Czym przyspieszyć kompostowanie

1. Data: 2015-04-18 06:31:48

Temat: Czym przyspieszyć kompostowanie
Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

Cześć!

Z racji tego, że mam duży kawałek ogrodu do ogarnięcia, zbiera mi się
całkiem sporo odpadów organicznych - trawa, drobne gałęzie, chwasty, itp.

Czy istnieje jakiś zajzajer, który wspomaga proces kompostowania? Już w
tej chwili, po jesienno-wiosennych porządkach, mam pryzmę ok. 3 m3 i
boję się co będzie za rok czy dwa. A cały sezon koszenia przed nami...

I jeszcze jedno pytanie - czy na kompost można sypać popiół drzewny?

Pozdrawiam,
MW

2. Data: 2015-04-18 07:37:49

Temat: Re: Czym przyspieszyć kompostowanie
Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-04-18 o 06:31, wolim pisze:
> Czy istnieje jakiś zajzajer, który wspomaga proces kompostowania?
Istnieje (pewnie nawet kilka). Ja stosowałem Kompostin. Ważniejsze od
zajzajeru jest odpowiednie ułożenie kompostu, aby był dostęp powietrza,
bo bez tego zamiast kompostownika będzie gnilnik.

> I jeszcze jedno pytanie - czy na kompost można sypać popiół drzewny?
Można a jak się ma kwaśną glebę to nawet trzeba. Kiedyś taki popiól był
cennym nawozem.
Jacek

3. Data: 2015-04-18 08:30:33

Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-04-18 o 07:37, Jacek pisze:
> [...]
> bo bez tego zamiast kompostownika będzie gnilnik.

> Można a jak się ma kwaśną glebę to nawet trzeba. Kiedyś taki popiól był

A jakby tak, dla szybszego rozkładu, podpalić kompost? Tam jest sporo
suchej trawy... Wszystko się nie spali, ale przynajmniej część mocno
zmniejszy objętość...

4. Data: 2015-04-18 11:43:13

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wolim" <n...@p...tu> napisał w wiadomości

> [...]
> tej chwili, po jesienno-wiosennych porządkach, mam pryzmę ok. 3 m3 i boję
> się co będzie za rok czy dwa. A cały sezon koszenia przed nami...

Hejka. Można co kilka tygodni podlewać pryzmę kompostową roztworem
saletry amonowej lub mocznika. Ja stosuję trzy garście saletry ( NH4NO3) na
wiadro wody.

> - czy na kompost można sypać popiół drzewny?

Raczej stopniowo posypywać kolejne warstwy materiałów organicznych.
Pozdrawiam mikrobiologicznie Ja...cki

PS Mikroorganizmy potrzebują, jak wszystkie żyjące organizmy, węgla i
porównywalnie niewielkiej ilości azotu. Jeżei otrzymają one te pierwiastki w
prawidłowym stosunku, to szybko rozmnożą się i mogą w ten sposób szybko
poddać rozkładowi materiał organiczny w odpadach.
Optymalny stosunek C/N materiału odpadowego na początku procesu
kompostowania znajduje się w zakresie od 25 do 35. W przypadku wyższego
stosunku C/N, proces rozkładu przebiega wolniej. Natomiast przy stosunku C/N
<20 może dojść do ulotnienia się gazowego amoniaku do atmosfery, poprzez to
nie tylko dojdzie do zanieczyszczenia środowiska, lecz także zmniejszy się
jakość kompostu.
W przypadku materiałów odpadowych z szerokim stosunkiem cn>30 (słoma,
trociny, gałązki) dodanie azotu (na przykład gnojowica, mocznik, osad
ściekowy) może przyspieszyć proces rozkładu. Dojrzały kompost powinien mieć
stosunek C/N <20. Im wyższy jest udział azotu w kompoście, tym lepsza jest
możliwość jego stosowania jako nawozu organicznego.
http://www.backhus.com/7-2-Glossar-Kompostierung.htm
l?slice_id=1661&search=

5. Data: 2015-04-18 21:31:46

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 18 Apr 2015 08:30:33 +0200, wolim napisał(a):

> A jakby tak, dla szybszego rozkładu, podpalić kompost?

Oj, ludzie, ludzie... 3-)))
--
XL
Kłamstwom cmentarnych hien z TVN powiedz NIE!

6. Data: 2015-04-18 21:34:38

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 18 Apr 2015 06:31:48 +0200, wolim napisał(a):

> mam pryzmę ok. 3 m3 i
> boję się co będzie za rok czy dwa.

Kompost należy przerabiać - czyli odwracać. Materii organicznej będzie
coraz mniej, bo "siądzie" na skutek fermentacji i pracy innych
mikroorganizmów. Itd.
http://www.zielonyogrodek.pl/kompost-co-jak-i-gdzie-
kompostowac

7. Data: 2015-04-18 23:20:40

Temat: Odp: Czym przyspieszyć kompostowanie
Od: "Johnny" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ikselka" każdego podług swej miarki liczy:

> Kompost należy przerabiać - czyli odwracać. Materii organicznej będzie
> coraz mniej, bo "siądzie" na skutek fermentacji i pracy innych
> mikroorganizmów

A jak on xxs i łopaty nie dźwignie? Kompostownik na każdej działce, to taki
przeżytek powojenny. Coś w stylu Kobiety na traktory i takie tam... Ja wiem,
ziemia kompostowa mniut malyna, ale te przerabianie, samospiętrzanie się do
nieba, o walorach estetycznych nie wspomnę. Daj sobie spokój. Załaduj pryzme
na przyczepe, wywieź na wysypisko i święty spokoj. W każdej kaufhali kupisz
worek torfu - czysto, bez problemu. No chyba że z Pudzianem w MMA chcesz
powalczyć to pryzma jak najbardziej ;-)

Pozdrawiam Johnny

8. Data: 2015-04-19 10:00:29

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Johnny" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

> Kompostownik na każdej działce, to taki przeżytek powojenny. Daj sobie
> spokój. Załaduj pryzme na przyczepe, wywieź na wysypisko i święty
> spokoj.

Hejka. A potem pozostaje położyć na całej powierzchni kostkę brukową
Pozdrawiam radykalnie Ja...cki

9. Data: 2015-04-19 16:52:45

Temat: Re: Odp: Czym przyspieszyć kompostowanie
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 18 Apr 2015 23:20:40 +0200, Johnny napisał(a):

> [...]
> na przyczepe, wywieź na wysypisko i święty spokoj. W każdej kaufhali kupisz

Jak Ty nie odróżniasz torfu od kompostu, to zaiste CO TY TU ROBISZ? 33333-|

> No chyba że z Pudzianem w MMA chcesz
> powalczyć to pryzma jak najbardziej ;-)

Jak wyżej.

10. Data: 2015-04-19 20:27:47

Temat: Odp: Odp: Czym przyspieszyć kompostowanie
Od: "Johnny" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ikselka" pejczykiem, pejczykiem:

Wow, jakieś kompleksy?

Odporne zioła
Wysokie ozdobne trawy
Wielkanoc!