Co to za owad

1. Data: 2006-04-06 19:02:25

Temat: Co to za owad
Od: "Gsue" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam grupowiczów,
co to jest : małe, czerwone i siedzi tego mnóstwo na liściach :)
(Nie chodzi oczywiście o czerwonego kapturka)
Jest to owad, trochę większy od biedronki, bardziej "płaski" i chyba ma
drobne czarne cętki, ale nie jestem pewien (nie sprawdziłem, a teraz trochę
za ciemno). Najwięcej tego łazi (ma nóżki ) w okolicach drzew. Przy
kompoście nie widać ich prawie wcale.
Rozplenił mi się w tym roku w ogrodzie straszliwie.

Czy ktoś ma pomysł i mógłby podpowiedzieć co to za zwierz i czy należy się
go obawiać, ew. likwidować?

Pozdrawiam
Gsue

2. Data: 2006-04-06 19:09:08

Temat: Re: Co to za owad
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gsue" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> co to jest : małe, czerwone i siedzi tego mnóstwo na liściach :)
> (Nie chodzi oczywiście o czerwonego kapturka)

:-)))))

> [...]
> Rozplenił mi się w tym roku w ogrodzie straszliwie.
>
> Czy ktoś ma pomysł i mógłby podpowiedzieć co to za zwierz i czy należy się

Ja mam pomysł, że to kowale, tzw. tramwajarze. U mnie się zagnieździły 2
lata temu, przyszły z rosnącej za płotem lipy.
http://tinylink.com/?MXiELpWvsI - tak to wygląda. Są ich tryliony, ale szkód
nie wyrządzają i mam wrażenie, że lubią szczątki roślinne. Poza tym są
ładne:D

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net

3. Data: 2006-04-06 19:16:45

Od: Monika <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 06-04-2006 o 21:02:25 Gsue <g...@w...pl> napisał:

> Witam grupowiczów,
> co to jest : ma?e, czerwone i siedzi tego mnóstwo na li?ciach :)
> (Nie chodzi oczywi?cie o czerwonego kapturka)
> Jest to owad, troch? wi?kszy od biedronki, bardziej "p?aski" i chyba ma
> drobne czarne c?tki, ale nie jestem pewien (nie sprawdzi?em, a teraz
> troch?
> za ciemno). Najwi?cej tego ?azi (ma nó?ki ) w okolicach drzew. Przy
> kompo?cie nie widaae ich prawie wcale.
> Rozpleni? mi si? w tym roku w ogrodzie straszliwie.
>
> Czy kto? ma pomys? i móg?by podpowiedzieae co to za zwierz i czy nale?y
> [...]

Bez zdjęcia trudno ocenić, szczególnie, że opis podałeś także nikompletny
;) Wydaje mi się, że może to być owad z rzędu Heteroptera, ale by określić
dokładniej, potrzebne byłyby foto lub bardziej szczegółowy opis.

- Monika

4. Data: 2006-04-06 19:24:59

Od: Monika <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 06-04-2006 o 21:09:08 Basia Kulesz <b...@i...pl> napisał:

> [...]
> szkód
> nie wyrządzają i mam wrażenie, że lubią szczątki roślinne. Poza tym są

No właśnie - ja też tak sądzę. Nie są one niebezpieczne dla upraw, jednak
jeśli dobrze pamiętam to jad larw i imago jest kłujący i piekący (ale nie
zauważyłam by był grożny dla ludzi) :) Żywią się obumarłymi szczątkami
roślin, martwymi owadami, i sokiem z opadłych owoców.
Ewentualne zdjęcie znajdziesz tu:
http://www.salamandra.org.pl/magazyn/b19a03.html

- Monika

5. Data: 2006-04-06 20:02:58

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No właśnie - ja też tak sądzę. Nie są one niebezpieczne dla upraw, jednak
> jeśli dobrze pamiętam to jad larw i imago jest kłujący i piekący (ale nie
> zauważyłam by był groźny dla ludzi) :)

Tak, i ten robal był wzorem Teodora z Pszczółki Mai :-)
Pamiętacie ? On jak się zdenerwował to ekhm ... ;-)

Serdecznie Miłka

6. Data: 2006-04-06 21:46:39

Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Monika wrote:

> [...]
> nikompletny ;) Wydaje mi się, że może to być owad z rzędu
> Heteroptera, ale by określić dokładniej, potrzebne byłyby foto lub

To z pewnością kowal, który jest pluskwiakiem, a więc należy do Heteroptera.
Lubię kowale, jak i inne robale ;-)

Arkadiusz Prażmowski
www.oczkowodne.net
www.forum.oczkowodne.net
www.sklep.oczkowodne.net

7. Data: 2006-04-07 05:07:56

Od: Monika <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 06-04-2006 o 23:46:39 AurorA <o...@o...pl> napisał:

> To z pewno?ci? kowal, który jest pluskwiakiem, a wi?c nale?y do
> Heteroptera.
> Lubi? kowale, jak i inne robale ;-)

Mam nadzieję, ze tak bardzo jak je lubisz - to i się na nich znasz. Teraz
się wrobiłeś ;) Pewnie często będę Cię męczyła jakimiś pytaniami z
entomologii :)
- Monika

8. Data: 2006-04-07 05:18:58

Temat: Re: Co to za owad -dziękuję za pomoc
Od: "Gsue" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc.
Tak, zgadza się. Jest to rzeczywiście Kowal bezskrzydły zwany tramwajarzem.
Jesteście rewelacyjni :)
Ja po takim opisie nie zgadłbym.
Nie podałem zdjęć... bo zaczeliśmy się z żoną zastanawiać nad zwierzęciem
wieczorem - po powrocie z ogrodu (ciemno już było). Najpierw sobie
pogoglałem, ale jako, że nie bardzo wiedziałem czego szukać pozwoliłem sobie
wyartykułować pytanie na grupie.

Oczywiście jeśli ktoś chciałby - mogę podesłać parkę :) Niestety nie jestem
pewien czy nie będą to np. dwie samiczki, ale nie wiem też czy Kowalom robi
to jakąś różnicę <ROTFL>

Dziękuję i pozdrawiam
Gsue

9. Data: 2006-04-07 11:20:02

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mam nadzieję, ze tak bardzo jak je lubisz - to i się na nich znasz. Teraz
> się wrobiłeś ;) Pewnie często będę Cię męczyła jakimiś pytaniami z
> [...]

Tak, tak, zamęcz Go !

10. Data: 2006-04-07 11:22:01

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc.
> Tak, zgadza się. Jest to rzeczywiście Kowal bezskrzydły zwany
tramwajarzem.
> Jesteście rewelacyjni :)

Kowale demaskują już dzieci w żłobkach.

Szukam ziemi