Jak długo peklować przed wędzeniem

1. Data: 2010-03-23 04:07:13

Temat: Jak długo peklować przed wędzeniem
Od: Mateusz Piąty <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Coś mi się popitoliło z terminem świąt i za wcześnie zapeklowałem na sucho
mięso do wędzenia. Martwi mnie czy wytrzyma 2 tygodnie w lodówce, czy może
coś z nim zrobić wcześniej. Wcześniej uwędzić się nie da - dopiero przed
świętami.

2. Data: 2010-03-23 12:45:38

Temat: Re: Jak długo peklować przed wędzeniem
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 23 Mar 2010 05:07:13 +0100, Mateusz Piąty napisał(a):

> [...]
> coś z nim zrobić wcześniej. Wcześniej uwędzić się nie da - dopiero przed

Zrób zalewę jak do peklowania, odlej soki wyciekłe z mięsa, zalej mięso
świeżo zrobioną, zimną zalewą (zalewę po ugotowaniu mocno wystudź w garnku
stojącym w zimnej wodzie w zlewie, wodę zmieniaj kilka razy, aby była
zimna). Takie mięso może stać miesiącami, byle w chłodzie. Kiedyś przecież
tak przechowywano mięso, bo nie było lodówek.
Moje pekluje się od poczatku na mokro - z kolei za późno nastawiłam, więc
zrobiłam metoda nastrzykową i zalałam, też będzie dobre.
--

Ikselka.//u mnie wędzenie kiełbas, baleronów i szynek oraz schabów
najpóźniej pierwszego kwietnia :-)

3. Data: 2010-03-23 13:02:12

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Mateusz Piąty" <...@...pl> wrote in message
> [...]
> coś z nim zrobić wcześniej. Wcześniej uwędzić się nie da - dopiero przed
Masz chłodnię to możesz zostawić w tym soku, który jest. Byle stało w
zimnie - peklowane "na sucho" to najtrwalsza obróbka i więcej soli mięso nie
naciągnie... Ale możesz też osuszyć i wędzić w zimnym dymie dwie godziny
dziennie przez dwa tygodnie - będziesz miał super wędlinę, byle nie
zapiekać.

4. Data: 2010-03-23 13:23:06

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 23 Mar 2010 14:02:12 +0100, Panslavista napisał(a):

> [...]
> naciągnie... Ale możesz też osuszyć i wędzić w zimnym dymie dwie godziny
> dziennie przez dwa tygodnie - będziesz miał super wędlinę, byle nie

Mój sposób jest lepszy - jeśli chodzi o przechowanie mięsa. Codzienne
wędzenie to raczej mało realne, jesli ktos mieszka w bloku np.
--

Ikselka.

5. Data: 2010-03-23 13:56:31

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> Mój sposób jest lepszy - jeśli chodzi o przechowanie mięsa. Codzienne
> wędzenie to raczej mało realne, jesli ktos mieszka w bloku np.
> --
>
> Ikselka.

Jego wina...

6. Data: 2010-03-24 06:08:13

Od: Mateusz Piąty <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki wam obojgu :)
Nie mieszkam w bloku ale wędzarni nie mam u siebie. Odpada więc codzienne
wędzenie. W kominku też się nie da. Zaleję mięso i poczekam a jak się nie
uda to sam się zaleję :)

7. Data: 2010-03-24 13:42:48

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 24 Mar 2010 07:08:13 +0100, Mateusz Piąty napisał(a):

> [...]
> wędzenie. W kominku też się nie da. Zaleję mięso i poczekam a jak się nie

Uda się, co ma się nie udać. Tylko obróć mięso ze 2 razy w zalewie przed
wędzeniem.
--

Ikselka.

8. Data: 2010-03-24 15:48:05

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wędzenie. W kominku też się nie da. Zaleję mięso i poczekam a jak się nie

Odradzam zalewę po peklowaniu na sucho - jezeli ważyłeś składniki do
masy mięsa i dobrze wtarłeś je w mięso jest zabezpieczone - wystarczy nadal
przekładać ze spodu na wierzch. Zalewa zmieni parametry mięsa i peklowania i
jest zbyteczna. Wystarczy ciasno ułożyć w jakimś naczyniu kamionkowym lub
emaliowanym i przycisnąć jakimś ciężarem podobnie jak w przypadku ogórków
czy kapusty.

9. Data: 2010-03-24 19:12:06

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 24 Mar 2010 16:48:05 +0100, Panslavista napisał(a):

> [...]
> emaliowanym i przycisnąć jakimś ciężarem podobnie jak w przypadku ogórków

http://www.dodatkimasarskiezwm.pl/19.html
"Peklowanie mieszane stosuje się najczęściej do mięs przeznaczonych na
wędzenie. Mięso naciera się najpierw solą z przyprawami ? w proporcji na 5
kg mięsa około 22 dag soli i 2-3 ząbki czosnku, a następnie układa się je w
naczyniu i pozostawia do następnego dnia. Solankę przygotowuje się w
proporcji 21 wody, 16 dag soli, 10 g saletry oraz przyprawy: kolender,
pieprz, ziele angielskie, liście laurowe, goździki oraz pół łyżeczki cukru.
Zalewę należy zagotować, wystudzić i zalać nią nasolone (poprzedniego dnia)
mięso oraz szczelnie przykryć. Mięso przechowywać w solance około 3
tygodni. Mięso zapeklowane może być przeznaczone do gotowania, ale można je
utrwalić w wekach lub uwędzić."

Oczywiście to, co napisałam poprzednio, czyli zalanie solanką, następuje
później niż następnego dnia po suchym peklowaniu, ale jako sytuacja
wyjątkowa dla uratowania mięsa jest dobrym wyjściem.
--

Ikselka.

10. Data: 2010-03-25 00:39:19

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> [...]
> później niż następnego dnia po suchym peklowaniu, ale jako sytuacja
> wyjątkowa dla uratowania mięsa jest dobrym wyjściem.

Jego mięsa nie potrzeba ratować - często podczas peklowania niedoświadczonym
brzydko pachnie, ale jeżeli dotrzymali receptury i trzymali w niskiej
temperaturze nadal jest dobre a nawet coraz lepsze. Mieszany sposób musi być
od początku przewidziany i wyważony...

przepis na likierek
PYCHOTKA - BŹDZIK...
WOOOOOOW !!!