Drzewko oliwne

1. Data: 2010-03-13 10:34:13

Temat: Drzewko oliwne
Od: Piotr Szymański <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Hej !

Przywiozłem właśnie z Italii sadzonkę drzewka oliwnego (ok 100 cm, w
donicy, od profesjonalnego producenta). Podróż spędziła grzecznie w
kabinie samolotu, przechodząc gładko przez wszystkie procedury ochronne,
więc początek historii ma niezły :-).
Bariera językowa nie pozwoliła mi wypytać sprzedawcy o szczegóły uprawy
- stanęło na tym, że wg niego jest niemożliwe, żeby zimą było zimno :-)
Na necie wyczytałem, że tylko donica, tylko latem na zewnątrz, ziemia z
drenażem. Trochę mało.
Może ktoś mający wiedzę praktyczną w tym zakresie będzie tak miły i coś
podpowie lub podlinkuje...
Bardzo mnie korci wsadzenie drzewka bezpośrednio w grunt i robienie
corocznie zimowych osłon - ???

Pozdrawiam, Piotr, Poznań

2. Data: 2010-03-13 11:46:24

Temat: Re: Drzewko oliwne
Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bardzo mnie korci wsadzenie drzewka bezpośrednio w grunt i robienie
> corocznie zimowych osłon - ???

Nawet nie myśl o tym,że przezimuje w gruncie.Na zimę do pomieszczenia,to jedyny
sposób.W różnych sklepach bywają oliwki,w doniczkach,siewki po 1 szt,za jedyne
11zł.Rosną w torfie,jak wszystkie doniczkowane rośliny.
Nawewt w namiocie wymarzają.
Pozdrawiam.mirzan

3. Data: 2010-03-13 11:59:33

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Szymański pisze:
> [...]
> drenażem. Trochę mało.
> Może ktoś mający wiedzę praktyczną w tym zakresie będzie tak miły i coś

W gruncie nie ma szans, nieraz miałam ochotę na posadzenie oliwki w
ogrodzie - nie ma takich odmian, by przezimowały nawet na zachodzie Pl.
Będąc we Włoszech zrobiliśmy dokładny wywiad z tamtejszymi ogrodnikami
(nie ma bariery językowej).W ogrodzie rośnie kasztan jadalny i ładnie
owocuje, natomiast oliwki nie przywoziliśmy, bo nie chcę jej zmarnować,
a nie mamy szklarni, by mogła w niej zimować. Miałam tez ochotę na
drzewko truskawkowe, bo pięknie wygląda, ale też raczej u nas nie
przeżyje, choć na Allegro zapewniają inaczej.
--
Basia
http://bajarka.fotolog.pl/

4. Data: 2010-03-14 17:39:20

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 13 Mar 2010 12:46:24 +0100, mirzan napisał(a):

> [...]
> sposób.W różnych sklepach bywają oliwki,w doniczkach,siewki po 1 szt,za jedyne
> 11zł.Rosną w torfie,jak wszystkie doniczkowane rośliny.

Moja oliwka całe lato spędza na południowym krańcu tarasu, zimę w domu, na
wschodnim oknie. Parę razy opadły jej liście, bo przesuszyłam, ale
błyskawicznie wypuszczała nowe. No i przycinam ją wiosną dla zagęszczenia.
Inaczej byłaby już spora całkiem, ale stawiam na urodę, nie na wysokość.
Marzę teraz o kumkwacie, ale toto drogie jest, a ryzykowne w uprawie. A, i
jeszcze szukam pomarańczy gorzkiej. Moze ktoś widział, może ktoś wie?
--

Ikselka.

5. Data: 2010-03-14 21:44:01

Od: iza <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Szymański pisze:
> [...]
> podpowie lub podlinkuje...
> Bardzo mnie korci wsadzenie drzewka bezpośrednio w grunt i robienie

:)
Piotrze :)

Drzewko oliwne jest cudne..
ale wymaga dodatnich temperatur :)

Zastanów się, czy potrafisz mu to zapewnić?

i tylko tyle..

--
pozdrawiam serdecznie
b.

6. Data: 2010-03-15 11:35:58

Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Szymański schrieb:
> [...]
> donicy, od profesjonalnego producenta). /.../
> Bardzo mnie korci wsadzenie drzewka bezpośrednio w grunt i robienie

Przedmowcy dobrze Ci radzili: o posadzeniu do gruntu nie mam mowy. Sam
mam kilkanascie drzewek srodziemnomorskich. Moje oliwki, figi czy tez
granaty pozostawiam na zewnatrz do temperatury -8°C. Moj znajomy Wloch
posadzil drzewka oliwkowe do gruntu ale my tu w Westfalii mamy max -17°
i rzadko i krotko. Czy mu w tym roku przezyly - spytam jak zamowie
pizze. W Polsce radzilbym Ci jak P.T: Przedmowcy uprawe w doniczce i
zimowanie w pomieszczeniu. Nie musza byc cieplo. Byleby bylo jasno.
Ostroznie ale nalezy podlewac. Nawet cytrusy mozna zimowac w
pomieszczenia w ktorych temperatura na krotko spada lekko ponizej zera.
Wyjatek stanowi "Reka Buddy". Ta staram sie dodatkowo chronic. Reszta
od lat koczuje w garazu przerobionym na narzedziownie.
Jeszcze o ziemi. Naturalnie w torfie tez bedzie rosnac ale lepsza jest
ziemia do cytrusow. Ja sam robie sobie ziemie dodajac kamyczki z lawy
wulkanicznej. Kupuje na zapas zima, bo w pierwotnie maja sluzyc
posypywaniu chodnikow. Rozwalam tez stare cegly i ta maczke dosypuje do
mieszanki. Tym zwirkiem z lawy posypuje tez powierzchnie wokol oliwek,
chroniac w ten sposob przed chwastami. Klade tez kilka wiekszych kamieni
z lawy, zeby ladnie wygladalo.

Irek

wilczomlecz lśniący
MEBLE OGRODOWE