Bielun

21. Data: 2003-02-26 21:59:06

Temat: Re: Bielun
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tyle, że pałęta się w pobliżu siedzib ludzkich, gdzie jest duża zawartość
azotu w glebie (podobnie jak czarny bez).

> Ja pisałam o bieluniu drzewiastym:-)

Ja też, a Tadeusz chyba o jednorocznych - czy "trąby anielskie" zawiązują u
Was nasiona?

Pozdrawiam, Basia.

22. Data: 2003-02-26 22:12:06

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Marta Góra

> Też bym się chciała dowiedzieć, co to oznacza...
> Ja pisałam o bieluniu drzewiastym:-)
>
> Pozdrawiam
> Marta

Ewa pewnikiem by wyjaśniła zdecydowanie lepiej :-) ukłony :-)
Roślina ruderalna -czyli roślina rumowisk i przydroży-zwracam uwagę że
mówimy o Datura stramonianum-przywleczona ze wschodnich obszarów
śródziemnomorskich, niestety zadomowiła się dość latwo w okolicach strefy
umiarkowanej.
Jest chwastem-tak to należy ująć.:-(
Słynna sprawa z zatrutymi małolatami.......
Jest po 22 :-)
Jest rosliną niestety silnie trującą i halucenogenną.
Zawiera skopolaminę, hyoscyaminę oraz atropinę.
Należy przyjąć przed 20 że są to środki stosowane w lecznictwie ;-)
:-) Bogusław

23. Data: 2003-02-26 23:34:32

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

24. Data: 2003-02-27 06:41:20

Od: "JotHa" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tyle, że pałęta się w pobliżu siedzib ludzkich, gdzie jest duża zawartość
> azotu w glebie (podobnie jak czarny bez).
Dziekuje Basiu za wyjasnienie. Skojarzenia mialam podobne, jednak wydawalo
mi sie nieprawdopodobne takie nazwenictwo :-)))

> Ja też, a Tadeusz chyba o jednorocznych - czy "trąby anielskie" zawiązują
> Was nasiona?
Oczywiscie ja tez o jednorocznym. Te, ktore zakwitly mialy nasiona. Wyrosly
z nich w kolejnym roku zdrowe (niekwitnece grrrrr....) rosliny. Sasiedzi tez
przewaznie maja samosiejki.
Co do nazewnictwa. Jaki jest wlasciwe ?
Bielun, to roslina jednoroczna, a datura wieloletnia wymagajaca
przeniesienia na zime do pomieszczenia, tak ? Chociaz przyznam, ze widzialam
i podpisy Datura (bielun). A "traby anielskie", to niestety w moich rejonach
okreslenie i na jednoroczne i na wieloletnie :-(

Pozdrawiam
Asia

25. Data: 2003-02-27 06:44:26

Od: "JotHa" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mówimy o Datura stramonianum-przywleczona ze wschodnich obszarów
> śródziemnomorskich, niestety zadomowiła się dość latwo w okolicach strefy

W moich rejonach nie ma takich chwastow ! :-((((

> Słynna sprawa z zatrutymi małolatami.......
> Jest po 22 :-)
Rozumiem, ze to kolejny numer na jakeijs liscie roslin ? :-)

Dziekuje za wyjasnienia.

Pozdrawiam
Asia

26. Data: 2003-02-27 08:45:47

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"JotHa" <j...@p...onet.pl> wrote in

> Dziekuje Basiu za wyjasnienie. Skojarzenia mialam podobne, jednak
> wydawalo mi sie nieprawdopodobne takie nazwenictwo :-)))

:-)))))

> [...]
> widzialam i podpisy Datura (bielun). A "traby anielskie", to niestety
> w moich rejonach okreslenie i na jednoroczne i na wieloletnie :-(

Lacinska Datura, polska bielun. Dotyczy i jednorocznych i wieloletnich.
Traby tez :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

27. Data: 2003-02-27 08:48:34

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"JotHa" <j...@p...onet.pl> writes:

> Rozumiem, ze to kolejny numer na jakeijs liscie roslin ? :-)

Raczej nie. Jak rozumiem, Bogusław po godzinie 22:00 jest skłonny
opisywać prawdziwe cechy roślin, przed godziną 20:00 (kiedy to jeszcze
małolaty nie śpią) ściemnia nam o ich właściwościach leczniczych :)

Pozdrawiam,
Grzesiek, wybierający się w okolice Moszczenicy...
--
Felicjan, co rodem był z Nysy,
Prowadził na noce zapisy.

28. Data: 2003-02-27 08:49:28

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"JotHa" <j...@p...onet.pl> wrote in

> [...]

Nic dodac, nic ujac :-)

> W moich rejonach nie ma takich chwastow ! :-((((

U mnie na osiedlu rosla datura stramonium (sama) i datura innoxa
(podsiewana). Po tej zimie chyba nie bedzie rzadnej ...

Pozdrowienia - Ewa Sz.

29. Data: 2003-02-27 21:56:59

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Tadeusz Smal napisał(a) w wiadomości: <00a701c2ddda$dcb42e00
>a te ruderalne to od ruder
>czyli przyczepka gruzu do ogrodka a na tym te bielunie
>?

Cos w tym musi byc :)

Pozdrawiam,
Bpjea

30. Data: 2003-02-27 22:08:57

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Szczę?niak napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]

Nie jestem od definiowania, ale w moim wyobrazeniu terminu "ruderalne" jest
cos wiecej. Nie chce jednak tego tu przytaczac, bo moze sie to niezgadzac z
fachowa definicja i zgorszy fachowcow ;)

>Lacinska Datura, polska bielun. Dotyczy i jednorocznych i wieloletnich.
>Traby tez :-)

I wszystko jasne :) Gdyby wszyscy stosowali pelne nazwy gatunkowe, nie
byloby nieporozumien (lub przynajmniej byloby ich mniej).

Pozdrawiam,
Bpjea

RE: zima/oby do wiosny
RE: Adonis amurensis