Dowiedz się, globuś...

1. Data: 2013-03-25 21:13:28

Temat: Dowiedz się, globuś...
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

...dzięki komu możesz bezkarnie lżyć Kosciół - dzięki samemu Kościołowi.
Najpierw Kościół stworzył warunki, w ktorych mogleś się pojawić na świecie
taki, jaki jesteś, a teraz ci nadstawia drugi policzek, kiedy go lżysz.

"Jan Żaryn: dzięki Kościołowi Polacy wygrali potyczkę z totalitaryzmami

Według prof. Jana Żaryna, mimo tragicznych dziejów Polski w XX w. naród był
niezłomny wobec totalitaryzmów. Wygraliśmy dlatego, że zachowaliśmy wiarę -
podkreślił historyk, który w poniedziałek w stołecznym IPN promował książkę
"Kościół, naród, człowiek".

Żaryn podkreślił, że cel publikacji zawiera się w jej tytule. - "Kościół,
naród, człowiek" - za tymi pojęciami kryją się ważne dla mnie pojęcia. Ten
tytuł stanowi moje własne wyznanie, zarówno historyczne, jak i
światopoglądowe - mówił historyk przypominając, że tytuł jego najnowszej
książki nawiązuje do tytułu broszury autorstwa Romana Dmowskiego z 1927 r.
"Kościół, naród i państwo".

Jak podkreślił badacz dziejów Kościoła i ruchu narodowego, choć XX-wieczne
dzieje Polski obfitowały w tragiczne wydarzenia, to Polacy - jako naród -
wygrali potyczkę z totalitaryzmami. - Wygraliśmy dlatego, że zachowaliśmy
wiarę. Kościół dawał nam poczucie sensu życia, a jest nim ochrona prawa
człowieka do życia. Jednostka jest najważniejsza dla nauczania Kościoła i
funkcjonowania wspólnoty narodowej - tłumaczył historyk. Według niego, to
właśnie postawa Kościoła w trudnych dla Polaków okresach wpłynęła na fakt
zachowania przez nich tożsamości narodowej. - Dzięki temu wygraliśmy z
próbą "odczłowieczenia człowieka". Oba totalitaryzmy chciały z nas uczynić
niewolników, a do tego nie doszło - przypomniał autor prezentowanej
książki.

W publikacji znajdują się artykuły o szczególnie istotnych - w ujęciu
Żaryna - postaciach dla najnowszej historii Polski. - Historie konkretnych
Polaków wydają mi się najciekawsze, ponieważ poprzez te jednostki
rozpoznajemy siebie dużo lepiej jako naród, który przeszedł XX wiek po
rafach bardzo trudnych do przeskoczenia - mówił historyk.

Jeden z esejów opowiada o żołnierzu Narodowych Sił Zbrojnych Jerzym
Olgierdzie Iłłakowiczu oraz jego rodzinie, która w czasach II wojny
światowej zachowała niezłomną postawę. - Polskość była właśnie w tych
ludziach - podkreślił Żaryn. Przypomniał, że kuzynką Iłłakowiczów była
pisarka Kazimiera Iłłakowiczówna, która - z racji nazwiska - była w czasach
PRL-u inwigilowana przez służby komunistyczne.

Wśród innych postaci opisanych w książce jest także ks. Marceli Nowakowski,
w czasie okupacji niemieckiej proboszcz Kościoła Najświętszego Zbawiciela w
Warszawie. - To była wspaniała postać, świetny mówca. Jego kazania w
kościele były świetnie przygotowane, także pod względem retorycznym.
Aleksander Zelwerowicz, dyrektor szkoły teatralnej, posyłał adeptów sztuki
aktorskiej na msze do Kościoła Najświętszego Zbawiciela i to była "lekcja
zadana". Mieli uczestniczyć w mszy, żeby słuchać tegoż kapłana i od niego
się uczyć, co to znaczy być aktorem - mówił Żaryn. Przypomniał, że kapłana
spotkał tragiczny los - został zamordowany przez Niemców w 1940 r.,
prawdopodobnie w Palmirach.

W książce zamieszczono także wspomnienia o prezydencie Lechu Kaczyńskim,
prezesie IPN-u Januszu Kurtyce, działaczce Solidarności Annie Walentynowicz
i podsekretarzu stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Tomaszu Mercie - wszyscy zginęli w katastrofie smoleńskiej 10 kwietnia 2010
r.

Najważniejszą postacią XX-wiecznej historii Polski jest jednak dla Żaryna
prymas Stefan Wyszyński. - To była postać doskonale czująca tę wielką
sprawę pod tytułem "Polska" - powiedział. Jak przypomniał badacz, UB
zainteresowało się Wyszyńskim już w 1946 r. - Ile pracy, ilu
funkcjonariuszy, ile podsłuchów, ile w ogóle zaangażowania aparatu
bezpieczeństwa, żeby ponad 30 lat tępić jednego człowieka? - pytał Żaryn.
Dodał, że w książce znajduje się szkic poświęcony prymasowi, w którym
zawarte są informacje na temat mało znanych faktów z jego życia, m.in. jego
dwukrotnego kandydowania do Pokojowej Nagrody Nobla.

