Jak zrobic ser z mleka koziego?

1. Data: 2002-07-19 06:16:35

Temat: Jak zrobic ser z mleka koziego?
Od: p...@f...onet.pl (Piotr Oslowski) szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Jak zrobic ser z mleka koziego? Mam kilka koz i chcialbym troche
poeksperymentowac:) (na mleku oczywiscie:)

pozdrowienia

Piotrek

1. Data: 2002-07-19 07:51:22

Temat: Re: Jak zrobic ser z mleka koziego?
Od: "Kamas" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Oslowski" <p...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
> Witam!
>
> Jak zrobic ser z mleka koziego? Mam kilka koz i chcialbym troche
> poeksperymentowac:) (na mleku oczywiscie:)

Najprościej: mleko zostawić, aby się zsiadło. Zagrzać, aby się
zwarzyło.Uszyć z gęstego płótna worek w kształcie klina, i do niego wlać to
wszystko. kiedy obcieknie , położyć na desce, przykryć drugą i obciążyć
kamieniem. Jak dobrze się odciśnie twaróg w kształcie klinka gotowy.

--
pozdrawiam:-)
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2002-07-19 10:03:30

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Oslowski napisal:

> Jak zrobic ser z mleka koziego? Mam kilka koz i chcialbym troche
> poeksperymentowac:) (na mleku oczywiscie:)

Znaczy się twaróg? Sera domowa metodą chyba się nie da.
A twaróg robi sie tak samo jak z mleka krowiego. Postaw
mleko na zsiadłe - tylko nie za długo, zeby nie skisło. Potem
to zsiadłe mleko trzeba podgrzać i odcedzić twaróg .
Do lodówki, żeby "stanął" i koniec :-)

Krycha

1. Data: 2002-07-19 14:22:48

Od: p...@f...onet.pl (Piotr Oslowski) szukaj wiadomości tego autora

Witam ponownie

>Jak zrobic ser z mleka koziego? Mam kilka koz i chcialbym troche
>poeksperymentowac:) (na mleku oczywiscie:)

Dziekie za porady!

A moze ktos wie jak sie robi cos w rodzaju oscypka?
koza a owca to chyba prawie to samo:)?

pozdrawiam

Piotrek

1. Data: 2002-07-19 20:40:53

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A moze ktos wie jak sie robi cos w rodzaju oscypka?
> koza a owca to chyba prawie to samo:)?

Żartujesz, czy kpisz sobie?
Otóż na targu pod Gubałówką masz do wyboru oscypki:
1. owcze
2. brrr. krowio-owcze
3. brrr. kozie
4. brrr. kozio-owcze
5. brrr. ???
A i tak płacisz jak cygan za matkę.
A jak się robi oscypka? podobnie jak ceprów w trąbę!!!
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Learn the rules. Than break some."

1. Data: 2002-07-19 23:41:13

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 19 Jul 2002 14:22:48 GMT, p...@f...onet.pl (Piotr
Oslowski) wrote:

>Witam ponownie

>Dziekie za porady!
>
>A moze ktos wie jak sie robi cos w rodzaju oscypka?

Kaszkawal to ser podpuszczkowy. Celowo pisze - kaszkawal a nie oscypek
bo "w rodzaju" to mozna zrobic wlasnie cos typu kaszkawal. Oscypek to
bardzo dokladnie okreslony rodzaj sera z dosyc szerokiej a bardzo
archaicznej rodziny podpuszczkowych serow wedzonych okreslanych jako
kaszkawal - czyli ser owczy, czasem rowniez wlasnie kozi.
podpuszczkowy. wedzony.
Na poczatek musisz zdobyc podpuszczke - gdzies w archiwach grupy bylo
gdzie kupic, zreszta w aptece tez powinno sie dac zdobyc (jest
skladnikiem pewnych preparatow poprawiajacych trawienie). Dodaje sie
do mleka (slodkiego) powodujac jego zwarzenie(bez skwasnienia - to
wazne), dalej jak z kazdym serem - zagrzac (albo grzejac to mleko
albo, jak w przypadku podhalanskich serow owczych - wlewajac do
zsiadlego od podpuszczki mleka goraca (ale nie wrzaca!) wode w
stosownej ilosci. Im bardziej zagrzejesz tym twardszy (ale i po
przekroczeniu pewnej miary bardziej trociny badz zwir przypominajacy)
ser uzyskasz.
Dalej odciskanie, dojrzewanie, wedzenie - co tam chcesz. Oczywiscie
czy to mleko przed zwarzeniem czy ser po zagrzaniu a przed ostatecznym
odciskaniem mozna poprzyprawiac rozniscie dodatkami jakie komu pasuja.
Szczegolu sa slodka tajemnica producentow - pozostaje eksperymentowac
dla dopracowania sie wlasnego stylu sera.

--
Darek

Ekspres cisnieniowy
Garam masala (P)