Czy mogę wymagać od lekarza zlecenia określonych badań?

1. Data: 2005-09-26 13:35:36

Temat: Czy mogę wymagać od lekarza zlecenia określonych badań?
Od: si <n...@n...no> szukaj wiadomości tego autora

Od ponad roku mam problemy z drogami moczowymi. Pierwszy urolog na
podstawie wywiadu lekarskiego stwierdził zapalenie pęcherza moczowego
(miałem robione USG oraz badanie palpacyjne prostaty - nic nie wykazały).
Po trzech miesiącach leczenia lekami przeciwbakteryjnymi przeniosłem się
do drugiego urologa. Ponownie zrobiono mi USG i badanie prostaty. Lekarz
nie zauważył nic szczególnego.
Od pół roku jestem leczony alfablokerem oraz czopkami przeciwbólowymi.

Według mojej własnej oceny leki te nie przynoszą żadnej poprawy (np. po
tygodniowej kuracji czopkami ból nie ustępuje).
Niedawno przeczytałem, że przy nawracających problemach z
prostatą/drogami moczowymi zalecane są badania takie jak urografia lub
tomografia okolic miednicy...

Wybieram się do trzeciego lekarza przyjmującego w ramach NFZ. Czy brak
postępów w leczeniu przez 8 miesięcy jest wystarczającym powodem, aby
domoagać się jednego z wymienionych badań?

si

2. Data: 2005-09-26 13:41:31

Od: "stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wybieram się do trzeciego lekarza przyjmującego w ramach NFZ.
OK.

> Czy brak
> postępów w leczeniu przez 8 miesięcy jest wystarczającym powodem, aby
> domoagać się jednego z wymienionych badań?
Domagać się możesz zawsze.
I nic z tego nie wynika.
Z tego co wiem nie ma precyzyjnych przepisów regulujących tę kwestię.
Są dość precyzyjne przepisy, co się należy, dotyczące leczenia zębów, ale to
nie na temat.

Jeśli jesteś PEWIEN, ze przyczyną są drogi moczowe, nerki, a nie np prostata,
lecz się u zielarzy (np. bonifratrzy), podobno na takich rzeczach się dobrze
znają.

3. Data: 2005-09-26 13:44:28

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niestety nie masz takiego prawa. Tzn, domagać się możesz, ale nie masz
możliwości wymuszenia na lekarzu jakiegokolwiek postępowania, czy
badania. Lekarz jest zobowiązany do wielu rzeczy, w tym do działania
według aktualnej wiedzy medycznej, jednak w doborze badań i w
postępowaniu leczniczym ma daleko idącą autonomię.

Niestety na temat samego problemu ze zdrowiem napisałeś za mało, żeby
można pokusić się o jakieś konkretne wskazówki. Rzeczywiście, należałoby
poszerzyć diagnostykę.

Pozdrawiam
Piotr

4. Data: 2005-09-26 21:00:16

Od: "Fisher" <w...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "si" <n...@n...no> napisał w wiadomości

> [...]
> postępów w leczeniu przez 8 miesięcy jest wystarczającym powodem, aby
> domoagać się jednego z wymienionych badań?

Trudno mi się wypowiadać za lekarzy którzy Cię leczą, poza tym nie napisałeś
na czym tak naprawde polega twój problem, od razu w poście stwierdzasz że
należą Ci się badania. Ja tylko na podstawie "problemów" prostatą (Jakich ?
:) ) i drogami moczowymi ( jakich ? ) też bym nie zlecił tomografii
komputerowej czy urografii.
Moja rada. Zasiegnij porady innego lekarza. Nie ma sposobu zmusić
specjalisty żeby leczył cię według Twojego uznania, natomiast możesz nie
zgadzać się z jego postępowaniem i zmienić lekarza. I w końcu możesz wykonać
większość badań jesli za nie zapłacisz z własnej kieszeni.

5. Data: 2005-09-27 06:49:40

Od: si <n...@n...no> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> należą Ci się badania. Ja tylko na podstawie "problemów" prostatą (Jakich ?
> :) ) i drogami moczowymi ( jakich ? ) też bym nie zlecił tomografii

Już opisuję. W styczniu zgłosiłem się do lekarza pierwszego kontaktu.
Objawy: ostry ból w okolicach dróg moczowych, bieganie do toalety co 15
minut, siusianie małymi porcjami.
Lekarz wysłał mnie do urologa. Ten na podstawie opisanych przeze mnie
objawów oraz badania USG i badania palpacyjnego prostaty stwierdził
przewlekłe zapalenie prostaty. Przepisał mi leki antybakteryjne
(Nolicin, Cipronex). Tego typu lekami byłem leczony przez trzy miesiące.
Nastąpiła lekka poprawa - tzn. ból zmalał (przez jakiś czas wydawało mi
się nawet, że udtąpił) i przestałem tak często biegać do toalety.
Nie czułem się jednak wyleczony!

Udałem się do drugiego urologa, opisałem dotychczasowy przebieg choroby
i leczenia. Ten lekarz po wysłuchaniu co mam do powiedzenia również
wykonał USG i badanie palpacyjne i potwierdził diagnozę (w każdym razie
nie mówił nic na temat innych możliwych przyczyn mojego stanu zdrowia).
Przepisał mi lek z grupy alfablokerów oraz czopki przeciwbólowe i wysłał
na posiew moczu i nasienia.
Posiew moczu nie wykazał żadnych bakteri, posiew nasienia wykazał
natomiast bakterie (w tej chwili nie przypomnę sobie ich dokładnej
nazwy). W każdym razie dostałem ponownie Nolicin na dwa miesiące.

Mniej więcej od czerwca jestem leczony jedynie lekiem z grupy
alfablokerów i czopkami. Cały czas odczuwam lekki, tępy ból w okolicach
dróg moczowych (np. podczas gry w tenisa mam wrażenie, jakby
"ściskania", innym razem jest to mrownienie).
Ból ma tendencję do okresowego nasilania się. Cały czas mam też problemy
z oddawaniem moczu. Biegam do toalety co 2 godziny, siusiam przerywanym
strumieniem, na końcu zawsze kropelkuję.
Kiedy ból się nasila biorę czopki, ale nawet one nie potrafią
zlikwidować bólu do zera.

Dodam jeszcze, że wszystkie badania USG (w sumie cztery, nie wykazały
nic nadzwyczajnego w nerkach i pęcherzu moczowym), prostata również w
normie.

> [...]
> zgadzać się z jego postępowaniem i zmienić lekarza. I w końcu możesz wykonać
> większość badań jesli za nie zapłacisz z własnej kieszeni.

Byłem już u dwóch specjalistów (o obu leczyłem się odpłatnie). Teraz dla
odmiany spróbuję lekarza z kontraktu NFZ, chociaż powoli zaczynam
powątpiewać w możliwość wyleczenia.

Pozdrawiam
si

oczy wrażliwe na jarzeniówki