Chude (wąskie) drzewka?

1. Data: 2008-05-26 19:03:18

Temat: Chude (wąskie) drzewka?
Od: Niewe <n...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
i pytam:

Mam wąski pasek ziemi pomiędzy drogą z kostki, a płotem. Ok. 0,5 metra
szerokości, 60m długości. Potrzebuje się trochę osłonić i zamierzam
obsadzić płot pnączami (częściowo zimozielonymi). Dodatkowo co kilka
metrów chciałbym posadzić drzewka. Pytanie co by tu posadzić, żeby mi za
parę lat nie rozsadziło kostki albo ogrodzenia. Czy są jakieś drzewka o
pokroju zdecydowanie kolumnowym, których pnie nie rozrastają się nigdy
powyżej pewnego przekroju? Czy jestem skazany na tuje?

Pozdrawiam.
Piotrek

2. Data: 2008-05-27 18:22:28

Temat: Re: Chude (wąskie) drzewka?
Od: "Darek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

0,5m szerokości to troszkę mało....

Drzewka o pokroju kolumnowym to:
- Wiśnia piłkowana (Prunus serrulata) 'Amanogawa' o wysokości 4-7 m, które
tworzą koronę o średnicy 1-2 m, roczny przyrost na wys. ok.30 cm, na szer.
ok. 5 cm.
- Świdośliwa olcholistna (Amelanchier alnifolia) 'Obelisk' o wysokości 3-5 m
- Klon pospolity (Acer platanoides) 'Columnare' o wysokości 10 m,
wąskokolumnowy śr. 2-4 m, rośnie rocznie na wys. ok. 30 cm, na szer. ok.15
cm
- Jarząb turyngski (Sorbus x thuringiaca) 'Fastigiata' o wysokości 5-7 m,
kolumnowy o średnicy 2-3 m, rocznie przyrasta na wysokość 25 cm, na
szerokość ok.10 cm.
- Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) Smaragd o wys. ok. 4m
- Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) Aurescens o wys. ok. 5-8m

Pozdrawiam
Anna

3. Data: 2008-05-27 19:32:44

Od: Niewe <n...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Darek pisze:
> [...]
> - Jarząb turyngski (Sorbus x thuringiaca) 'Fastigiata' o wysokości 5-7 m,
> kolumnowy o średnicy 2-3 m, rocznie przyrasta na wysokość 25 cm, na

Ale czy pnie w tych drzewkach, które wymieniałaś(eś) są chude i nie
wyrastają na grubasy? Bo tu najbardziej istotny jest pień.

> - Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) Smaragd o wys. ok. 4m
> - Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) Aurescens o wys. ok. 5-8m

No właśnie tego chciałbym uniknąć. Ale jak nie będzie wyjścia...
A czy drzewkom szczepionym też rosną pnie?
Sorry jeśli to banalne pytanie, ale nie wiem.

4. Data: 2008-05-28 07:48:50

Od: "B H" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niewe <n...@b...pl> napisał(a):

Żadne z wymienionych drzew dla ciebie się nie nadaje skoro masz tylko 0,5m
do dyspozycji a one sa dużo, dużo szersze. Nie wiem dlaczego uważasz, że
ważna jest grubość pnia. Przeciez to są formy kolumnowe (czyli korona ma
kształt kolumny zaczynającej sie przy samej ziemi) u których grubośc samego
pnia jest nieistotna.
Dla ciebie optymalne byłyby kolumnowe jałowce - odmian jest sporo,
najbardziej popularny to Sky Rocket (średnica korony do 0,5m)

5. Data: 2008-05-28 17:11:25

Od: Niewe <n...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

B H pisze:
> [...]
> kształt kolumny zaczynającej sie przy samej ziemi) u których grubośc samego

No to może ja coś nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o drzewka,
które mają goły pień, a koronę dopiero powyżej ok. 1.5-2.0 m Wtedy pień
ma znaczenie, prawda?

> Dla ciebie optymalne byłyby kolumnowe jałowce - odmian jest sporo,
> najbardziej popularny to Sky Rocket (średnica korony do 0,5m)

No właśnie "tui" chciałem uniknąć, ale widzę, że chyba za bardzo nie mam
wyjścia.

6. Data: 2008-05-29 07:44:50

Od: "BH" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niewe <n...@b...pl> napisał(a):

> No to może ja coś nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o drzewka,
> które mają goły pień, a koronę dopiero powyżej ok. 1.5-2.0 m Wtedy pień
> ma znaczenie, prawda?

Jeśli tak, to nie ma problemu bo pasuja ci wszelkie drzewa o koronie
kulistej zaszczepione na pasującej wysokosci (w sprzedazy są najczęściej
okazy szczepione na 180-200 cm). Moga byc klony kuliste, robinie kuliste,
katalpa "Nana", wiśnia kulista i sporo innych. Pień takich drzew osiągnie
średnice pół metra moze po 100 latach albo i później, więc tez specjalnie
znaczenia nie ma:) Nie demonizowałabym tez problemów z korzeniami (no może
robinia mogłaby w tej kwestii trochę namieszać). W miastach od lat sadzi się
formy kuliste tuż przy chodniku i jakos nic złego się nie dzieje.

tulipany chore
Dzikie rarytasy
Czym odgrodzic trawnik od iglakow ?
katastrofalny atak galasów...
Olej do impregnacji potrzebny - Poznań i okolice