu i kwietniu, stosowane przez niektórych
działkowców nie ma sensu - jest spóźnione, a wapno, wbrew obiegowym opiniom
nie zabija ani zarodników grzybów pasożytniczych, ani szkodników zimujących
w zagłębieniach kory. Amen
Pozdrawiam późno Ja...cki

4. Data: 2003-03-05 20:19:39

Od: "Jerzy Nowak" <w...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko <d...@w...pl> napisał(a):

[...]
> [...]
> nie zabija ani zarodników grzybów pasożytniczych, ani szkodników zimujących

Ma sens jeśli zima się przedłuża.
;-)))
Można też postawić lub przywiązać do pnia deskę lub okręcić tekturą falistą.
Wyłapie ona pierwsze szkodniki. Potem trzeba ją spalić.
pozdr. Jerzy

5. Data: 2003-03-07 19:21:23

Od: b...@N...net.pl szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje wszystkim :) za naprowadzenie na wlasciwa droge, dzieki Wam
dowiedzialem sie o rzeczywistej przyczynie bielenia, bedac przekonany
wczesniej do klasycznej optyki ludowej ;)

Jeszcze raz dziekuje za udzielone rady

=====
Dirko : pieńki, ponieważ małe toto, użyte w sensie zdrobnienia :)

dzięki za taryfę ulgową :}
--
Bernard

Jeżeli chcesz do mnie napisać usuń NIEBO z adresu

BONSAI - Wiaz Chinski
wisteria
MagnoljaITulipanowiec
[SPAM]- Odzież POLAROWA