Ginekolog

1. Data: 2005-09-13 18:18:59

Temat: Ginekolog
Od: k...@p...tp.pl (Ania) szukaj wiadomości tego autora

Witam

Mam 14 lat. Od kilku dni odczuwam swędzenie w okolicach krocza. Zauważyłam
też żółtą wydzielinę na majtkach. Czy muszę iść do ginekologa? Jak powinnam
się przygotować do badania? Czy przed badaniem będę musiała się całkiem
rozebrać? Nie mam z kim porozmawiać bio mieszkam sama z tatą.

Ania

2. Data: 2005-09-13 20:16:08

Temat: Re: Ginekolog
Od: "Aga" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ania" <k...@p...tp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> się przygotować do badania? Czy przed badaniem będę musiała się całkiem
> rozebrać? Nie mam z kim porozmawiać bio mieszkam sama z tatą.

Powinnaś iśc do ginekologa. Nie musisz sie specjalnie przygotowywać do
badania. Pusty pecherz wystarczy :-)
Rozbierasz sie tylko od pasa w doł. Może ubierz dłuższa bluzkę czy
spodnicę - będziesz się mniej krepowała.
To nie jest takie straszne.
pozdrawiam
Aga

3. Data: 2005-09-13 20:47:27

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

Jest taka zasada, że każda kobieta powinna regularnie (przynajmniej raz
w roku) chodzić do ginekologa. Pierwsza taka wizyta powinna się odbyć,
kiedy kobieta/dziewczyna zacznie miesiączkować. Oczywiście, jeśli
istnieją jakieś szczególne okoliczności (a jest ich dość dużo), wtedy
trzeba chodzić częściej, bądź zacząć chodzić wcześniej.

Średnia wieku dla pierwszej miesiączki wśród kobiet w Polsce wynosi
nieco ponad 13 lat, więc nie wiem, czy Ty akurat już miesiączkujesz.

Objawy, które opisujesz mogą świadczyć o jakiejś infekcji. Ginekolog
najprawdopodobniej będzie w stanie rozpoznać problem, więc powinnaś
koniecznie się do niego zgłosić.

Jak się przygotować?

Zakładam, że będzie to Twoja pierwsza wizyta. Na początek, ważny jest
wybór lekarza, do którego pójdziesz. Ginekolog to specyficzny zawód,
wymagający szczególnego podejścia (a już tym bardziej do młodych
pacjentek). Ważne jest, żeby był to lekarz budzący zaufanie i
kompetentny. Najlepiej, jeśli poradzisz się kogoś zaufanego, kto już
chodzi do ginekologa (przyjaciółki, cioci...).

Przed wizytą przygotuj sobie listę pytań, które chciałabyś zadać
lekarzowi. Warto wykorzystać szansę na wyjaśnienie nurtujących Cię pytań
i wątpliwości. Możesz pytać o wszystko, co dotyczy zdrowia kobiety,
antykoncepcji itp.

Wizyta może wyglądać różnie u różnych lekarzy, ale generalnie możesz się
spodziewać kilku elementów:

rozmowy - lekarz będzie pytać o Twoje zdrowie teraz i w przeszłości, o
miesiączki, o ewentualne współżycie intymne (choć jest ono prawnie
zabronione w przypadku osób do 15 roku życia) itp.

badania ogólnego - lekarz oceni całościowo stan Twojego ciała. Bardzo
możliwe, że będziesz musiała się zupełnie rozebrać. Jesto to ważne, bo
tylko wtedy lekarz może właściwie Cię zbadać.

badania ginekologicznego - to zasadnicza część wizyty u ginekologa.
Tylko ten lekarz ma zwykle możliwość oceny Twojego zdrowia pod tym
względem. Na to badanie składają się dwa elementy - badanie ręczne i
przy pomocy wziernika. Nie należy to do przyjemności, ale pomyśl, że
jesteś jedną z wielu milionów kobiet, które to znoszą (i dobrze sobie z
tym radzą).

