I jeszcze - kapusta - jak zrobić na zimę? (słoiki)

1. Data: 2011-08-02 11:22:23

Temat: I jeszcze - kapusta - jak zrobić na zimę? (słoiki)
Od: Yarael Poof <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak w temacie. Nigdy nie robiłem kiszonej kapusty na zimę, do dyspozycji
mam tylko słoiki (propozycje "dobra kapusta tylko z beczki" nic nie
wniosą...), myślałem o litrowych.
Preferencje - nie przepadam za kapustą w której jest marchewka i np.
kminek (kminek ew. zniosę), ma wyjść "normalna" kapusta kwaszona/kiszona
ew. jakiś słoik może być "chrzanowej".

Podzieli się ktoś jakimś sprawdzonym przepisem "małoskalowym"?

Maciej

2. Data: 2011-08-02 11:46:44

Temat: Re: I jeszcze - kapusta - jak zrobić na zimę? (słoiki)
Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Yarael Poof wrote:

> Podzieli się ktoś jakimś sprawdzonym przepisem "małoskalowym"?

Bierzesz 10 kg kapusty, 20 dkg soli niejodowanej, przesypujesz poszatkowaną
kapustę solą i czekasz, aż puści sok i zwiotczeje. Ubijasz w słoikach wecka
tak,żeby sok przykrył kapustę i żeby nie było powietrza, czyli na maksa. Ja
dokładam czosnek, ale przeważnie "na oko" i w beczce, do słoików wystarczy
średni ząbek. Słoiki zamykasz i zostawiasz na dzień, dwa, w kuchni ( troche
soku na pewno wykipi), potem wynosisz do piwnicy.
J.

3. Data: 2011-08-02 12:27:45

Od: Yarael Poof <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02-08-2011 13:46, krys pisze:

> [...]
> średni ząbek. Słoiki zamykasz i zostawiasz na dzień, dwa, w kuchni ( troche
> soku na pewno wykipi), potem wynosisz do piwnicy.

Hmmm a muszą być wecki? Mam tylko twisty (ale nówki, żadnej rdzy). No i
pytania - z 10kg kapusty ile litrów wyjdzie? Myślę o litrowych (w
zasadzie 0,9...) słoikach. I ostatnie - czy taką kapustę to przemieszać
z solą w jakieś misce i nakładać w słoiki? Czy dosypywać na każdy słoik?
Żeby jakoś to równo wyszło?

Maciej

PS A jak chrzanowa? Jakoś wiórki zrobić? Albo zetrzeć? Ile?

4. Data: 2011-08-02 15:27:26

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Yarael Poof wrote:

> Hmmm a muszą być wecki?

Nie wiem, nie próbowałam w twistach. moze sie da, skoro ogórki się daje.
Może ktoś praktykuje i odpowie.

> Mam tylko twisty (ale nówki, żadnej rdzy). No i
> pytania - z 10kg kapusty ile litrów wyjdzie? Myślę o litrowych (w
> zasadzie 0,9...) słoikach.

Nie odpowiem Ci na to pytanie, bo ja robie kapuste w beczce i mam proporcje
na dwa worki po 20 kg;-) Wychodzi beczka + 6 wecków:-)

> I ostatnie - czy taką kapustę to przemieszać
> z solą w jakieś misce i nakładać w słoiki?

Tak.

> PS A jak chrzanowa? Jakoś wiórki zrobić? Albo zetrzeć? Ile?

Do kapusty dodaje sie koper, czoesnek, marchew, licie laurowe, to pewnie
mozna dodac i chrzan. Ja tam robię czystą, tylko z antyseptycznym czosnkiem,
doprawiam przed przyrżadzenie według potrzeb.

J.

5. Data: 2011-08-02 15:33:57

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

krys wrote:

A i jeszcze jedno - do kiszenia na zimę, to raczej poczekaj na wysyp kapusty
jesiennej, teraz to na bieżący użytek.
J.

6. Data: 2011-08-02 16:13:24

Od: Yarael Poof <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02-08-2011 17:33, krys pisze:
> krys wrote:
>
> A i jeszcze jedno - do kiszenia na zimę, to raczej poczekaj na wysyp kapusty
> jesiennej, teraz to na bieżący użytek.
> J.

Tak tak, ale wole wczesniej wszystko przemyśleć itd. Teraz jak tylko
zwolni mi się kamionka to wypróbuje na tej co jest teraz, a potem na
jesiennej. Musze najpierw przywrócić piwnicy jej pierwotną funkcję :)

7. Data: 2011-08-02 17:21:28

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie rub tego. To nie ma sensu.
Kapusta w małym słoiku kisi się szybko i szybko ją należy zjeść.
To się zdaje się, jak nie pszekręcam , nazywa kapusta po czesku.
Nadaje się do robienia na bieżąco, nie do piwnicy na psztwory.
Zdaje się, że po zasoleniu zalewa się ciepłą lub gorącą wodą,
ale nie pamiętam, poszukaj.

http://reforma.ortografi.w.interia.pl/

8. Data: 2011-08-02 17:25:57

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Stokrotka wrote:

> Nie rub tego. To nie ma sensu.
> Kapusta w małym słoiku kisi się szybko i szybko ją należy zjeść.

Bzdury gadasz. Dwa tygodnie temu zjadłam ostatni słoik kapusty kiszonej
zeszłej jesieni.

> Zdaje się, że po zasoleniu zalewa się ciepłą lub gorącą wodą,
> ale nie pamiętam, poszukaj.

Najlepiej z octem, nie? Takie coś to faktycznie jest jakaś kapusta kwaszona
na szybko, ale na pewno nie kiszona.
J.

9. Data: 2011-08-02 17:42:44

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "krys" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> zeszłej jesieni.

> Najlepiej z octem, nie? Takie coś to faktycznie jest jakaś kapusta
Octem na pewno nie.
Ale może też by wyszło, tyle, że co innego.

http://reforma.ortografi.w.interia.pl/

10. Data: 2011-08-03 09:56:59

Od: " JaMyszka" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Yarael Poof <m...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
> Hmmm a muszą być wecki?

Kisząca się kapusta powiększa swoją objętość i sok wycieka ze słoika. Tym
samym twisty się rozszczelniają. Natomiast sprężyna w wecku dociska pokrywkę
na bieżąco.
Do twista tylko wcześniej ukiszoną w większym pojemniku.

> PS A jak chrzanowa? Jakoś wiórki zrobić? Albo zetrzeć? Ile?

Nigdy nie jadłam z chrzanem, ale w ogórkach kiszonych daje się go w celu
uzyskania większej ich twardości.
Jeśli da taki efekt w kapuście, to będziesz miał twardą kiszoną kapustę.

Ja obecnie nie kiszę, ale dodawałam ziarenka pieprzu, ziela angielskiego,
marchew i cebulę.

--
Pozdrawiam :)
JM