Duma narodowa

następny post »
From: "Pszemol" <P...@P...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Duma narodowa
Date: Sun, 16 Sep 2018 07:53:55 -0500

...czyli duma z przynależności do jakiegoś narodu.

Czy jesteś dumny/dumna z bycia Polakiem?
Tak? Nie? Dlaczego?

Czy jesteś dumny/dumna gdy Polak lub Polka zdobędzie medal na Olimpiadzie?
Tak? Nie? Dlaczego?

Czy jesteś dumny/dumna gdy Polak lub Polka zdobędzie patent na wynalazek lub
wygra Nagrodę Nobla?
Tak? Nie? Dlaczego?

Czy wstydzisz się gdy sławny Polak lub Polka zrobią coś hańbiącego,
karygodnego?
Tak? Nie? Dlaczego?

Ja, szczerze mówiąc, nie czuję się dumny gdy Polak wygra złoty medal na
Olimpiadzie bo uważam to raczej za indywidualny wyczyn sportowca. To ten
sportowiec ćwiczył do bólu miesiącami przed imprezą, to on stosował dietę,
odpowiedni trening, nie ja... To on i jego determinacja doprowadziła go do
sukcesu, ja nie mam powodu czuć dumy z jego sukcesu. To samo gdy Polski
naukowiec zdobędzie patent lub wygra Nagrodę Nobla. To jego/jej
inteligencja, jego siedzenie po nocach w książkach, labie, jego praca nie
moja zaowocowała nagrodą.

Ja jestem (mogę być, powinienem być) dumny ze swoich wysiłków, ze swoich
sukcesów. Jako rodzic mogę być dumny z sukcesu swoich dzieci bo miałem
udział w ich wychowaniu. Jako właściciel firmy mogę być dumny z sukcesu
mojej firmy czy jako rzemieślnik mogę być dumny z wytworów swojej pracy gdy
robię ją dobrze, lepiej niż inni. Itp, itd...

Gdzie tkwi źródło dumy narodowej? Czy to jest napewno zdrowe uczucie?
Przecież Ty nie kiwnęłaś palcem aby przybliżyć sukces Małyszowi, skąd duma?

"Szósty dzień mistrzostw od początku układał się po myśli naszych
lekkoatletów. Medalowe szaleństwo rozpoczęła chwilę po godz. 20 Justyna
Święty-Ersetić, która wygrała finałowy bieg na dystansie 400 metrów. -
Jestem cały czas w szoku, jeszcze to do mnie nie dociera. Chciałam pobiec
poniżej 51 sekund, ale nie spodziewałam się aż takiego progresu -
powiedziała w rozmowie z TVP nowa mistrzyni Europy.
Więcej:
http://www.sport.pl/lekkoatletyka/7,64989,23777677,m
e-lekkoatletyka-2018-wielki-dzien-reprezentacji-pols
ki-trzy.html"

Czy w *jakikolwiek* sposób przyczyniłeś się do sukcesu Justyny??
Czy czujesz się dumny z jej sukcesu? :-)