Jaki najlepszy olej (oliwa) do bezpośredniego spożycia

1. Data: 2008-11-17 09:50:22

Temat: Jaki najlepszy olej (oliwa) do bezpośredniego spożycia
Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

Po głębszym zapoznaniu się z syfem zwanym margaryną zrobiłem kolejny
krok dalej i zgłębiam temat olejów roślinnych.

Z informacji które do tej pory zdobyłem, wynika, że najlepszy olej do
bezpośredniego spożycia to olej słonecznikowy nieratyfikowany, najlepiej
tłoczony na zimno.

Czy idę dobrym tropem, jak tam stosunek omega-3 do omega-6 ?

Jest jakiś lepszy?

--
Blog: http://blog.stalica.info

2. Data: 2008-11-17 10:21:57

Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

Daniel Stalica pisze:

> Z informacji które do tej pory zdobyłem, wynika, że najlepszy olej do
> bezpośredniego spożycia to olej słonecznikowy nieratyfikowany, najlepiej
> tłoczony na zimno.

Nierafinowany miał być... za dużo polityki heh...

--
Blog: http://blog.stalica.info

3. Data: 2008-11-17 11:28:13

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Daniel Stalica wrote:

> [...]
> tłoczony na zimno.
>
> Czy idę dobrym tropem, jak tam stosunek omega-3 do omega-6 ?

stosunek omega 3 do omega 6 w oleju słonecznikowym to bodajże 1 do 60, czyli
ciężko wyobrazić sobie gorszy.

Najlepszy chyba olej to olej konopny, który nie dość że ma stosunek 1 do 4
(idealny), to na dodatek ma m.in. kwas gamma - linolenowy. Wada - krótki
czas przydatności do spożycia. No i oczywiście musi być tłoczony na zimno,
nie rafinowany etc

4. Data: 2008-11-17 12:40:21

Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

tomek wilicki pisze:

> [...]
> czas przydatności do spożycia. No i oczywiście musi być tłoczony na zimno,

Z tego co widzę to jest sprzedawany głównie w 250ml, także może nie
będzie się przeterminowywał przed spożyciem. Bynajmniej poszukam w
tradycyjnych sklepach, a jaki możesz polecić inny, bardziej popularny,
który można dostać w marketach, bo z konopnym może być chyba ciężko...

--
Blog: http://blog.stalica.info

5. Data: 2008-11-17 13:06:15

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Daniel Stalica wrote:

> [...]
> tradycyjnych sklepach, a jaki możesz polecić inny, bardziej popularny,
> który można dostać w marketach, bo z konopnym może być chyba ciężko...

Nie tak tragicznie, u mnie w mieście jest w każdym markecie, tylko czasem w
nietypowych miejscach - ze zdrową żywnoścą albo w jakiś lodówkach obok
lnianego. Teoretycznie jeszcze olej rzepakowy ma dobry stosunek omega 3 do
6, ale ma fatalny stosunek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do
jednonienasyconych - on w zasadzie jest "mocno przeterminowanym" olejem
konopnym. Każdy tłuszcz jest w zasadzie szkodliwy za wyjątkiem tych
wielonienasyconych. No i olej rzepakowy nie zawiera GLA, a co to jest GLA i
jakie ma efekty jego zażywanie - można przeczytać chociażby na MedLine(np
40% przypadków stwardnienia rozsianego jest całkowicie uleczalna kuracją
GLA, reszta zapewne również jeśli dopracują metodę).

6. Data: 2008-11-17 13:17:44

Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

tomek wilicki pisze:
> [...]
> 40% przypadków stwardnienia rozsianego jest całkowicie uleczalna kuracją
> GLA, reszta zapewne również jeśli dopracują metodę).

Dzięki za informację, ale właśnie rzepakowy wyeliminowałem ze względu na
niską zawartość wielonienasyconych tłuszczy. Domyślam się, że olej z
pestek winogron, który podobno jest zbliżony do słonecznikowego, też
stosunek omega-3 do 6 ma zły?

No to czeka mnie wycieczka do sklepu(ów).

Pozdrawiam i dziękuję za informacje.

--
Blog: http://blog.stalica.info

7. Data: 2008-11-17 14:34:22

Od: "ernest" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Daniel Stalica" <d...@s...info> napisał w wiadomości
> [...]
> tłoczony na zimno.
>
> Czy idę dobrym tropem, jak tam stosunek omega-3 do omega-6 ?

A oliwa z oliwek tłoczona na zimno? Nie wspomnieliście o tym, a przecież
jest bogata w wiele substancji.

e.

8. Data: 2008-11-17 14:58:08

Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

ernest pisze:
> A oliwa z oliwek tłoczona na zimno? Nie wspomnieliście o tym, a przecież
> jest bogata w wiele substancji.
>
> e.

Rozpatrujemy pod kątem zawartości wielonienasyconych tłuszczy, a oliwa z
oliwek nie jest w czołówce...

--
Blog: http://blog.stalica.info

9. Data: 2008-11-17 15:42:49

Od: STranger <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Daniel Stalica pisze:
> Po głębszym zapoznaniu się z syfem zwanym margaryną zrobiłem kolejny
> krok dalej i zgłębiam temat olejów roślinnych.

Oleje fajna sprawa. Ale skoro do tej pory smarowałeś pieczywo sztuczną
margaryną (przypuszczenie) to spróbuj teraz dojrzałym awokado.
Awokado ma sporo zdrowego tłuszczu i pełno witamin rozpuszczalnych w
tłuszczach a jako "masło na chleb" jest rewelacyjny moim zdaniem. :)

> [...]
> tłoczony na zimno.
>
> Czy idę dobrym tropem, jak tam stosunek omega-3 do omega-6 ?

Najlepiej jeść każdy roślinny olej, byle w małych ilościach. Ja spożywam
(smażę i na surowo do sałatek itp) na zmianę wszelkie oleje -
rzepakowy, słonecznikowy, arachidowy, z pestek winogron, lniany,
konopny, z oliwek i inne które akurat zakupię. Urozmaicenie i
nieograniczanie się do jednej rzeczy w diecie to podstawa.
Aktualnie kończy mi sie butelka oleju arachidowego i z pestek winogron,
pewnie kupię teraz grecką oliwę i olej rzepakowy bo też są zdrowe i smaczne.
Nie ma sensu przeliczanie drobiazgowe składników i proporcji omega 3 i 6
i podchodzenie do oleju nieomalże z licznikiem Geigera, jeść można każdy
roślinny olej, byle nie ograniczać się ciągle do jednego i tego samego,
Jak mawiają starożytni obcy należy zmieniać sobie trucizny ;)

STranger

10. Data: 2008-11-17 17:30:49

Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

STranger pisze:

> [...]
> Awokado ma sporo zdrowego tłuszczu i pełno witamin rozpuszczalnych w
> tłuszczach a jako "masło na chleb" jest rewelacyjny moim zdaniem. :)

Ciekawe, może kiedyś spróbuję :)

> [...]
> roślinny olej, byle nie ograniczać się ciągle do jednego i tego samego,
> Jak mawiają starożytni obcy należy zmieniać sobie trucizny ;)

Brzmi rozsądnie, aczkolwiek chyba lepiej przestrzegać rozgraniczenia na
oleje do smażenia i do stosowania bezpośredniego.

Pozdrawiam i dziękuję.

--
Blog: http://blog.stalica.info

kostniak czaszki