To chyba rzecz całkowicie oczywista, ale wspomnę, że przed pójściem do
lekarza (każdego, w tym także ginekologa), należy starannie zadbać o
higienę.

Pozdrawiam
Piotr

4. Data: 2005-09-14 01:45:02

Od: Emi <e...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr napisał(a):

> Jest taka zasada, że każda kobieta powinna regularnie (przynajmniej raz
> w roku) chodzić do ginekologa. Pierwsza taka wizyta powinna się odbyć,
> kiedy kobieta/dziewczyna zacznie miesiączkować.

pokaż mi jakąś dziewczynę, która idzie do ginekologa jak dostanie swój
pierwszy okres...

> [...]
> kompetentny. Najlepiej, jeśli poradzisz się kogoś zaufanego, kto już
> chodzi do ginekologa (przyjaciółki, cioci...).

warto zwrócić na to uwagę, że jeżeli jest młoda, to prawdopodobnie musi
iść do poradni ginekologicznej dla dziewcząt( z reguły taka informacja
wisi w każdej poradni)

> rozmowy - lekarz będzie pytać o Twoje zdrowie teraz i w przeszłości, o
> miesiączki, o ewentualne współżycie intymne (choć jest ono prawnie
> zabronione w przypadku osób do 15 roku życia) itp.

tia, no to teraz jak dziewczątko nam współżyło, przeczyta coś takiego i
się nie przyzna... ;)

> badania ogólnego - lekarz oceni całościowo stan Twojego ciała. Bardzo
> możliwe, że będziesz musiała się zupełnie rozebrać. Jesto to ważne, bo
> tylko wtedy lekarz może właściwie Cię zbadać.

mi się jakoś nigdy nie zdarzyło..

> [...]
> przy pomocy wziernika. Nie należy to do przyjemności, ale pomyśl, że
> jesteś jedną z wielu milionów kobiet, które to znoszą (i dobrze sobie z

zależy od delikatności lekarza...

> To chyba rzecz całkowicie oczywista, ale wspomnę, że przed pójściem do
> lekarza (każdego, w tym także ginekologa), należy starannie zadbać o
> higienę.

zawsze mnie takie uwagi śmieszyły... i jednocześnie przerażały, a
właściwie to przeraża myśl, że trzeba przypominać o tak podstawowej
rzeczy, która powinna być przestrzegana na codzień...

--
E_m_i_

"Ci co poznali mrok, światło kochają,
Oczekują świtu, nocy się lękając" D.R.Koontz

5. Data: 2005-09-14 08:15:35

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

1. No cóż, niestety to rzadkość, ale chyba nie ma nic złego w
propagowaniu prawidłowych zaachowań na grupie dyskusyjnej, nawet jeśli
praktyka daleko od nich odbiega.

2. Racja, dziękuję.

3. Mam nadzieję, że Pytająca przeczyta także i niniejszą wiadomość:
Lekarza także i w tym przypadku obowiązuje tajemnica lekarska (z
wyjątkiem sytuacji, kiedy stosunek był wymuszony, czyli był to gwałt).
Nikt się o tym od lekarza nie dowie, a warto mu o tym powiedzieć.

4. Cóż, znowu praktyka odbiega od prawidłowych zachowań. Co prawda w
przypadku nieletnich badanie rozebranego pacjenta zdarza się częściej
(nie tylko u ginekologa), ale i tak nie jest regułą. Niestety takie mamy
społeczeństwo, a tymczasem byłoby to z korzyścią dla zdrowia
publicznego. Można by uniknąć niektórych sytuacji, że pacjent wiele lat
chodzi do lekarza rodzinnego mając poważną chorobę (której sam nie
zauważa, albo bagatelizuje), a rozpoznanie stawia dopiero specjalista,
kiedy jest już za późno.