Autor publikacji powiedział, że stanowi ona w pewnym sensie jego osobistą
wykładnię stosunku do najnowszych dziejów Polski, podkreślając, że
chciałby, aby książka była zachętą dla czytelników do odpowiedzenia sobie
na pytanie "kim jestem?". Zdaniem Żaryna, znalezienie odpowiedzi na to
pytanie ułatwia znajomość ojczystych dziejów.

- Historia jest nam niezbędna. Ta niezbędność jest porównywalna do
powietrza. Tak jak jest ono nam potrzebne do życia, abyśmy biologicznie
funkcjonowali, tak intelektualnie, etycznie, duchowo jesteśmy ludźmi tylko
i wyłącznie wtedy, kiedy mamy w sobie naszą historię. Zatem po co nam
historia? Po to, aby się odnaleźć w przestrzeni własnego życia, a także
życia swojej rodziny, narodu i Kościoła - reasumował historyk.

Książkę "Kościół, naród, człowiek, czyli opowieść optymistyczna o Polakach
w XX wieku" opublikowało Wydawnictwo Neriton."
http://wiadomosci.wp.pl/kat,59154,title,Jan-Zaryn-dz
ieki-Kosciolowi-Polacy-wygrali-potyczke-z-totalitary
zmami,wid,15445005,wiadomosc.html
--
XL

2. Data: 2013-03-26 05:02:19

Temat: Re: Dowiedz się, globuś...
Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 25 Mar, 22:13, Ikselka <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> życia swojej rodziny, narodu i Kościoła - reasumował historyk.
>
> Książkę "Kościół, naród, człowiek, czyli opowieść optymistyczna o Polakach

Bzdury kościół to system totalitarny , walczył o przejęcie władzy a
nie o Polskę, zresztą świetnie się też dogadywał. Nie ma w polsce
wolności dopóki to kurestwo istnieje, zastąpił partię, kradną i
niszczą a beton wszystkich prześladuje. Już wolałbym komunę niż obecny
katolickie mendy, bo nie była komuna we wszystkim taka zepsuta niż
kler. W 89 to było z deszczu pod rynne. Jednej partii na drugą PARTIE
skrajnie patologiczną.

3. Data: 2013-03-26 16:11:46

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 25 Mar 2013 22:02:19 -0700 (PDT), glob napisał(a):

> Bzdury kościół to system totalitarny

Bzdury. No i co mi zrobisz?
--
XL

4. Data: 2013-03-26 17:22:13

Od: outside <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Mar, 17:11, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> Bzdury. No i co mi zrobisz?
> --
> XL

Świadczy to tylko o tym że łakniesz zakłamanej propagandy bo nie
spotkałem historyka rzetelnego który pisze dobrze o złym kościele,
tacy jak ten za komuny pewnie pisali jak Rosja armia polków kochała. O
takich śpiewano kiedyś, gnoje co historię fałszują.

5. Data: 2013-03-30 13:55:09

Od: Flyer <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <f...@4...net>,
i...@g...pl says...

> [...]
> podkreślił historyk, który w poniedziałek w stołecznym IPN promował książkę

Promuje, znaczy chce sprzedać, znaczy musi jakoś zachęcić.
Prawda jest jednak inna - gdyby nie istniał Kościół, to grupy
niezadowolonych znalazłby inne "jądra" wokół których
koncetrowałyby się - np. monarchistów. Kościół przecenia swoją
rolę.

PF

6. Data: 2013-03-30 15:32:08

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 30 Mar 2013 14:55:09 +0100, Flyer napisał(a):

> [...]
> niezadowolonych znalazłby inne "jądra" wokół których
> koncetrowałyby się - np. monarchistów. Kościół przecenia swoją

Już 2000 lat tak przecenia i przecenia :->
--
XL "W każdym narodzie musi się wyrobić ponad masy jakaś inteligencja i
rodzaj

7. Data: 2013-03-31 04:19:13

Od: outside <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Mar, 17:32, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> należy do nas, jest nasz ."
> (S. Dider, "Rola neofitów w dziejach Polski," s. 111

A zauważyłaś że wiecznie przez te 2000 lat mordował i kradł?

8. Data: 2013-03-31 22:10:20

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 30 Mar 2013 21:19:13 -0700 (PDT), outside napisał(a):

> A zauważyłaś że wiecznie przez te 2000 lat mordował i kradł?

No i co, przecenił się?
333-)

9. Data: 2013-04-01 06:08:16

Od: outside <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 1 Kwi, 00:10, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> należy do nas, jest nasz ."
> (S. Dider, "Rola neofitów w dziejach Polski," s. 111

No tak przecież dla takich jak ty kartofli to im większy zbrodniarz
tym lepszy kościół.

10. Data: 2013-04-01 10:36:32

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 31 Mar 2013 23:08:16 -0700 (PDT), outside napisał(a):

> No tak przecież dla takich jak ty kartofli to im większy zbrodniarz
> tym lepszy kościół.

Po prostu jestem wolna od paranoi - czego o tobie powiedzieć nie można.
--
[...]

Nazi.
Obrzydliwy ja - człowiek
A poczytajcie se: cuda w NASA
łaj łaj łaj!
Postępy edukacji w Polsce z poplutym Palikotem w tle