Jak robi sie zasmazke?

1. Data: 2005-01-14 08:39:18

Temat: Jak robi sie zasmazke?
Od: "maria" <t...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2005-01-14 13:06:14

Temat: Re: Jak robi sie zasmazke?
Od: magda <maggie_@gazeta..pl> szukaj wiadomości tego autora

ja rozpuszczam masło na patelni i dodaję mąkę (zawsze "na oko") dobrze
mieszam ąż powstanie gęsta maź. Później dodaję trochę tego sosu, do
którego mam ją dodać i rozprowadzam. Następnie dodaję do sosu/zupy/....
Ale mie może być za gorące, lepiej aby podgrzewało się razem z zasmażką,
inaczej mogą powstać grudy.

Inna opcja: rozpuścić masło na talerzu położonym na garnku w którym
gotuje się potrawa, a dalej jak wyżej

magda

1. Data: 2005-01-15 18:13:35

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

maria wrote:
> Jak robi sie zasmazke?

Podstawowo sa trzy rodzaje zasmazki: jasna, zlota i ciemna. Oznacza to
stopien, do ktorego maka zostala usmazona na patelni z tluszczem przed
dodaniem plynu. Zasmazke mozna robic w wielu celach, jak np. do
zageszczania sosow, czy zupy, czy potraw jednogarnkowych, lub glazury na
warzywach.

Podstawowo, objetosciowo rowna ilosc tluszczu i maki przysmaza sie na
patelni, potem dodaje sie plynu, jesli zasmazka ma byc do sosow czy
zupy, jednoczesnie dokladnie mieszajac. Swietne sa takie plaskie
trzepaczki do robienia sosow, jak na tym zdjeciu:
http://www.kitchen-accessories-store.com/Fox-Run-10-
Inch-Stainless-Steel-Flat-Whisk.asp

ktore rozprowadzaja wszelkie grudy i kluchy na jedwabisty sos. Uzywam
ich od lat.

Mozna tez do patelni z zasmazka dorzucic sparzone warzywa, ktore maja w
sobie wystarczajaco wilgoci, ze wymieszane z zasmazka stworza
pokrywajaca glazure.

Rowniez dodaje sie zasmazke do wielu potraw kuchni cajun, wlasnie te
najciemniejsza, brazowa zasmazke, np. do etouffee. Czesto sa to potrawy
w stylu jednogarnkowym.

Generalnie, kolor zasmazki stanowi o kolorze sosu, wiec nie dodaje sie
brazowej do beszamelu, czy bialej do sosu z wolowiny.

Zasmazke mozna robic na masle, na smalcu, na tluszczu z drobiu, nawet na
oleju. Mozna ja rozprowadzac winem, woda, rosolem, sokiem, np.
czeresniowym (sos podany do bazanta), lub kombinacja powyzszych. Mozna
ja doprawic pieprzem, ziolami, sola, sosem maggi, sosem worcestershire
czy sojowym.

Magdalena Bassett
kochajaca zasmazke

Jak robi sie knedle?