5. Oczywiście.

6. Ano właśnie, niestety TRZEBA przypominać.

Pozdrawiam
Piotr

6. Data: 2005-09-14 08:35:55

Od: "Andrzej Zub" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> się przygotować do badania? Czy przed badaniem będę musiała się całkiem
> rozebrać? Nie mam z kim porozmawiać bio mieszkam sama z tatą.
Tak uwazam , ze powinnas isc do ginekologa. Najlepiej bedzie jesli pojdziesz
sobie najpierw do przychodni i zorientujesz sie czy przyjmuje tam kobieta -
ginekolog bo pamietam , ze przy pierwszych wizytach lepiej sie rozmawia z
kobieta. Przygotuj sobie nawet na kartce o co chcesz jeszcze zapytac, to nic
takiego , bo wtedy czlowiek jest troche zdenerwowany. Najlepiej ubierz sobie
spodniczke i poprostu tylko wtedy zdejmiesz majtki reszte wytlumaczy ci
lakarz. Powodzenia . Zona Andrzeja.

7. Data: 2005-09-15 08:00:32

Od: k...@p...tp.pl (Ania) szukaj wiadomości tego autora

>pokaż mi jakąś dziewczynę, która idzie do ginekologa jak dostanie swój
>pierwszy okres...

jeszcze nie zaczęłam miesiączkować.

>warto zwrócić na to uwagę, że jeżeli jest młoda, to prawdopodobnie musi
>iść do poradni ginekologicznej dla dziewcząt( z reguły taka informacja
>wisi w każdej poradni)

gdzie można znaleźć taką poradnię w Krakowie?

>tia, no to teraz jak dziewczątko nam współżyło, przeczyta coś takiego i
>się nie przyzna... ;)

>mi się jakoś nigdy nie zdarzyło..

Jak przebiega takie badanie? Co to jest wziernik?

8. Data: 2005-09-15 09:23:46

Od: Emi <e...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ania napisał(a):

> jeszcze nie zaczęłam miesiączkować.

hm... to może to są nieśmiałe początki???

aczkolwiek, jeżeli jest to coś co Cię zaniepokoiło - warto sprawdzić...

> gdzie można znaleźć taką poradnię w Krakowie?

o ile dobrze pamiętam jedna z nich mieści się w przychodni na os Złotej
Jesieni, ale na pewno jest ich dużo więcej... przejdź się do
najbliższego ginekologa, zapytaj sie w rejestracji, albo zadzwoń i
zapytaj się gdzie jest najbliższa taka poradnia...

> Jak przebiega takie badanie? Co to jest wziernik?

jak juz znajdziesz się na specjalnym fotelu (de facto bardzo wygodnym,
przynajmniej dla mnie), następuje badnie, najpierw przez wziernik, potem
rękoma (ginekolog uciska Ci brzuch sprawdzają czy wszystko jest na swoim
miejscu, odpowiedniej wielkości, prawidłowe)

wziernik..hm.. to takie małe jednorazowe urządzenie, kawałek plastiku,
które wkłada się do pochwy w trakcie badania, aby lekarz mógł obejrzeć
Twoje organy wewnętrzne... to nie boli, w sumie to nic nie robi, czujesz
tylko, że coś jest w środku...

aczkolwiek, w przypadku młodych dziewczyn, mającech błonę dziewiczą, nie
wiem czy sie go używa... słyszałam o dwóch wersjach, jedna to taka, ze
używa się mniejszego (o mniejszej średnicy) a druga, ze w ogóle sie nie
używa..

9. Data: 2005-09-15 23:12:34

Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Emi" <e...@c...pl> napisał w wiadomości

> bla bla bla <cut>
poczytaj zanim odpowiesz i nie strasz dziewczyny czymkolwiek
wprowadzanym do pochwy!
w jej przypadku zostanie przeprowadzone co najwyzej badanie rektalne

--
pozdro
ape

10. Data: 2005-09-16 00:01:53

Od: scream <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

ape napisał(a):
> w jej przypadku zostanie przeprowadzone co najwyzej badanie rektalne

w przypadku dziewic również stosuje się wzierniki, ale bardzo rzadko i
raczej nie przy badaniu kontrolnym

--
best regards,
scream (at)w.pl