Boska zalewajka Kaski (obiecana Waldkowi)

1. Data: 2002-10-31 09:25:54

Temat: Boska zalewajka Kaski (obiecana Waldkowi)
Od: b...@w...pl (MiKa) szukaj wiadomości tego autora

BOSKA ZALEWAJKA KASKI
Produkty:
butelka zuru
30 dag cienkiej kielbasy
15-20 dag wedzonego, dosc tlustego surowego boczku
20 dag pieczarek lub suszone grzyby (2 dag)
5-6 duzych ziemniakow
srednia cebula
3 piorka czosnku
2 liscie bobkowe, 4 ziarna ziela angielskiego, 2
gozdziki, lyzeczka majeranku
vegeta, warzywko, kucharek lub tp. - 2-3 lyzki
(zamiast soli)
1-2 kostki magi (lub w płynie)
pieprz, plaskie 1/2 lyzeczki cukru
pol szklanki kwasnej smietany (18 lub 30%)
po 1 jajku na twardo na osobe

Ok. 2-3l wody gotować z przyprawami (oprocz czosnku i
majeranku). Dodać - o ile jest - skorę lub kosc z
boczku. Moga tez byc wedzone zeberka.
Pokrojony w kostkę boczek stopic na patelni. Skwarki
wybrac i wrzucic do garnka.
Do tluszczu dodać posiekana drobno cebulkę. Delikatnie
zrumienić na zloty kolor, wybrac i wrzucic do garnka.
Teraz do tluszczu dodac obrana ze skory i pokrojona w
kostkę kielbase. Obsmazyc, wybrac i dodac do garnka.
Umyte i obrane lub nie - jak kto woli - pieczarki
pokroic na cienkie plasterki i obsmazyc (nie rumienic)
- ciągle w tym samym tluszczu, żeby puściły sok. Teraz
już wszystko wlozyc do gara. Niech sie gotuje.
Ziemniaki pokroic w kostke lub plastry, dodac do zupy.
Gdy zmiękną, wlać zur przez sitko (odcedzam habazie,
bo mnie drapią w gardle), zanurzyc je w zupie i
przeplukać tak, zeby zostaly na nim tylko otreby.
Pogotowac ze 3 minuty, dodac majeranek, zagotować
jeszcze raz i wylaczyc.
Dopiero teraz dodać zmiazdzony lub posiekany czosnek.
Ewentualnie doprawić do smaku sola i pieprzem.
Smietane (wymieszana z odrobina zupy, zeby sie nie
zwarzyla) dodac do garnka. Mozna ewentualnie zamiast
tego podac smietane na stol, zeby kazdy wlal sobie na
talerz ile chce.
Jajka na twardo pokroic w osemki lub plasterki, wlozyc
do talerza, zalac zupa.

Jak kto lasuch, to mozna podac chleb. Ja sie obywam.

Mniaaam ....Jak przez nieszczelne drzwi wydobywal sie
zapach tej potrawy na klatke schodowa, to zlatywala
sie cala kamienica na miseczke zupki... a mieszkalam
na parterze, wiec kazdy wiedzial ze gotuje ;)

wyslane z serwisu easy cookbook - kukbuk izy
http://www.kuchnia.serwisy.net
http://www.kuchnia.serwisy.net.pl

1. Data: 2002-10-31 11:18:50

Temat: Re: Boska zalewajka Kaski (obiecana Waldkowi)
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 15-20 dag wedzonego, dosc tlustego surowego
boczku
=============
Dzieki serdeczne
Dzis jednak zrobie mala modyfikacje. Jak poczytasz
posty "zeberka wedzone" o cztry kroki powyzej, to
zrozumiesz. i wybaczysz :-}.

A w garze juz bulgoce, bul, bul, bul...

waldek
=============

1. Data: 2002-10-31 11:45:48

Od: "walkie" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hmmmm a to nie jest zurek??? Zwykly zurek??? Bo u mnie sie wlasnie tak jadlo
zurek w domu. Tylko bez boczku a kielbasa biala na masle przyzlocona i
wrzucona do gara. Reszta nic sie nie rozni poza tym ze na stole zamiast
smietany byl sloiczek z chrzanem :)))

walkie -> Justyna Oracz
GG:411958
e-mail: w...@w...net.pl
j...@w...net.pl
IRC: #wroclaw

1. Data: 2002-10-31 12:23:38

Od: b...@w...pl (MiKa) szukaj wiadomości tego autora

walkie wrote:

> Hmmmm a to nie jest zurek??? Zwy
Widzisz... żurek to jest ugotowany na kly zurek??? Bo
> [...]
przyzlocona i
> wrzucona do gara. Reszta nic sie nie rozni poza tym ze

