Honor - co to jest?

From: "Lucyfer" <l...@f...kam.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Honor - co to jest?
Date: Mon, 20 Nov 2000 23:16:45 +0100

Hi!

No wlasnie, co to jest? Gdzie mozna o tym poczytac? Czy np, powiedzialem
komus ze nie zdradze jego tajemnicy, po czym dowiaduje sie ze chce on kogos
zabic to co mam robic? Powiedzmy ze ta osoba jest moim przyjacielem i jestem
wobec niej lojalny. Jesli nikomu nie powiem o tym ze on chce kogos zabic to
bede zlym czlowiekiem bo nie zapobieglem morderstwu, a jak powiem to czy to
nie bedzie ujma na "honorze" ? ( wiem ze to troche glupio brzmi, i sytuacja
jest wyssana z palca, ale zdazaja sie taki przypadki... ( lub inne, gdzie ma
sie watpliwoasci ) i co wtedy?) Czy to ze doposcilem do zabicia kogos
niewinnego jest ujma na honorze?

Rozwiejcie moje watpliwosci... bo juz sam nie wiem... coraz czesciej
dochodze do wniosku ze wszystkie zasady ograniczaja czlowieka, stosujac sie
do nich mozemy doposcic do czegos strasznego/zlego/ nieprzyjemnego dla nas.
Co o tym sadzicie? Czy warto miec swoj honor? Czy lepiej nie miec zadnych
zasad ale zyc tak aby ogolem bylo dobrze? Czy mozna sie doposcic nawet
wielkiego zla, jesli zapobiegnie to jeszcze wiekszemu zlu?

Zwatpilem... we wszystko :(

Lucyfer