Hipotetyczny egzamin dla gimnazjalistów

91. Data: 2017-07-16 20:53:24

Temat: Re: Hipotetyczny egzamin dla gimnazjalistów
Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-13 o 08:40, Chiron pisze:
> (...) No ale piszę, żeby Ci opowiedzieć, jak jakiś czas temu trafiłem
> na spotkanie z niemieckim filozofem. Opowiadał o dokonaniach filozofa
> (także matematyki), byłego szefa Instytutu Maxa Plancka- Hansa Petera
> Durr (w wersji międzynarodowej- Duerr, bo przez u-umlaut). (...)
> No ale ponoć jest ona w stanie opisać pola
> grawitacyjne a także- coś, co nazwya się "biopolem".
> Czy znasz (słyszałeś) o tej matematyce?

Nie.

--
Nemrod Vargardsson

Pwt 32,41 Gdy miecz błyszczący wyostrzę
i wyrok wykona ma ręka,
na swoich wrogach się pomszczę,
odpłacę tym, którzy Mnie nienawidzą.
42 Upoję krwią moje strzały,
mój miecz napasie się mięsem,
krwią poległych i uprowadzonych,
głowami dowódców nieprzyjacielskich.

92. Data: 2017-07-16 21:18:18

Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

93. Data: 2017-07-16 21:54:56

Od: "Ghost" <n...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nemrod" napisał w wiadomości grup

>Dużo prostsze zadanie, dla dzieci, jest takie:
>masz współrzędne dwóch punktów na płaszczyźnie i wiesz,
>że zależność między nimi jest liniowa.

Zdefiniuj proszę pojęcie dla dzieci: "zależność między dwoma punktami na
płaszczyźnie"

BTW Mam wrażenie, że gdzieś się naczytałeś "matematycznej magii" zupełnie
nie rozumiejąc o co dokładnie chodzi, bo nawet język wypowiedzi masz
porażająco upośledzony (by nie powiedzieć, pojebany jak chiron), jeśli
chodzi o matematykę.

94. Data: 2017-07-16 21:59:00

Od: "Ghost" <n...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Chiron" napisał w wiadomości grup

>Matematycy do dziś nie chcą uznać nawet różniczek jako pełnoprawnych bytów
>matematycznych.

Co to jest : "pełnoprawny byt matematyczny"? I kto ci nałgał, że matematycy
maja jakiś problem z różniczkami?

95. Data: 2017-07-16 21:59:52

Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 15.07.2017 19:56, Pszemol wrote:
> "bartekltg" <b...@g...com> wrote in message

> A co Ty, Bartku, myślisz o tezie, że 1+1+1+... = -1/2 ? :-)

To nie jest teza, to wynik rachnkow.
Tyle, że nie zwykłego dodawania, ani nawdet nie szkolnych szeregów.

Już szkolne szeregi (czyli patrzymy na cąg sum od 1 do n-teggo
miejsca, traktujemy to jak ciąg i patrzymy, do czego zbiega) potrafią
zrobnić człowieka w jajo, bo to nie zwykłe dodawanie. Np nie jest
przemienne.

Mamy np naprzemienny szereg harmoniczny:
S = 1- 1/2 + 1/3 - 1/4...
Suma jest równa ln2
Ale jak poprzestawiam kolejność, dostanę szereg zbieżny do czego
innego. Właściwie mogę zrobić szereg zbieżny do dowolnej liczby,
w tym +-nieskońcozność. Mogę to zrobić z dowolnym szeregiem zbieżnym,
który nie ejst bezwzględnie zbieżny.

Czyli wiemu już, że napis
1- 1/2 + 1/3 - 1/4...
to wcale nie jest zwykłe dodawanie. To bardziej skomplikowana operacja,
tylko tak zapisywana.

Wróćmy do 1+1+1+...
Ten szereg jest rożbieżny do +nieskończoności. Dla dowolnej dodatneij
liczby M, znajdziemy takie n, że suma pierwszych n elementów > M.

To skąd się wzięłą -1/2?

Bardzo pobieżnie, np. z przedłużeń analitycznych;-)
Jest sobie funkcja Dzeta Riemanna. Na sporym obszarze płąszczyzny
zespolonej zadana szeregiem (tam, gdzie szereg jest zbieżny).
Ale sama funkcje jest analityczna (ściślej: Dzeta jest przdłużeniem
analitycznym tego szeregu). Możemy teraz popatrzeć w miejsca, gdzie
ten szereg byłby rozbieżny. Czyli np w punkt 0 (szereg 1+1+1...)
czy -1 (szereg 1+2+3+4+5+...). Szereg sam z siebie wartości tam nie ma
ale Dzeta ejst tam równa -1/2 i -1/12.

Ot, ciekawostka matematyczna. Ale rzeczywiście ma to zastosowanie
w fizyce, bo tam się pojawiają podobne ciągi. Bierze się to z tego,
że mnóstwo metod polega na rozbiciu czgoś w szereg. Np w funkcji liczby
interakcji, jakie zaszły pomiędzy cząstkami (i tu obrazek z diagramami
Feynmana:) Mamy coś do policzenia, z takich czy innych powodów
policzenie bezpośrednie jest trudne, no to rozbijamy w szereg,
liczymy, sumujemy szereg (odpowiednimi metodami, bo szereg jest dziwny)
i dostajemy wynik. Co istotne, ten wynik jest taki sam, jakby do
policzyć bezpośrednio. Póki wiemy, że oryginalna funkcja jest porządna,
możemy operować na jej nieporządnym szeregu (szeregu "formalnym")
i potem go zwinąć w dobry wynik.

