Hiszpańska nóżka ;)

11. Data: 2017-12-10 15:29:45

Temat: Re: Hiszpańska nóżka ;)
Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-12-10 o 13:11, FEniks pisze:

> Może ktoś systemem gospodarczym robi sobie taką w domu, począwszy od
> hodowli iberyjskich świnek. Podobnie jak ser Manchego, począwszy od
> hodowli owieczek. ;) Ja niestety nie, więc dla mnie nie jest to zwykła
> TYLKO szynka.
> Na klecenie na szybko desek z castoramy nie mam ochoty ani czasu. A
> ganianie się męża z nożem ze świńską nóżką po świątecznym stole to
> raczej byłaby komedia. Ale co kto tam lubi, nic mi do tego.

Niech mąż pokroi na plastry, ułoży na półmisku i zaniesie na stół
swiąteczny. Po co Ty masz się męczyć?

--
animka

12. Data: 2017-12-10 16:35:11

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2017 o 13:02 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> Rasy iberyjskiej.

:)
Tatuś iberian, mamusia skądinąd (taniej), albo odwrotnie (drożej).
Ciekawe, dzięki!

--
Trefniś

13. Data: 2017-12-10 16:37:10

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2017 o 10:55 XL <i...@g...pl> pisze:

> Całej świni.

Duża ta noga...

--
Trefniś

14. Data: 2017-12-10 17:48:29

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> To jednak działa w drugą stronę. Świnka iberyjska nie jest lepszą
> (ani niezbędna) na szynkę, tylko lepszą do tego, by wzrastać w
> iberyjskich warunkach. Nic nie da przeniesienie genów, trzeba by
> jeszcze przenieść słońce południa, codziennie wiadro fig, czy czego
> tam onej gadzinie dają

Podobno są karmione żołędziami. Ale czy wszystkie - tego nie wiem.
Najlepszą szynkę dojrzewającą jadłam kiedyś w Chorwacji, a było to bez
mała 20 lat temu. Zafundowali organizatorzy kongresu brydżowego po
ostatnim turnieju. Nie przyszło mi nawet do głowy, żeby zapytać, z
jakiej rasy świni ta szynka, bo nie miałam wtedy pojęcia, że rasa może
mieć wpływ na smak. Czy była z iberyjskiej - nie wiem. Pewnie nie,
raczej z jakiejś chorwackiej odmiany, bo oni też się swoimi szynkami
chwalą. To chyba podobnie jak z tymi japonskimi masowanymi krówkami. W
każdym razie nigdy później nie zdarzyło mi się jeść równie dobrej szynki
dojrzewającej. Nawet w Hiszpanii, choć bywały bardzo dobre. A to, co
można kupić u nas, to zazwyczaj szynka dojrzewająca pośledniej jakości.

> Zatem lepiej przywieźć (co, jak rozumiem, nastąpiło).

Szynka przybyła w podarunku. Pewnie drogą lotniczą.

> Kiedyś widziałem
> iberyjską w Kauflandzie, musieli przywieźć więcej. Wzięcie miała małe,
> chyba z racji rozmiarów. Też nie kupiłem -- my tyle szynki przez rok
> nie zjadamy. Wolałbym za te pieniądze polecieć do Madrytu i zjeść
> tam kilka plasterków. Ponadto niedaleki zakład wędliniarski próbował
> wprowadzić coś podobnego na rynek. W sklepie firmowym, gdzie zwykle
> kupuję, sprzedawali na plasterki. Też nie szło, choć złe nie było
> (ale inne od hiszpańskiej).

Z ilością nie będzie chyba problemu. Jak tak patrzę na te filmiki
instruktażowe, to sporo tam na początku odrzucają - skórę, tłuszczyk.
Nie wiem, co z tym robią, może grochówkę na tym gotują? ;) Zaprosi się w
święta gości, co zostanie, to się pomiędzy nich jeszcze rozdzieli i z głowy.

Ewa

15. Data: 2017-12-10 17:52:32

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.12.2017 o 15:29, Animka pisze:

> Niech mąż pokroi na plastry, ułoży na półmisku i zaniesie na stół
> swiąteczny. Po co Ty masz się męczyć

Właśnie chodzi o to, żeby nikt nie musiał się męczyć. Nie sztuka pokroić
szynkę byle czym, trzymając ją w imadle. Z szynkami dojrzewającymi jest
taki kłopot, że muszą być pokrojone bardzo cienko. Żeby nie zmarnować
całego efektu, plasterki muszą być grubości papieru. Do tego trzeba
bardzo ostrego, sprężystego, cienkiego i długiego noża. Takiego nie mam
na wyposażeniu. O zgrozo! Bo pewnie mistrzowie od wszystkiego taki mają.

Ewa

17. Data: 2017-12-10 18:05:32

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:

> Duża ta noga...

Ucięta z półtuszy. Zwykle.
Półtusza to 50% całej świni.

--
XL ,,Demokracja bez wartości zamienia się w jawny lub zakamuflowany
totalitaryzm". Jan Paweł II

16. Data: 2017-12-10 18:05:32

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks <x...@p...fm> wrote:

> [...]
> TYLKO szynka.
> Na klecenie na szybko desek z castoramy nie mam ochoty ani czasu.

Czasu dość. Można zrobić porzadnie, lepsze i ładniejsze, niż kupne
badziewie.
Ale co kto lubi.

> ganianie się męża z nożem ze świńską nóżką po świątecznym stole to
> raczej byłaby komedia.

Mało prawdopodobne - nie wyszłam za niezdarę.

> Ale co kto tam lubi, nic mi do tego.

Nie toleruję męskich niezdar. To na pewno.

18. Data: 2017-12-10 18:11:10

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks <x...@p...fm> wrote:

> [...]
> bardzo ostrego, sprężystego, cienkiego i długiego noża. Takiego nie mam
> na wyposażeniu. O zgrozo! Bo pewnie mistrzowie od wszystkiego taki mają.

Owszem. I nawet im przez myśl nie przeszło, że ostry i giętki nóż może
stanowić jakiś problem. Długi ostry i giętki nóż ma każdy, kto
naprawdę(sic!) prowadzi kuchnię. Przecież bez takiego ani rusz.

19. Data: 2017-12-10 18:22:13

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2017 o 18:05 XL <i...@g...pl> pisze:

> Ucięta z półtuszy. Zwykle.
> Półtusza to 50% całej świni.

W porządku, tak sobie tylko żartuję :)

--
Trefniś

20. Data: 2017-12-10 20:22:45

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-12-10 o 17:52, FEniks pisze:

> [...]
> bardzo ostrego, sprężystego, cienkiego i długiego noża. Takiego nie mam
> na wyposażeniu. O zgrozo! Bo pewnie mistrzowie od wszystkiego taki mają.

Ja to się nie znam, ale nie chciałabym trzymać w domu takiego noża.

--
animka

Bułka cesarska zwana kajzerką :-)
Keczup Heinz smaczny i zdrowy?