Czym wyczyścić mosiężne klamki?

1. Data: 2006-02-12 13:01:48

Temat: Czym wyczyścić mosiężne klamki?
Od: "Weronika Styka" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Mam w domu we wszystkich drzwiach mosiężne klamki, jak były nowe (jakieś 10
lat temu), to się błyszczały, teraz zmatowiały lub dostały niebieskawego
nalotu. Czym to mogę wyczyścić, właściwie, to z klamką daje sobie rade, ale z
tymi bocznymi oozdobnymi blachami już nie. Ze względu na nierówność
powierzchni - dosyć skomplikowane "ornamenty" i ich głębokość, nie wchodzi w
rachubę polerowanie szmatką nasączoną jakąś pastą czyszczącą, bo w
zagłębieniach pozostaje brud i nalot. Może je odkręcić i wykąpać w jakichś
chemikaliach :)? Jakich?

Pozdrawiam
Weronika

2. Data: 2006-02-12 14:20:54

Temat: Re: Czym wyczyścić mosiężne klamki?
Od: Olo <w...@j...cy> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2006-02-12 14:01, Weronika Styka napisał(a):
> [...]
> rachubę polerowanie szmatką nasączoną jakąś pastą czyszczącą, bo w
> zagłębieniach pozostaje brud i nalot. Może je odkręcić i wykąpać w jakichś

W reklamie na takie coś pomagał "Cilit-Bang", a swoją drogą to do
czyszczenia powierzchni porowatych zamiast szmatki lepiej użyj
szczoteczki np. starej do zębów.

Olo
Mój adres zakodowany ROT13.

3. Data: 2006-02-12 15:46:41

Od: "Pietrek" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Weronika Styka" napisał:
> [...]
> rachubę polerowanie szmatką nasączoną jakąś pastą czyszczącą, bo w
> zagłębieniach pozostaje brud i nalot. Może je odkręcić i wykąpać w jakichś

Ten niebieskawy nalot to patyna, zarówno na miedzi, mosiądzu, brązie itp. i
też ma swój urok jeśli równomiernie się wytworzy.
Można to spolerować do połysku środkami polerskimi do stali nierdzewnej lub
specjalnie do tego przeznaczonymi do metali kolorowych.
Jest takie coś jak polerowanie chemiczne ale nie mam pojęcia kto takie coś
wykonuje. Proponuję delikatne środki ścierne, specjalne do pielęgnacji stali
i miękką szczotkę (możesz zacząć od szczoteczki do zębów). I zdemontuj do
sobie do czyszczenia, będzie Ci wygodniej
Na Allegro pod hasłem "pasta polerska" jest cała gama produktów.

P.

4. Data: 2006-02-12 16:06:59

Od: "Mariusz Wolek" <m...@l...pl.niespamuj> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Weronika Styka" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
wiadomości news:dsnbjs$cq9$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
> rachubę polerowanie szmatką nasączoną jakąś pastą czyszczącą, bo w
> zagłębieniach pozostaje brud i nalot. Może je odkręcić i wykąpać w jakichś

na poczatek sprobuj najzwyklejszą pastą do zębów

MaW

5. Data: 2006-02-12 18:19:10

Od: "hh" <Adamgreg@_usun_to_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> na poczatek sprobuj najzwyklejszą pastą do zębów
>

> MaW

polecam elektryczne szczoteczki do zębów - czynią cuda z starym brudem na
powierzchniach porowatych i nie tylko.

6. Data: 2006-02-12 21:42:40

Od: "Weronika Styka" <w...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, będę próbowała. Gdyby ktoś mial jeszcze
pomysł na to "polerowanie chemiczne" to bardzo proszę o opis. Sprawa byłaby
rozwiazana komfortowo: wkładam te moje nieszczęsne klamki do jakiegoś
zalzajeru i wyjmuję czyste i błyszczące ;)) _Bez roboty!_

Pozdrawiam
Weronika

7. Data: 2006-02-12 21:45:41

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Weronika Styka wrote:
> [...]
> nieszczęsne
> klamki do jakiegoś zalzajeru i wyjmuję czyste i błyszczące ;))

Może spróbuj tak jak ze srebrem? Zdemontuj i wsadź na kilka minut
do starego aluminiowego garnka wypełnionego solanką?

J.

8. Data: 2006-02-12 22:47:07

Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Weronika Styka" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message
> [...]
10
> lat temu), to się błyszczały, teraz zmatowiały lub dostały niebieskawego

A próbowałaś mleczka do czyszczenia miedzi i mosiądzu? Firmy nie pamiętam -
w żółtych buteleczkach z czerwoną nakrętką, jest w marketach. Ja tym
czyszczę wschodnie mosiężne ozdoby, straszliwie bogato zdobione - łatwo nie
jest, wszelkie głębokie żłobienia wymagają dużej cierpliwości, ale w sumie
okazało się, że to najłatwiejszy sposób ich czyszczenia.
Anka

9. Data: 2006-02-13 07:45:47

Od: "Jacek" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jedyna skuteczna metoda to: odkręcić osłony (tzw. szyldy) od drzwi i
wyszorować porządnie pod zlewem przy użyciu Skrzata, Cillita, Javoxa czy
czegoś w tym rodzaju szczotką. Ewentualnie poprawić papierem ściernym.
Szczotyka druciana może się przydać przy wstępnym czyszczeniu.
Po wysuszeniu pomalować lakierem bezbarwnym i cieszyć się kilka lat (o ile
nikt nie odrapie) złotym kolorem mosiądzu.
To samo można zrobić z klamkami, ale lakier za długo się na nich nie trzyma.
Sposoby chemiczne mają wadę: jeżeli na powierzchni są np. tłuste plamy to w
tym miejscu plama zostanie. Ponadto zmieni się kolor mosiądzu.

Pasty do zębów odpuść sobie. Tym można ewentualnie wyczyścić pamiątkowy
zegarek po dziadku
JAcek

10. Data: 2006-02-13 08:47:35

Od: "Pietrek" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" napisał:...

> ...przy użyciu Skrzata, Cillita, Javoxa czy
> czegoś w tym rodzaju szczotką. Ewentualnie poprawić papierem ściernym.
> Szczotyka druciana może się przydać przy wstępnym czyszczeniu...

To akurat są świetne metody aby zniszczyć jakiś przedmiot.
Jeśli szczotka druciana to tylko mosiężna, drobna + napęd typu Dremel.

Ale twórczyni wątki chciałaby "_Bez roboty!_", no to już w ogóle się nie da
:(

P.

Piec C.O. "PRDOM TERMET"
ogrzewanie mieszkania