CZY stymuluje się odrastanie nóg po amputacji ?

1. Data: 2003-01-19 02:05:25

Temat: CZY stymuluje się odrastanie nóg po amputacji ?
Od: j...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Czy stymuluje się gdzieś na świecie odrastanie nóg: podudzie ze stopą (po
amputacji)?

Jan

2. Data: 2003-01-19 09:21:08

Temat: Re: CZY stymuluje się odrastanie nóg po amputacji ?
Od: "Jaco" <j...@p...xo.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiesz co, człowiek to nie jaszczurka, której odrasta ogon. Jak już ktoś
straci nogę albo rękę to zapewniam nie odrosną bo nie ma takiej możliwości.
Bynajmniej z biologią jestem na bierząco i o czymś tak absurdalnym jak
stymulacja odrastania nogi nie słyszałem. Kto takich bzdur Ci naopowiadał???
Pozdrówka
Jaco

3. Data: 2003-01-19 16:18:40

Od: Digit <d...@p...nospam.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@w...pl wrote in

> Czy stymuluje się gdzieś na świecie odrastanie nóg: podudzie ze stopą
> (po amputacji)?

Jesli jestes jaszczurka (w co osobiscie watpie) to powinno samo odrosnac ;-
)
Ludziom nogi (ani inne konczyny ;-) nie odrastaja.

Darek

4. Data: 2003-01-19 21:36:54

Od: "magda" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

też pomyślałam o jaszczurce...
pozdr

5. Data: 2003-01-20 16:04:03

Od: "Marek" <M...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "magda" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> też pomyślałam o jaszczurce...

No ale im odrastają tylko ogony ???
może to ma być jakis plaz ogoniasty np. aksolotl
Marek

6. Data: 2003-01-21 02:33:29

Od: j...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Kilka lat temu w "Swiat Nauki" zamieszcono artykuł dotyczący hodowania
sztucznych tkanek, kończył się stwierdzeniem, że poza nerwami to dałoby się
odtworzyć rękę.
Od tego czasu czasopisma naukowe doniosły o:
regeneracji komórek nerwowych,
przekształca komórki krwi w komórki nerwowe,
m2 skóry hodowanej in vitro kosztuje 30tyś. złotych,
stawy na szkiletach, chrząstki, naczynia krwionośne;
wychodowało się nowe zęby świńskie u szczurów
planuje się hodowanie nerek ludzkich u świń.

Moje pytanie nie jest absurdalne, może tylko przdwczesne.
Ale są Ludzie, którzy na ten postęp medycyny czekają niecierpliwie.

Przez wyszukiwarki nie znalazłem zaczepienia

Pozdrawiam

Jan

7. Data: 2003-01-21 19:11:49

Od: Digit <d...@p...nospam.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@w...pl wrote in

> [...]
> sztucznych tkanek, kończył się stwierdzeniem, że poza nerwami to
> dałoby się odtworzyć rękę.
> Od tego czasu czasopisma naukowe doniosły o:

O ile pamietam ten artykol ze Swiata Nauki to chodzilo o mozliwosc
wychodowania wszystkich tkanek z ktorych sklada sie reka, ale nie reki jako
takiej. Mozna probowac hodowac tkanki, ale nie podejrzewam by udalo sie
doprowadzic do regeneracji konczyny, ktora nie jest prostym zbiorem tkanek,
i powstaje w dosc skomplikowanym porcesie rozwoju danego osobnika.
Pozdrawiam
Darek

8. Data: 2003-01-23 01:45:57

Temat: Re: GDZIE stymuluje się odrastanie KOŃCZYN
Od: j...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

W Polityce z 20030125 prof. Potr Stępień z Zakłądu Genetyki UW napisał, że
1) "regeneracja u kręgowców...u ludzi odrastanie koniuszków palców"
2) "za odrastanie u płazów odpowiada gen msx1...posiadaja go też myszy i ludzie"
3) w Salt Lake City do komórek mięśniowych myszy dorosłej wprowadzono dodatkowo
ten gen i komórki przekształciły się w komórki macierzyste

To do Tych, którzym brakowało wyobraźni (bierzącej informacji.

Będę wdzięczny za wszelkie namiary na ośrodki tym się zajmujące

Jest noga i nerwy w nodze do regeneracji

Pozdrawiam

Jan

9. Data: 2003-01-24 09:02:59

Od: Digit <d...@p...nospam.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@w...pl wrote in

> To do Tych, którzym brakowało wyobraźni (bierzącej informacji.
>
> Będę wdzięczny za wszelkie namiary na ośrodki tym się zajmujące
>
> Jest noga i nerwy w nodze do regeneracji

Bierzacej informacji raczej mi nie brakuje. I o ile wiem _Nigdzie_ na
swiecie nie stymuluje sie odrastania konczyn u czlowieka (bo opuszki palcow
to troche inna sprawa...) Badania nad komorkami macierzystymi prowadzone sa
od dawna, i o takich wlasnie badaniach wspomina sie w Polityce, ale od
wyhodowania na szalce komorek miesniowych, nerwowych itp daleka jeszcze
droga do stymulacji odrastania konczyn,obecnie tylko komorki skory hodowane
sa na wieksza skale i znajduja zastosowanie w leczeniu ciezkich oparzen,
probuje sie tez stymulowac angiogeneze. Ale jak juz napisalem wczesniej od
hodowli tkanek do odtwarzania prostych narzadow, nie mowiac o konczynach
daleka jeszcze droga i nie wiem czy kiedykolwiek dojdziemy nia do konca -
juz predzej nauczymy sie laczyc nerwy z biomechaniczna proteza w ten sposob
zastepujac utracone konczyny.
Mozesz sprobowac znalezc osrodki prowadzace badania nad regeneracja konczyn
u innych organizmow, badz prowadzacych badania komorek macierzystych
Skorzystaj z medline: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Pubmed
przy kazdym artykule podany jest adres osrodka w ktorym prowadzono badania

Pozdrawiam
Darek

Co to jest WODA MARTWA i ŻYWA ?
Bolące kolana