Widzisz, to sie tak mowi "niczym sie nie rozni", a
sama piszesz, że zamiast tego bylo to, a zamiast
tamtego co innego... I juz sie rozni... A mnie Babcia
uczyla, ze zurek jesz "czysty", najwyzej z wlozona
(jak sama zreszta piszesz) do srodka cala kielbasa.
Mozna nim zalac na talerzu utluczone ze skawrkami z
wedzonego boczku ziemniaki, albo podac ziemniaki z
wody polane stopionym takim boczkiem na zupełnie
osobnym talerzu.
A zalewajka (biedazupka) jest to gotowana jakby zupa
ziemniaczana (ziemniaki wkrojone do środka) z bobkiem,
zielem i innymi przyprawami i zalewana zurkiem czy tez
-jak mowia w Polsce bardziej na polnoc - bialym
barszczem. Reszta to juz moje modyfikacje nabywane z
doswiadczeniem. Nie przecze, ze inne osoby mogly wpasc
na podobne pomysly z dodatkami, bo to sie az prosi
kompozycyjnie...
MiKa

1. Data: 2002-10-31 12:45:48

Od: a...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> zielem i innymi przyprawami i zalewana zurkiem czy tez
> -jak mowia w Polsce bardziej na polnoc - bialym
> barszczem.

Nie zgadzam sie - zurek i bialy barszcz to dwie rozne zupy. Zurek robi sie na
specjalnym zakwasie, a bialy barszcz to wywar z miesa i warzyw, zakwaszany np.
sokiem z kapusty kiszonej.
Pozdrawiam,
AniaR

1. Data: 2002-10-31 13:35:10

Temat: Re: Boska zalewajka Kaski - hmmm
Od: b...@w...pl (MiKa) szukaj wiadomości tego autora

a...@p...onet.pl wrote:

> Nie zgadzam sie - zurek i bialy barszcz to dwie rozne
zupy. Zurek robi sie na
> specjalnym zakwasie, a bialy barszcz to wywar z miesa i
> [...]

Ja nie mam zwyczaju się spierać... Pamiętam jeszcze z
dziciństwa, jak moja Prababcia wołała: "Jewka, a leć
na Francuskie kupić barszczu..." dostawałam garnuszek,
pieniążek i...leciałam po dzisiejszy żurek... To było
w Radomsku ;)
I była gotowana bieda zupka, czyli przyczynek domojej
zalewajki :)))
MiKa

1. Data: 2002-10-31 14:18:37

Od: a...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pieniążek i...leciałam po dzisiejszy żurek... To było
> w Radomsku ;)
> I była gotowana bieda zupka, czyli przyczynek domojej

Ja rowniez zasadniczo sie nie spieram, dopuszczam tez rozne regionalizmy, a
nawet domowe zwyczaje w nazewnictwie. Zreszta w smaku zurek i bialy barszcz sa
bardzo zblizone. W kazdym razie moj maz zaprotestowal, gdy stwierdzilam, ze to
jest to samo, a jego argument - nie do obalenia :))) - jest taki, ze knorr robi
dwie rozne zupki - zurek i bialy barszcz. :)

Szkoda, ze mam na obiad juz przygotowany gulasz, bobym chyba sie skusila na
Twoja zalewajke. A tak - to dopiero po Swietach...

Pozdrawiam,
AniaR

1. Data: 2002-10-31 16:48:10

Od: "izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Hmmmm a to nie jest zurek???

Czy u Ciebie w domu je sie zurek z grzybami?

Iza

1. Data: 2002-10-31 17:02:50

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Szkoda, ze mam na obiad juz przygotowany gulasz, bobym chyba sie skusila
na
> Twoja zalewajke. A tak - to dopiero po Swietach...

Problem zalewajki i białego barszczu już był tu maglowany.
Zajrzyjcie do archiwum. Nawet WL się wypowiadał.
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Learn the rules. Then break some."

1. Data: 2002-10-31 23:04:39

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> a écrit dans le message de news:
aprnmk$cnk$...@n...gazeta.pl...

> Problem zalewajki i białego barszczu już był tu maglowany.
> Zajrzyjcie do archiwum. Nawet WL się wypowiadał.
> ;-)

Pamietam :-)
Coz to za dyskusja byla !

Ewcia
(dzis prawdziwych Cyganow juz nie ma...)

--
Niesz !

(dawne czasy poszly w las
czy tys nie chcial, czy tys chcial
Tylko koni, tylko koni, tylko koni...
Tylko koni, tylko koni zal !

Pytanie o naleśniki
Grzane wino, wersja biala - pomozcie ;-)
Cos dla pan i panow (niektorych) !!!!!!!!!
szaron
żeberka wędzone