Jaka to trzmielina?

1. Data: 2003-08-21 07:32:14

Temat: Jaka to trzmielina?
Od: "Łukasz W." <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich grupowiczów. mam pytanie dotyczące pewnej trzmieliny rosnącej
w ogródku u mojego dziadka. Roślina ta jest zimozielona, ma duże zielone liście
o długości około 5 cm i szerokości około 3 cm. liście utrzymują się na tej
roślinie zazwyczaj przez całą zimę i gdy jest większy mróz to opadają przed
nastaniem wiosny. liście są pokryte woskiem - podobnie jak u ostrokrzewu
(Ilex). niekiedy na krzewie pokazują się malutkie białe kwiatuszki - podobne
jak u trzmieliny, tylko że bardzo małe - do 1 cm szerokości - o kolorze białym.
nie zaobserwowałemżeby pojawiały się jakiekolwiek owoce. sam krzew rośnie dosyć
bujnie. gdyby nie był przycinany osiągnąłby zapewnekilka, jeśli nie kilkanaście
metrów wysokości. mój dziadek przycina ten krzew i z 1 rośliny uzyskał żywopłot
o szerokości 6 metrów i wysokości prawie 2 metrów. sadzonki ukorzeniają się
łatwo. planuję posadzić taki zimozielony żywoplot we własnym ogrodzie, ale
chciałbym wiedzieć co to za trzmielina, bo przypuszczam że jest to właśnie
jakaś trzmielina, może japońska? bardzo proszę o pomoc. od kilku lat szukałem
tej rośliny w szkółkach ogrodniczych ale jej nie znalazłem.
Łukasz W.

2. Data: 2003-08-25 18:14:19

Temat: Re: Jaka to trzmielina?
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Łukasz W." <l...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
liście
> o długości około 5 cm i szerokości około 3 cm. liście utrzymują się na tej

Może opublikuj fotografię rośliny albo conajmniej skan gałązki.
KM

3. Data: 2003-08-25 18:50:49

Od: "Jack" <w...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Łukasz W." <l...@b...pl> napisał w wiadomości
> rosnącej
> liście

Jest to Trzmielina pnąca ( euonymus fortunei ) odm. 'Carrierei' lub 'Coloratus'
z odmianami mam poważny problem gdyż mam własnie taka trzmielinę i fachowcy
zapewniają mnie że jest to 'coloratus' lecz moja różni się od 'coloratus'
długoscią międzywęzli i łatwością z jaka wytwarza kwiaty - na własne potrzeby
oznaczyłem ją jako 'Carrierei' ale nie wiem czy słusznie. roslina moż euzyskać
duże rozmiary ale tylko posadzone we własciwym miejscu - połcienistym
osłoniętym zacisznym.
'Coloratus' jest do kupienia w kilku szkółkach np: u Marczyńskiego w Clematisie

Pozdro
Jack

4. Data: 2003-08-26 06:23:36

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jack" <w...@W...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
fachowcy
> zapewniają mnie że jest to 'coloratus' lecz moja różni się od 'coloratus'

Wydaje się, że nie powinno być problemów z rozróznieniem tych dwóch odmian z
uwagi na przebarwienia zimowe liści.

Pod znakiem zapytania jest też zaliczenie rośliny do gatunku trzmieliny
pnącej (E. fortunei) z uwagi na zrzucanie liści pod koniec zimy przy
większych mrozach.
Inaczej rozumiem zrzucanie liści a inaczej przemarzanie rośliny.
Jeżeli sprawa ma się w ogrodzie dziadka, a roślina dorasta tak dużych
rozmiarów...
KM

5. Data: 2003-08-28 07:24:56

Od: "Łukasz W." <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Udało się. Bardzo dziękuję za wszystkie podpowiedzi. to jest jednak trzmielina
pnąca - chyba podstawowy gatunek. jeżeli ktoś chce zobaczyć jak wygląda ta
roślina to proszę zajrzeć na stronę:
http://www.canr.uconn.edu/plsci/mbrand/e/euofor/euof
or1.html i oglądnąć
zdjęcia pod napisem "Summer Foliage". ta roślina u mojego dziadka ma identyczne
liście. pod koniec lipca postanowiłem rozmnożyć tą roślinę i okazało się, że
rozmnażanie tej rośliny jest bardzo proste. sadzonki ukorzeniają się prawie w
100%. w swoim ogrodzie zasadziłem około 40 metrów żywopłotu z tej rośliny.
jednak zanim uzyskam z tych malutkich sadzonek prawdziwy żywopłot to trochę
potrwa. ta roślina w ogrodzie mojego dzidka ma kilkanaście lat. ale kiedy już
się zaaklimatyzuje na nowym miescu to rośnie nadzwyczaj szybko (nawet 0,5 metra
rocznie, jeśli się jej nie przytnie)Z moich obserwacji mogę powiedzieć, że
roślina ta rośnie jako krzew gdy nie ma w pobliżu żadnej podpory oraz kiedy się
ją przycina. jeżeli tego krzewu nie przycinałoby się to pędy które rośną rosnąć
szybko, "kładłyby" się na podłożu. jeszcze raz bardzo dziekuję i polecam tą
roślinę ze względu na ładne zimozielone liście i łatwość rozmnożenia. Łukasz W.

6. Data: 2003-08-28 07:53:31

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
identyczne
> liście. pod koniec lipca postanowiłem rozmnożyć tą roślinę i okazało się,

Pod tym napisem są różne odmiany trzmieliny pnacej.
KM

7. Data: 2003-08-28 08:02:04

Od: "Łukasz W." <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dokładniej te 2 zdjęcia z prawej strony. i jeszcze jedno zdjęcie pod
napisem "Fruit". przepraszam za nieścisłość. Ł.

8. Data: 2003-08-28 08:04:32

Od: "Łukasz W." <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dokładniej te 2 zdjęcia z prawej strony. i jeszcze jedno zdjęcie pod
> napisem "Fruit". przepraszam za nieścisłość. Ł.

Jeszcze raz wielkie sorki. oczywiście 2 zdjęcia z lewej strony. jestem dzisiaj
zakręcony. jeszcze raz przepraszam. Ł.

9. Data: 2003-08-28 18:36:24

Od: "Jack" <w...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam tę samą trzmielinę
potwierdzam - banalne ukorzenianie - ale słabo się rozgałezia - bez cięcia
wypuszcza tylko dwa pędy ze szczytowych pąków
bardzo cienioznośna

Pozdro
Jack

10. Data: 2003-08-31 11:45:26

Temat: Odp: Jaka to trzmielina?
Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Łukasz W. <l...@b...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:4...@n...onet.pl...

> [...]
szukałem
> tej rośliny w szkółkach ogrodniczych ale jej nie znalazłem.

Masz racje, z opisu pasuje najbardziej trzmielina japonska. Ale gdzie ty
mieszkasz? Z tego co mi wiadomo nie jest mrozoodporna (przynamniej jak na
warunki Polski). Pewnie stad brak jej w szkolkach. Zrob sadzonki z
dziadkowych krzewow. Powinny sie przyjac.

rozno z kuchenki gazowej
Co żre liście róży?
oszukana New Dawn. Co ja wlasciwie mam?
oset