Jaki jest pszelicznik papryki ostrej w proszku na świeżą?

1. Data: 2017-02-18 18:15:54

Temat: Jaki jest pszelicznik papryki ostrej w proszku na świeżą?
Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak w pszepisie jest napisane np.:1/2 łyżeczki ostrej papryki
to ile świeżej peperoni włożyć?
1/4 strąka? A może 1/2 łyżeczki drobno posiekanej świeżej?
Jaki jest pszelicznik ?

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

2. Data: 2017-02-21 11:34:47

Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 18.02.2017 um 18:15 schrieb Stokrotka:
> Jak w pszepisie jest napisane np.:1/2 łyżeczki ostrej papryki
> to ile świeżej peperoni włożyć?
> 1/4 strąka? A może 1/2 łyżeczki drobno posiekanej świeżej?
> Jaki jest pszelicznik ?

OJP!!!!!11jedenaście

W.

3. Data: 2017-02-21 19:43:38

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> OJP!!!!!11jedenaście

Nie rozumiem. To mam wziąść jedenaście strączkuw papryki ostrej?
To by było niejadalne.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

4. Data: 2017-02-22 12:29:05

Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 21.02.2017 um 19:43 schrieb Stokrotka:

> Nie rozumiem. To mam wziąść jedenaście strączkuw papryki ostrej?
> To by było niejadalne.

Stroisz głupa? Papryka strączkowa jest różna. Ma tych scovillów od 1 do
1300000. A nawet z jednego krzewu zbierzesz różnie ostre papryki.
Jak nie rozumiesz, to napiszę tak: weź tyle, by było w sam raz. Czasem
jest to tylko kawałek, czasem parę sztuk.

Waldek

5. Data: 2017-02-22 12:53:50

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Waldemar napisał:

> Papryka strączkowa jest różna. Ma tych scovillów od 1 do 1300000.
> A nawet z jednego krzewu zbierzesz różnie ostre papryki.

Hiszpanie mają wyselekcjonowaną odmianę, która ma strączki łagodne
jak baranek i piekielnie ostre. Proporcje w zbiorach wyrażają się
prostym mendlowskim ułamkiem, bodajże 1/8. Ale wszystkie wyglądają
tak samo, na straganie leżą obok siebie. Zawsze jest więc loteria
i taki dreszczyk emocji. Jak w rosyjskiej ruletce.

Jarek

--
bęben nagana, sześć gniazd,
lecz w jedno nabój zmieszczę

6. Data: 2017-02-22 19:05:56

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

>... Zawsze jest więc loteria
> i taki dreszczyk emocji. Jak w rosyjskiej ruletce.

Nie rozumiem tej loteri. Kupiłam paczkę małych papryczek peperoni na tacce.
Wszystkie które na razie jadłam były tak samo bardzo ostre i piekące (to
jest do tąd 3 sztuki)
(mocno ostre mimo, że ta papryka formalnie jest w grupie "słodkie")
i wszystkie są tego samego rozmiaru (a w opakowaniu jest pewnie
kilkanaście).
Więc żadna to loteria.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

7. Data: 2017-03-14 22:16:14

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Stokrotka <o...@g...pl> wrote:
> Jak w pszepisie jest napisane np.:1/2 łyżeczki ostrej papryki
> to ile świeżej peperoni włożyć?
> 1/4 strąka? A może 1/2 łyżeczki drobno posiekanej świeżej?

Zapewne chodzi Ci o przelicznik objętościowy suszonej sproszkowanej papryki
o danym stopniu ostrości na świeżą i odwrotnie.
Przelicznik wagowy czy objętościowy zapewne gdzieś istnieje, ale niestety
ja nie znalazłam i pozostaje metoda na tzw. wyczucie. A wyczucie ma się tym
lepsze, im dokładniej się wie, ile waży konkretny strąk papryki danej
odmiany przed wysuszeniem, a ile po. Wtedy wiadomo, ILE RAZY MNIEJ ona
waży wysuszona niż kiedy była świeża. No i dlatego tej świeżej trzeba
(wagowo) tyleż razy WIĘCEJ dawać. Więc ile razy więcej?

