Jablonie - mity o sadzeniu?

11. Data: 2016-02-19 09:21:59

Temat: Re: Jablonie - mity o sadzeniu?
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Święte słowa. Czytałem już o tym w jednej Książce. Też tych patyczków
> nawsadzali w jedno miejsce wiele, a zdarzył się tylko jeden szczególny
> przypadek. I to szybciej niż po kilku miesiącach. Mniejsza o korzonki,
> bo kijaszek pączki wypuścił i zakwitł. A potem nawet owoc wydał. Z tym
> że to zdaje się migdały były, nie jabłka. Gościu od tego kijka też był
> dość przełomowy.

A ja czytałam o takiej jednej, która wbiła patyczek i wyrosło drzewo oliwne.

Ewa
--

Kobiety górą!

12. Data: 2016-02-19 16:46:10

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> A ja czytałam o takiej jednej, która wbiła patyczek i wyrosło drzewo
> oliwne.

Literatura ogrodnicza ma bogatą tradycję i znamienitych prekursorów.
Dużo w niej uwagi poświęcono choćby uprawie gorczycy. Co z uwagi na
to, że u niektórych być może pora już poobiednia, warto nadmienić.

Natomiast co do wzmiankowanej niewiasty, postąpiła ona roztropnie. To
powszechnie stosowany sposób na wejście w posiadanie drzewa oliwnego.
Gdy się patrzy na na egzemplarze onej rośliny rosnące przez tysiąc czy
dwa tysiące lat, widać naturę jej żywotności i, że tak się wyrażę,
zapał ku rozmnażaniu wegetatywnemu. W miejscu gdzie kiedyś w ziemię
wbito patyczek, może już być pustka po niegdysiejszym pniu. Ten zaś
pień rozpierzchł się na wszystkie świata strony i tworzy coś na kształt
luźnego częstokołu.

Jarek

--
Czy drzewo to człowiek, byś je oblegał?

13. Data: 2016-02-19 21:31:51

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W miejscu gdzie kiedyś w ziemię
> wbito patyczek, może już być pustka po niegdysiejszym pniu. Ten zaś
> pień rozpierzchł się na wszystkie świata strony i tworzy coś na kształt
> luźnego częstokołu.

Hejka. Zastanawiam się jakby można wykorzystać takie częstokoły oliwne w
realu.
Pozdrawiam utylitarnie Ja...cki

14. Data: 2016-02-19 22:06:17

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dirko napisał:

> Hejka. Zastanawiam się jakby można wykorzystać takie częstokoły
> oliwne w realu.
> Pozdrawiam utylitarnie Ja...cki

Można do zabawy w chowanego albo w "uciekaj myszko do dziury". Jak
wielkie korzyści płyną ze zdrowej zabawy, tego tłumaczyć nie muszę.
Realną korzyścią są też same oliwki, w które obfitują świeże zielone
gałązki gęstwiną okrywające wierzch częstokołu. Nie mniej obfitują,
niż było to tysiąc i dwa tysiące lat temu. Tu dochodzimy do rzeczy
może najbardziej utylitarnej -- stanąć tam można w gorącej ciszy
południa, pochylić głowę i pomyśleć o tym, że coś może niezmiennie
trwać przez wieki, a jeśli dobre jest, nie uprzykrzy się.

Jarek

--
Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie!
Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,

15. Data: 2016-02-20 10:38:24

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ...stanąć tam można w gorącej ciszy
> południa, pochylić głowę i pomyśleć o tym, że coś może niezmiennie
> trwać przez wieki, a jeśli dobre jest, nie uprzykrzy się.

Hejka. Z tym staniem w gorącej ciszy południa może być problem. Oliwki
bardzo niechętnie rzucają cień bowiem broniąc się przed upałem
charakteryzującym okolice w których występują ustawiają pionowo blaszki
liściowe. W tych warunkach stojącemu wszelką refleksję szybko zastąpi udar
słoneczny.
A pomyśleć, z niekoniecznie pochyloną głową, warto w każdych
okolicznościach.
Pozdrawiam apriorycznie Ja...cki

16. Data: 2016-02-20 11:18:58

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dirko napisał:

> [...]
> udar słoneczny.
> A pomyśleć, z niekoniecznie pochyloną głową, warto w każdych

Jedną z rzeczy, o których pomyśleć zawsze warto, jest powiązanie teorii
z praktyką. Literatura przedmiotu często wymienia listek oliwny jako
przykład indywidualnej ochrony przed operacją słońca. Ochrony realizowanej
przez tendencję do ustawiania wektora normalnego blaszki prostopadle do
wektora padania słoneczkowych promyków. Błądzi ten, kto z tej informacji
wyciąga aprioryczne wnioski, jakoby pod drzewam cienia nie było. Najlepiej
tedy powiedzieć takiemu: stań, a przyjrzyj się. Indywidualizmowi listkowemu
nijak nie udaje się wpłynąć na chęci całego drzewa oliwnego, osobliwie
takiego, co za soba ma tysiącletnie doświadczenia.

Jarek

--
Ów sery tworzy, ten ściska twarogi,
Ten kapelusze plecie na śreżogi,

17. Data: 2016-02-20 12:04:31

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jedną z rzeczy, o których pomyśleć zawsze warto, jest powiązanie teorii
> z praktyką. Literatura przedmiotu często wymienia listek oliwny jako
> przykład indywidualnej ochrony przed operacją słońca.

Hejka. Widzę, że myli Ci się listek figowy z gałązką oliwną ale takie
pomieszanie z poplątaniem jest charakterystyczne dla Twojej twórczości,
przynajmniej na tej grupie.
Pozdrawiam egocentrycznie Ja...cki

18. Data: 2016-02-20 12:16:30

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dirko napisał:

> Hejka. Widzę, że myli Ci się listek figowy z gałązką oliwną ale takie
> pomieszanie z poplątaniem jest charakterystyczne dla Twojej twórczości,
> przynajmniej na tej grupie.
> Pozdrawiam egocentrycznie Ja...cki

Co do teorii, to niektórzy mogą wciąż w zdrowiu geocentrycznie, ale to
jakieś pomylenie jest.

Jarek

--
Bo w ogrodzie rośnie pnącze,
w dzikim winie świat się plącze,

19. Data: 2016-02-20 17:52:51

Od: n...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu piątek, 19 lutego 2016 22:06:18 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie!
> Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,
> Choć się nawysszej wzbije, a proste promienie
> Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelane cienie.

Na lipę
Księgi Trzecie
Jan Kochanowski

Przypatrz się gościu! jako on list mój zielony
Prędko uwiądł, a już mię przejźrzeć z każdej strony.
Co, mniemasz, tej przygody nagłej za przyczyna?
Ani to mrozów, ani wiatrów srogich wina;
Lecz mię złego poety wiersze zaleciały
Tak, iż mi tylko prze smród włosy spaść musiały.

20. Data: 2016-02-20 17:54:16

Od: n...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu sobota, 20 lutego 2016 10:38:33 UTC+1 użytkownik Dirko napisał:
> [...]
> słoneczny.
> A pomyśleć, z niekoniecznie pochyloną głową, warto w każdych

Wszelka przesada prowadzi do udaru - a dużo (oliwki mają bogate ulistnienie)
pionowych blaszek potrafi jednak dać sporo cienia.

Re: Staw po zimie - Rośliny pływające zatonęły
Re: kleszcze
ROZDRABNIACZ frez wałek czy nóż?
Kosa spalinowa na 50 arów
Re: Nareszcie prawdziwa zima