I jeszcze - kapusta - jak zrobić na zimę? (słoiki)

11. Data: 2011-08-12 16:33:57

Temat: Re: I jeszcze - kapusta - jak zrobić na zimę? (słoiki)
Od: TomekD <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-08-03 11:56, JaMyszka pisze:

> Nigdy nie jadłam z chrzanem, ale w ogórkach kiszonych daje się go w celu
> uzyskania większej ich twardości.

Nigdy jeszcze nie czytałem ani w praktyce mi nie wyszło że dodatek
chrzanu wpływa na twardość ogórków podczas kiszenia.

W praktyce wyszło mi że dodatki zawierające garbniki (np. liście dębu) i
zalewanie gorącą solanką (takie blanszowanie) faktycznie poprawiają
chrupkość zimowych ogórków, jednak wpływu dodatku chrzanu na twardość
ogórków nigdy nie zaobserwowałem ...

Zapytam z ciekawości - skąd to podejrzenie ?

TomekD

12. Data: 2011-08-12 16:44:26

Od: TomekD <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> W dniu 02-08-2011 13:46, krys pisze:
>
> PS A jak chrzanowa? Jakoś wiórki zrobić? Albo zetrzeć? Ile?

Kiszona kapusta chrzanowa którą można niekiedy kupić nie ma z dużym
prawdopodobieństwem nic wspólnego z dodatkiem chrzanu.

Ten 'chrzanowy' smak to prawdopodobnie efekt kontrolowanego procesu
kiszenia. Kiedyś próbowałem też to rozwikłać, niestety bez rezultatu jak
taki smak osiągnąć.

TomekD

13. Data: 2011-08-12 19:05:24

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik krys napisał:

> Bierzesz 10 kg kapusty, 20 dkg soli niejodowanej, przesypujesz poszatkowaną
> kapustę solą i czekasz, aż puści sok i zwiotczeje. Ubijasz w słoikach wecka
> tak,żeby sok przykrył kapustę i żeby nie było powietrza, czyli na maksa. Ja
> dokładam czosnek, ale przeważnie "na oko" i w beczce, do słoików wystarczy
> średni ząbek. Słoiki zamykasz i zostawiasz na dzień, dwa, w kuchni ( troche
> soku na pewno wykipi), potem wynosisz do piwnicy.

Uwaga z tym czosnkiem. Czosnek jest silnym bakteriostatykiem - jego
dodatek zabezpiecza przed rozwojem co delikatniejszych bakterii i daje
(podobnie jak sól) fory bakteriom kwasu mlekowego - ale jak przesadzić
to i fermentacja mlekowa nie ruszy.

--
Darek

14. Data: 2011-08-12 19:10:08

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik krys napisał:
> krys wrote:
>
> A i jeszcze jedno - do kiszenia na zimę, to raczej poczekaj na wysyp kapusty
> jesiennej, teraz to na bieżący użytek.

To jak już dalej dzielić - jeszcze można osobno kapustę surówkową kisić
(wczesna jesień, usunięte zewnętrzne zielone liście) i bigosową -
póżnojesienną, mocno zzieleniałą, niektórzy wręcz wnętrze wyjmują i
osobno szatkują na surówkową a tylko zewnętrzne warstwy na bigosową kiszą.

A, i do beczki (bo do wecka to chyba za duży wkład) można parę jabłek w
całości wsadzić.

--
Darek

Kuchnia TV o b c i a c h