[Elektryka] Wybijanie różnicowoprądówki

1. Data: 2005-11-17 09:30:25

Temat: [Elektryka] Wybijanie różnicowoprądówki
Od: Bartolomeo <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie Szanowne Grono!

Mam problem z płytą gazową Mastercooka 1840X, a dokładnie z jej
częścią elektryczną odpowiadającą za zapalacze (iskrowniki).

Gdy podłączam ją do gniazdka elektrycznego (bolec uziemniający
podłączony do N) wyłącza mi się włącznik różnicowo-prądowy,
co ciekawsze nawet przy wyłączonym bezpieczniku nadmiarowym
obsługującym to gniazdko.

Po odłączeniu na próbę bolca uziemniającego działa wszystko ok.
Inne urządzenia wpinane do tego gniazdka nie wywołują w/w objawów.

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu w sposób bezpieczny dla
użytkowników.

Pozdrawiam,
Bartek

2. Data: 2005-11-17 09:52:42

Temat: Re: [Elektryka] Wybijanie różnicowoprądówki
Od: Marcin Marski <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bartolomeo wrote:

> Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu w sposób bezpieczny dla
> użytkowników.

Wezwac serwis kuchenki podajac dokladny opis problemu.

Pzdr
MM

3. Data: 2005-11-17 12:08:36

Od: FeiLong <f...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bartolomeo napisał(a):
> Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu w sposób bezpieczny dla
> użytkowników.

Mozliwe, ze nastepuje przebicie na zlaczu zasilajacym kuchenke.
Roznicowke pewnie masz standardowa 16A?
Jezeli masz przebicie miedzy drutami, to zgodnie z prawem Ohma - czym
mniejszy opor, tym wiekszy prad, moze sie okazac, ze przekroczona jest
wartosc krytyczna bezpiecznika.
Dzwon do serwisu, lub zawiez plyte osobiscie - kwalifikacja do naprawy.

A moze plyta jest 3-fazowa?

pozdrawiam
FeiLong

4. Data: 2005-11-17 12:29:45

Od: " 666" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

No to przebicie lub zwarcie masy ('ziemi') z zerem.
Wilgoci nie ma gdzies, np. po transporcie?
JaC

5. Data: 2005-11-17 12:43:45

Od: Bartolomeo <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

666 wrote:

> No to przebicie lub zwarcie masy ('ziemi') z zerem.
> Wilgoci nie ma gdzies, np. po transporcie?
> JaC

Sprawdzilem... Roznica potencjalow pomiedzy moim zerem (N) a uziemieniem
instalacji gazowej.

Pozdrawiam,
Bartek

6. Data: 2005-11-17 15:09:09

Od: "aliali " <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bartolomeo <b...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> Inne urządzenia wpinane do tego gniazdka nie wywołują w/w objawów.
>
> Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu w sposób bezpieczny dla

Nie można wykluczyć uszkodzenia kuchenki ale jeżeli jest sprawna to bardziej
prawdopodobny jest inny problem.
Obecnie nie jest dozwolone łączenie bolca w gniazdku, gdyż instalacja ma być
trójprzewodowa. Jeżeli to nie jest możliwe to należy rozłączyć bolec od
przewodu N (gdyż następuje zwieranie uziemionej rury gazowej przez obudowę
kuchenki z przewodem N jest to bardzo niebezpieczne). Ponieważ bolec nie
może być niepodłaczony należałoby dać zwykłe gniazdo. W tym przypadku
kuchenka lub raczej użytkownik będzie chroniony na dwa sposoby: uziemiona
obudowa przez rurę gazową oraz różnicówka w instalacji elektrycznej.

7. Data: 2005-11-17 18:33:43

Od: "Jerzy" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "aliali " <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
Jedyne bezpieczne rozwiazanie to wezwanie fachowca który się na tym zna.
To co Ci radzili poniżej to w większości bzdury których nawet nie warto
komentować.
Na odległość nikt rozsądny nie udzieli Ci rady ani nie sprawdzi instalacji a
tym bardziej
nie wykona pomiarów skuteczności ochrony p.porażeniowej.

> Nie można wykluczyć uszkodzenia kuchenki ale jeżeli jest sprawna to
> bardziej
> prawdopodobny jest inny problem.

(tak, pewnie tak)

> [...]
> przewodu N (gdyż następuje zwieranie uziemionej rury gazowej przez obudowę
> kuchenki z przewodem N jest to bardzo niebezpieczne).