Tak dla Twojej wiadomości - woda w papryce stanowi około 90 procent jej
wagi jak sądzę, więc tzw. sucha masa to, przyjmijmy, jakieś 10 procent.
Tyle że tzw. sucha masa to ta niemal całkowicie odwodniona (niemal, bo nie
jest to tzw. popiół całkowity) - a papryka suszona w domu czy też ta
suszona przyniesiona ze sklepu ileś tam wody jednak zawierają.
Przyjmijmy że zawierają jej w swej niby wysuszonej masie 20 %, szczególnie
kiedy parę razy otwierano już opakowanie i zdążyły nabrać wilgoci z
powietrza w kuchni. Tedy można przyjąć, że 90/20=4,5
Tyle razy mniej wody zawiera papryka po wysuszeniu.
Czyli jeśli przyjąć, że 100 g świeżej papryki zawiera 90 g wody i 10 g
suchej masy, to ta sama papryka po wysuszeniu zawierać będzie 20 g wody i
te same 10 g suchej masy. Czyli ze 100 g świeżej papryki masz 30 g
suszonej. Wystarczy zobaczyć, jaka to objętość.

PS. Ciekawa jestem, czy wiele się pomyliłam, więc może kiedyś to sprawdzę.
Aha, no i oczywiście badanie prowadzimy, biorąc paprykę bez ziarenek i
ogonka - czyli czysty surowiec kulinarny :-)

--
XL

8. Data: 2017-03-14 22:48:45

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .03.2017 o 22:16 XL <i...@g...pl> pisze:

> [...]
> Aha, no i oczywiście badanie prowadzimy, biorąc paprykę bez ziarenek i
> ogonka - czyli czysty surowiec kulinarny :-)

Wydaje mi się, że jest _znacznie_ prostsza metoda, do tego jedynie słuszna.
Wystarczy smakować potrawę i dodawać papryki tyle, by było w punkt.
Inaczej sobie zwyczajnie nie wyobrażam, każdy przelicznik będzie ułomny!

--
Trefniś

9. Data: 2017-03-14 23:46:51

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:

> Wydaje mi się, że jest _znacznie_ prostsza metoda, do tego jedynie słuszna.
> Wystarczy smakować potrawę i dodawać papryki tyle, by było w punkt.
> Inaczej sobie zwyczajnie nie wyobrażam, każdy przelicznik będzie ułomny!

Poczucie smaku się zmienia w zależności od wielu czynników. Ponadto
kapsaicyna jest mniej wyczuwalna w potrawach bardziej tłustych (rozpuszcza
się w tłuszczach), a bardziej w nietłustych. Zatem smakowanie potrawy
niekoniecznie za każdym razem jest miarodajne jeśli chodzi o proporcje
papryki (ile świeżej zamiast suszonej i odwrotnie).

--
XL

10. Data: 2017-03-15 00:04:52

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .03.2017 o 23:46 XL <i...@g...pl> pisze:

> [...]
> niekoniecznie za każdym razem jest miarodajne jeśli chodzi o proporcje
> papryki (ile świeżej zamiast suszonej i odwrotnie).

Jasne!

Wiele przypraw _zupełnie_ inaczej smakuje w formie świeżej, a inaczej w
formie suszonej i zmielonej.
Bo są _zupełnie_ innymi przyprawami (w sensie smaku, czego nie wszyscy
potrafią wyczuć).

"Świeży" imbir kontra mielony?
Gałka muszkatołowa kontra gałka w proszku?
Znacie więcej przykładów!

Pomyslcie i przypomnijcie sobie smak w potrawie - papryka _żywa_ i papryka
w proszku...
Jeśli ktoś nie widzi różnicy i przelicza na procenty odparowanej wody, to
współczuję.
To dlatego najlepszymi kucharzami są mężczyźni i to jest fakt!

--
Trefniś

Cytryny na ostro?
wieprzowina z Aldi