Cholesterol i cukier

1. Data: 2002-10-23 08:52:55

Temat: Cholesterol i cukier
Od: "Ela" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Moj maz (po 40-ce) odebral wyniki badan i wyszlo mu, ze cukier ma 110, a
cholesterol calkowity 210.
Czy to sa bardzo zle wyniki?
Wybiera sie oczywiscie do lekarza, ale ja zmartwilam sie i jestem
niecierpliwa - dlatego pisze na grupe.
Co powinien robic, co ograniczyc (jakas dieta?), co zazywac zeby obnizyc te
wyniki ?
Moze to wynikac z obciazen genetycznych.
Pozdrawiam.
Ela

2. Data: 2002-10-23 14:46:46

Temat: Re: Cholesterol i cukier
Od: "Amalein" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ela" <P...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
te
> wyniki ?
> Moze to wynikac z obciazen genetycznych.

cukier jest w gornej granicy normy, ale pytanie kiedy zostala pobrana krew /
naczczo czy po sniadaniu?/
cholesterol 210 - norma jest do 200 - wiec jest nieznacznie podwyzszony -
warto sprawdzic HDL/LDL czyli stosunek dobrego do zlego cholesterolu i
trojglicerydy. zreszta lekarz Twojego meza bedzie wiedzial co z tym fantem
zrobic
poza tym nie da sie wiecej powiedziec bez rozmowy z pacjentem - ona
najwiecej wnosi
pozdrawiam - A.

3. Data: 2002-10-24 08:04:53

Od: "Ela" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Amalein" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> te
> >
> cukier jest w gornej granicy normy, ale pytanie kiedy zostala pobrana krew

Na czczo.
Dziekuje.
Ela

4. Data: 2002-10-24 18:17:45

Od: "/jaro" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dieta(mniej słodyczy i tłuszczu) na początek w zupełności wystarczy. wyniki
są na granicy normy.

Gosia

5. Data: 2002-10-25 08:05:40

Od: "Ela" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "/jaro" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
> Dieta(mniej słodyczy i tłuszczu) na początek w zupełności wystarczy.
wyniki
> są na granicy normy.

I tu jest pewien drobny problem. Otóz wydaje mi sie, ze chudo jadamy-chude
wedliny, brak tlustych rosolkow, staram sie jak najmniej tłusto, bo nie
lubimy. Wiem, ze wszedzie jest tluszcz i nawet go nie widzimy, ale jednak
wydaje mi sie, ze spozywamy malo tluste jedzenie . Słodyczy tez
minimalnie-ledwie ciasto w niedziele (zadnych tortów). No co prawda duzo mąż
slodzi herbate i kawe.
Czyli co prawda nie detetycznie, ale raczej chudo. Sprobujemy i to
ograniczyc.
Boje sie i chce zapobiec ew. nastepstwom. Tesc mial kilka zawalow i z tego
powodu tez stosunkowo mlodo zmarl. Zapewne maz ma w zwiazku z tym
dziedziczne obciazenia w tym kierunku.
A tak przy okazji-lekarka u ktorej byl powiedziala : cholesterol w porzadku
, cukier troche podwyzszony. Nic nie przepisala, nic nie zalecila poza tym,
zeby nie panikowac.
A mowi sie, ze cholesterol nie powinien przekroczyc 200.
Ela

6. Data: 2002-10-25 09:21:39

Od: "Kropelka" <k...@n...serwery.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
tym,
> zeby nie panikowac.
> A mowi sie, ze cholesterol nie powinien przekroczyc 200.

Obnizyc jeszcze ile sie da tluszcze itp. Ja bralam takie tabletki na
obnzenie cholesterolu.. ziolowe cynarex. Bez recepty w aptece albo sklepie
zielarskim. Nie wiem co mi dokladnie pomoglo ale cholesterol pierwszy raz od
kad pamietam spadl mi do normy. A... i koniecznie zrobcie dokladniejsze
badania na cholesterol tzn LDL HDL i trojglicerydy. Wtedy dopiero mozna
powiedziec czy cos jest zle. Bo tak naprawde liczy sie stosunek tego dobrego
cholesterolu do zlego. I niektorzy ludzie maja normalnie podwyzszony
calkowity cholesterol ale maja mnustwo dobrego a niewiele zlego wiec
wszystko i tak jest w normie. A te tabletki pewnie nie zaszkodza.
Pozdrawiam
Kropelka

7. Data: 2002-10-25 09:43:32

Od: "Ela" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kropelka" <k...@n...serwery.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> badania na cholesterol tzn LDL HDL i trojglicerydy. Wtedy dopiero mozna
> powiedziec czy cos jest zle. Bo tak naprawde liczy sie stosunek tego

Dzieki.
A ktory jest ten dobry? I czy to badanie trzeba koniecznie robic na czczo?
Maz ma jeszcze raz zbadac cukier tyle, ze po jedzeniu wiec przy okazji
moglby i to za jednym zamachem.
Ela

8. Data: 2002-10-25 10:18:40

Od: f...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

"Dobry" cholesterol to HDL a "zły" to LDL.

Niech się Pani tak bardzo nie martwi ;-). Same wyniki, które tutaj Pani
przytoczyła absolutnie niczego złego nie sugerują.

Pozdrawiam, andrzej

PS. Jeśli chciałaby Pani trochę więcej szczegółów na ten temat, to proszę zadać
pytanie tutaj: http://users.nethit.pl/forum/forum/zdrowie/
W miarę możliwości i wolnego czasu, postaram sie coś więcej tam o "złym"
i "dobrym" napisać ;-).

9. Data: 2002-10-25 21:23:53

Od: f...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Wracając do poprzednich Pani wątków wyjaśnię, że kiedyś normą była wartość
poniżej 299, później 270 a jeszcze później poniżej 200. Obecnie poziom
zagrożenia miażdżycą naczyń krwionośnych ocenia się na podstawie stosunku:
cholesterol całkowity/cholesterol "dobry" (HDL) < 5

Natomiast jeśli chodzi o badanie krwi, to wydaje mi się, iż można je połączyć.
Jednakże, powinna to Pani ustalić z lekarzem, który na badania kierował.

Pozdrawiam, andrzej

10. Data: 2002-10-26 19:35:12

Od: "Marek Li" <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
stosunku:
> cholesterol całkowity/cholesterol "dobry" (HDL) < 5

Nie jest to do końca prawdą. Ważne w ocenie jest też jaki jest poziom
LDL cholesterolu, triglicerydów i jak oceniane jest ryzyko na podstarwie
wywiadu i badania.

Jeśli okaże się, że występuje zaburzenie metabolizmu węglowodanów, to
poziom cholesterolu jako prawidłowy to max 185mg/dL a nie 200.

> Natomiast jeśli chodzi o badanie krwi, to wydaje mi się, iż można je
połączyć.
> Jednakże, powinna to Pani ustalić z lekarzem, który na badania
kierował.

Pomiar lipidów powinien być wykonywany na czczo.

A w nawiązaniu do jednego z wcześniejszych postów: poziom glikemii na
czczo 100 nie jest prawidłowy. Inną sprawą jest, że na podstawie jednego
pomiaru nie dokonuje się rozpoznania ale jeśli kolejne badania wyszłyby
takie lub gorsze, to będzie rozpozna upośledzona glikemia na czczo
(głupie tłumaczenie z angielskiego IFG)

Marek Li

pomocy
Nerki