Właściwie nie wiadomo co autor ma na mysli.

> [...]
> kuchenka lub raczej użytkownik będzie chroniony na dwa sposoby: uziemiona
> obudowa przez rurę gazową oraz różnicówka w instalacji elektrycznej.

Ta rada to katastrofa całkowita.
Rura gazowa nie może być w świetle przepisów uziemieniem
Jeśli autor pisząc o zwykłym gniazdku ma na myśli instalację 2 przewodową
to ciekawy jest ten zapis o różnicówce.

Jerzy Stanisław

8. Data: 2005-11-17 23:58:39

Od: "Arbiter" <n...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "FeiLong" <f...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> wartosc krytyczna bezpiecznika.
> Dzwon do serwisu, lub zawiez plyte osobiscie - kwalifikacja do naprawy.

zaraz zaraz, różnicówka wykrywa prądy różnicowe na poziomie 30mA. Natomiast
16A to jest obciązalnośc styku w różnciówce.

Z całą pewnością nie ma zwarcia na 16A

9. Data: 2005-11-18 00:06:10

Od: "Arbiter" <n...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bartolomeo" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> podłączony do N) wyłącza mi się włącznik różnicowo-prądowy,
> co ciekawsze nawet przy wyłączonym bezpieczniku nadmiarowym

Padło tu już kilka odpowiedzi, ale nikt nie wspomniał o jednej zasadniczej
sprawie - jak w instalacji gdzie zwarte jest zero robocze (N) z bolcem
(gdzie powinno być PE) może działać zabezpieczenie różnicowprądowe??

Wyłączniki różnicowoprądowe stosuje się tylko w instalacjach TNC-S gdzie
rozdzielone są przewody N i PE. Z tego co mówisz, to masz albo instalacje
TNC ( z przewodem PEN - dwuprzewodową, zero zwarte z ochroną) Albo błędnie
łączysz przewód N z PE ( niebieski z żółto zielonym)

Prawdopodobnie to drugie bo raczej żaden elektryk nie zastosował by
wyłącznika RCD w instalacji TNC. Więc czym prędzej rozłączaj te przewody a w
gniazdku, do bolca podłącz przewód ochronny PE - żółto-zielony. Przy
sprawnie działającej instalacji samo zwarcie tych przewodów powinno
powodować wyłączenie RCD.

10. Data: 2005-11-18 07:19:04

Od: Bartolomeo <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Arbiter wrote:

> Pad?o tu ju? kilka odpowiedzi, ale nikt nie wspomnia? o jednej zasadniczej
> sprawie - jak w instalacji gdzie zwarte jest zero robocze (N) z bolcem
> (gdzie powinno by? PE) mo?e dzia?a? zabezpieczenie r?nicowpr?dowe??

Instalacja w całym mieszkaniu jest w zasadzie dwuprzewodowa (budynek z
początku lat 80-tych).
Zabezpieczenie różnicowoprądowe działa (sprawdziłem doświadczalnie, choć
przypadkowo) gdy dotknie się przewodu fazowego stojąc na podłodze bez
odpowiedniej izolacji.

> Wy??czniki r?nicowopr?dowe stosuje si? tylko w instalacjach TNC-S gdzie
> rozdzielone s? przewody N i PE. Z tego co m?wisz, to masz albo instalacje
> TNC ( z przewodem PEN - dwuprzewodow?, zero zwarte z ochron?) Albo b??dnie
> ??czysz przew?d N z PE ( niebieski z ??to zielonym)

Mam instalację TNC

> Prawdopodobnie to drugie bo raczej ?aden elektryk nie zastosowa? by
> wy??cznika RCD w instalacji TNC. Wi?c czym pr?dzej roz??czaj te przewody a w
> gniazdku, do bolca pod??cz przew?d ochronny PE - ??to-zielony. Przy
> sprawnie dzia?aj?cej instalacji samo zwarcie tych przewod?w powinno
> powodowa? wy??czenie RCD.

Czy istnieje jakieś przeciwskazanie do podłączenia bolca w kontakcie
do instalacji wodnej (nie gazowej!)?
Różnica potencjałów pomiędzy N a w/w instalacją wynosi 0,2V?

Typowe uziemnienie, przewód PE nie dochodzi do mojego mieszkania.

Pozdrawiam,
Bartek

Próg dębowy
biała terakota/gres na podłoge
glazura
[3city] zabudowa kuchni
Gdzie moge dostac nietypowy zlewozmywak???