Tak więc 1+1+1+1....
-to nie jest zwykłę dodawania... ani nawet zwykły szereg
- nie jest to manifestacja jakiegos prawa przyrody mówiącego,
że jak poskładasz wchoelrę czegoś, to dostaniesz minus pół;-)
- to bardzo ładna ciekawostka wynikająca z teorii funkcji
analitycznych, której metody są bardzo istotne w zaawansowanej
fizyce.
- Któraś ciekawostka nawet bezpośrednio w którejść
teorii występuje, chyba 1+2+3.. w strunach. Ale coś występowało
wcześniej... Chyba zaburzony harmoniczny oscylator kwantowy jak się
atakuje rachunkiem zaburzeń, dostaje się niezbieżny szereg.

pzdr
bartekltg

Jak komuś się nudzi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Summability_m
ethods
https://en.wikipedia.org/wiki/Regularization_(physic
s)

96. Data: 2017-07-16 22:11:44

Od: "Ghost" <n...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nemrod" napisał w wiadomości grup

W dniu 2017-07-12 o 23:03, Pszemol pisze:

>Dla Re(s)<1 nie liczy się z definicji tylko z przedłużenia analitycznego
>tej funkcji na całą płaszczyznę zespoloną.

Matołku regularyzacja to nie wyliczanie liczbowej wartości sumy szeregu
rozbieżnego (która w tym przypadku wręcz z definicji stanowi nieskończoność)
a _przypisywanie_* określonych wartości. Twoja teza jakoby _suma_ 1+1+1+1+
(w nieskończoność) była skończona, jest z dupy wiedzą. Próbujesz szpanować,
a niestety wychodzi, że jesteś skrajnym dyletantem, przyznaj, masz ledwo
maturę?

*podobnie jak możemy mówić, że jedna nieskończoność jest większa od innej

97. Data: 2017-07-16 22:27:33

Od: "Ghost" <n...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości grup

On 15.07.2017 19:56, Pszemol wrote:
> "bartekltg" <b...@g...com> wrote in message

[ciaaach niezwiazane]

> [...]

>Ale sama funkcje jest analityczna (ściślej: Dzeta jest przdłużeniem
>analitycznym tego szeregu). Możemy teraz popatrzeć w miejsca, gdzie

Nie byłby a jest.

>Czyli np w punkt 0 (szereg 1+1+1...)
>czy -1 (szereg 1+2+3+4+5+...). Szereg sam z siebie wartości tam nie ma
>ale Dzeta ejst tam równa -1/2 i -1/12.

Bartus tradycyjnie wie jak nieskomplikowane skomplikować. Funkcja, która
określa sumy liczbowe w miejscach gdzie one istnieją, tam gdzie szereg jest
rozbieżny daje też określone wartości (nie dając tam oczywiście wartości
sumy szeregu). I tyle.

>Tak więc 1+1+1+1....
>-to nie jest zwykłę dodawania... ani nawet zwykły szereg

1, 2, 3, 4 , 5 , 6 to jakis niezwykły szereg?

98. Data: 2017-07-16 22:38:47

Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-16 o 21:54, Ghost pisze:
> Zdefiniuj proszę pojęcie dla dzieci: "zależność między dwoma punktami na
> płaszczyźnie"

A co zajobie nie wiesz? To se przetłumacz. Ostatni raz jak z tobą
gadałem to długo ci zeszło obliczanie zwykłego 2+2.

Jak ci się nie podoba, tłumaczenie tak, żeby nawet głupi ateiści
zrozumieli to nie czytaj. I nie odpowiadaj, skoro masz tylko
pierdoły do opowiedzenia.

99. Data: 2017-07-16 22:39:10

Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-16 o 22:11, Ghost pisze:
> (...) regularyzacja to nie wyliczanie liczbowej wartości sumy szeregu
> rozbieżnego (która w tym przypadku wręcz z definicji stanowi
> nieskończoność) a _przypisywanie_* określonych wartości.

Na jakiej podstawie, zajobie, możesz przypisać jakąś wartość
określonemu szeregowi? Byle czego nie podstawisz.

> Twoja teza
> jakoby _suma_ 1+1+1+1+ (w nieskończoność) była skończona,
> jest z dupy wiedzą. (...)

Bwahahaha :) Nieźle masz nasrane :P

> *podobnie jak możemy mówić, że jedna nieskończoność jest większa od innej

Bo jest. Np. continuum>alef0 :P

100. Data: 2017-07-16 23:25:24

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-16 o 20:52, Nemrod pisze:

> Nie zrozumiesz tej metody uogólnienia którą wynalazł Riemann
> na podstawie tylko encyklopedycznej wiedzy prezentowanej
> na stronach www.

Misiu, napisałeś: "oblicz", a nie "uogólnij" więc teraz nie kozakuj.
Dopiero jako odpowiedź na swoje "obliczenie" podałeś uogólnienie.
Ja upewniałem się tylko, czy wiesz o czym piszesz.

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

Jeszcze w kwestii wewnętrznego dziecka.
Kaczyński od urodzenia, przez 50 lat integrował się z cywilizacją białego człowieka
Post pozytywny
28 lat "integracji".
Czarna prognoza dla Europy.