Empatia w obrzezku??

1. Data: 2005-01-19 09:25:13

Temat: Re: Empatia w obrzezku??
Od: "vonBraun" <i...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia,pl.soc.prawo
>
> Czy to PRAWDA, że osoby pozbawione empatii są obrzezane
>[...]
> REdaktor Edward Robak

Odniosę się do ostatniego pytania:

> PS. czy były gdzieś na świecie robione takie badania?
> [...]
Zajrzałem w siec - jest taka książka
CIRCUMCISION: THE HIDDEN TRAUMA- R. Goldman
uważa że redukcja empatii może być następstwem
obrzezania - niestety nie mam żadnych danych empirycznych
które by to potwierdzały. (Sprawdziłem dość
dokładnie w dostępnych mi bazach bibliograficznych).
Obrzezanie wykonuje się
u chłopców zazwyczaj (??) w wieku objętym
amnezją dziecięcą, co więcej sądząc ' z objawów'
niektóre niemowlaki mogą też cierpieć - często
bardziej - z innych powodów (choćby 4 tygodnie
kolki jelitowej non stop). To pierwsza wątpliwość.
Druga dotyczy metodologii badań. Badania przeprowadzić tu
trudno ponieważ obrzezanie może wiązać się silnie
ze środowiskiem wychowawczym, zatem różnice w dowolnym teście czy innej
'mierze' empatii pomiędzy obrzezanymi i nieobrzezanymi mogą odzwierciedlać
równie dobrze różnice w późniejszych trwających przz całe życie
oddziaływaniach wychowawczych (np. ortodoksyjnie religijni rodzice vs.
rodzice o umiarkowanych postawach religijnych)

Na zdrowy rozum, można tego oczekiwać u dziewcząt
masowo poddawanych w krajach takich jak Egipt wycięciu części zewnętrznych
narządów płciowych. Zabieg ten, (żeńska forma obrzezania)
wykonywany jest u ponad
5500 osób na świecie dziennie,
najczęściej w wieku 11-12 lat
zwykle bez znieczulenia
(gdzieś o tm pisaliśmy na grupie).

pozdrawiam
vonBraun
PS.Nie dziala mi czytnik więc odpowiadam z onetu

1. Data: 2005-01-19 10:12:06

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ... rozumiesz [...]? :)

Nie. :)
Rozumienie chorych wypocin takich ja Ty mnie przerasta. ;o

--
Czarek

archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

1. Data: 2005-01-19 10:16:47

Od: "ksRobak" <k...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

"vonBraun" <i...@s...pl>

> [...]

> pozdrawiam
> vonBraun
> PS.Nie dziala mi czytnik więc odpowiadam z onetu

Dzięki za tę wypowiedź.
Dla mnie istotne w tym wątku było zwrócenie uwagi na FAKT
że ciało człowieka zawiera struktury z pozoru nie ważne dla
funkcjonowania organizmu: np. ślepa kiszka, migdałki czy napletek
ale jaka jest ich rola nie do końca jest JASNE.
Jeśli napletek osłania "czułe miejsce" a ludzie celowo to odłsonią
to stałe podrażnienie fizyczne ma wpływ IMHO na psychikę.
Zauważ
Skorupa ślimaka osłania delikatne ciało.
Czy ślimak bez skorupy (domu) nie jest jak żołądź bez osłony? ;)
REdaktor Edward Robak
PS. sygnalizowany temat jak widać nie jest błachy skoro autorytet
jakim jest bez wątpienia R. Goldman - zasygnalizował go publicznie.

1. Data: 2005-01-19 11:08:38

Od: "ksRobak" <k...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

"cbnet" <c...@n...pl>
> "ksRobak" <k...@f...polbox.pl>

> Nie. :)
> Rozumienie chorych wypocin takich ja Ty mnie przerasta. ;o
> --
> Czarek

Popełniłeś kochany Czarku błąd gramatyczny :o)
Moje artykuły które nazwałeś wypocinami - utożsamiłeś ze mną
pisząc: "wypocin takich ja Ty" -- pokazujesz, że nie rozrózniasz
treści tekstu od osoby autora
i to jest przyczyną Twojego niezrozumienia.
Teraz już rozumiesz? ;)
REdaktor Edward Robak
PS. chyba, że miałeś na myśli "wypocin takich ja Ty {prezentujesz}"
a nie napisane słowo {prezentujesz} było "na domysł"
Jeśli tak - to zwracam honor i przyznaję Ci prawo do nierozumienia. :D

1. Data: 2005-01-19 12:10:53

Od: Szczesiu <szczesiu@_wytnijto_pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy to PRAWDA, że osoby pozbawione empatii są obrzezane
> a więc miłość do współmieszkańca planety kończy się po odcięciu
> napletka?

Ostatnio przyszła mi do głowy myśl, że (w dzisiejszych czasach)
obrzezuje się, aby utrudnić masturbację, a przez to zorientować
jednostkę bardziej na zewnątrz (od siebie).

Zmniejszenie empatii byłoby więc dodatkowym czynnikiem, który uczyni
taką jednostkę bardziej zdobywczą i żądną władzy, co z pewnością
idealnie się skomponuje z nieustanną frustracją spowodowana ocieraniem
żołędzia o bieliznę i ekstrawertyzmem.

W sumie mamy pełny obraz - i czemu się potem dziwić?

1. Data: 2005-01-19 12:30:15

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ... przyznaję Ci prawo do nierozumienia. :D

Widze ze rozwijasz otwartosc na nie-proszenie.
Coraz gorzej chyba sie czujesz, co?

1. Data: 2005-01-19 15:45:35

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"ksRobak" <k...@f...polbox.pl> wrote in message
> Swojego czasu dawałem na "pl.sci.psychologia" do zrozumienia,
> że czekam na wypowiedzi Jerzego Turynskiego (JeT)
> bowiem zawsze zawierały nie tylko konkretne autorskie przemyślenia
> ale były uzasadniane analogiami z życia wielkich i uznanych ludzi.
> Wystarczało przeczytać ze zrozumieniem... chech,,
> Twoja kwintesencja i merytoryczna wypowiedź AW w temacie
> http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.s
ci.filozofia&aid=34414912
> pokazują, że "są Ludzie którzy jeśli chcą - to potrafią" :-)

Widzisz, gdybyś Ty wykazał się kiedyś tekstem podobnej treści
to sądzę że wiele osób zmieniłoby tu podejście do Twojej osoby.
No ale Ty wolisz rzucić jakiś zlepek wyrazów bez ładu i składu
i patrzeć jak ktoś mądrzejszy zrobi z tego użytek...

1. Data: 2005-01-19 17:05:15

Od: "ksRobak" <k...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Pszemol" <P...@P...com>
> "ksRobak" <k...@f...polbox.pl>

http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.s
ci.filozofia&aid=34414912

> Widzisz,
> [Pszemol]

Tak. Ja widzę - kalkulatory typu "Pszemol" przemolają informację
którą LUDZIE im łaskawie podrzucają.
Nie dziękuj.
REdaktor Edward Robak

1. Data: 2005-01-19 17:32:03

Od: "ksRobak" <k...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

"cbnet" <c...@n...pl>
> "ksRobak" <k...@f...polbox.pl>

> Widze ze rozwijasz otwartosc na nie-proszenie.
> Coraz gorzej chyba sie czujesz, co?
> --
> Czarek

W pewnym sensie masz rację (dot. otwartości)
Masz także rację, że pytasz.
Przyznaję Ci prawo zadawać pytania. :-)
REdaktor Edward Robak

1. Data: 2005-01-19 17:34:37

Od: "ksRobak" <k...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Szczesiu" <szczesiu@_wytnijto_pf.pl>
> [...]

> spowodowana ocieraniem żołędzia o bieliznę i ekstrawertyzmem.
>
> W sumie mamy pełny obraz - i czemu się potem dziwić?

Właśnie. Najpierw się Człowiek dziwi
później zastanawia dlaczego tak jest
a później kombinuje: co z tym zrobić.
Twój opis wydaj się być "strzałem w 10-tkę. ;)
REdaktor Edward Robak

Oddanie krwi przez cukrzyka
Dzieci jak zegarki
Sl'oneczko 3-atomowe wyszl'o z za chmur