Kaloryczność potrawy

1. Data: 2011-03-05 21:37:26

Temat: Kaloryczność potrawy
Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Jak określić kaloryczność samodzielnie przyrządzanej potrawy?
Czy zsumowanie kalorii z poszczególnych składników da prawidłowy wynik
dla całej potrawy? Jeśli chodzi o mieszaninę (np. sałatka, koktail) to
pewnie tak, a co z potrawami gotowanymi, pieczonymi itd.? Obróbka
termiczna może tu coś zmieniać?

2. Data: 2011-03-14 09:12:07

Temat: Re: Kaloryczność potrawy
Od: "Antek Emigrant" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dla całej potrawy? Jeśli chodzi o mieszaninę (np. sałatka, koktail) to
> pewnie tak, a co z potrawami gotowanymi, pieczonymi itd.? Obróbka

Raczej mało, co najwyżej może odparować alkohol (1 g to 7 kcal) użyty
przy przyżądzaniu potrawy i w niewielkim stopniu tłuszcze (tłusty nalot
na pokrywce). Musiało by dojść do zwęglenia potrawy aby straciła ona
swoją ilość kalorii. Inna sprawa to wpływ zbyt długiej (i w zbyt
wysokiej temperaturze) obróbki termicznej na właściwości zdrowotne
potrawy.

Antek Emigrant
http://www.PaleoDieta.cba.pl/
Dieta do której przystosowały nas 2 miliony lat ewolucji!

3. Data: 2011-03-17 00:43:20

Od: Filip KK <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-14 10:12, Antek Emigrant pisze:

> [...]
> swoją ilość kalorii. Inna sprawa to wpływ zbyt długiej (i w zbyt
> wysokiej temperaturze) obróbki termicznej na właściwości zdrowotne

Moja propozycja jest następująca. Zmień książki które czytasz albo
zacznij czytać.

4. Data: 2011-03-17 08:52:28

Od: "Antek Emigrant" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Moja propozycja jest następująca. Zmień książki które czytasz albo
> zacznij czytać.

Coś polecasz?

--
Antek Emigrant
http://www.PaleoDieta.cba.pl/

5. Data: 2011-03-17 16:39:22

Od: Filip KK <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-17 09:52, Antek Emigrant pisze:

> Coś polecasz?

Nie, nic Ci nie polecę, bo nie znam książki z którą bym się nie pokłócił.

Dla Twojej i autora wątku wiadomości:n
Cebula surowa zawiera około 30-40kcal, a smażona 120-160kcal. To tylko
przykład smażonej cebuli. Jeśli coś pieczemy, to w wodzie i tłuszczu
ociekającym mamy mnóstwo kalorii, które są jednakowoż wchłaniane przez
produkty, które robimy. Wszystko zależy od tego jak robimy, co pieczemy
i z jakimi składnikami. Inaczej ma się sprawa gdy robimy na parze,
wówczas jedynie możemy się martwić indeksem glikemicznym. A jak wiadomo
wysokie IG sprzyja tyciu, bo wyższe stężenie insuliny wywołuje uczucie
głodu i sięgamy po kolejne pożywienie, podświadomie po takie które jest
syte i tyjemy. Druga sprawa, obecność insuliny hamuje proces spalania
tłuszczu. Zatem wyszukujemy takich produktów, którym znacznie IG nie
wzrasta wraz z obróbką termiczną, np. taka marchewka, surowa zawiera
około 40IG a ugotowana dwa razy więcej.

6. Data: 2011-03-17 17:44:11

Od: "Antek Emigrant" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ociekającym mamy mnóstwo kalorii, które są jednakowoż wchłaniane przez
> produkty, które robimy. Wszystko zależy od tego jak robimy, co pieczemy

Jasne ale w tym przypadku zwiększenie kaloryczności potrawy to nie wynik
obróbki termicznej (o którą pytał założyciel wątku) tylko dodanie do
niej dodatkowej porcji tłuszczu (przy smażeniu nie do uniknięcia).

Antek Emigrant
http://www.PaleoDieta.cba.pl/
Dieta do której przystosowała nas ewolucja!

7. Data: 2011-03-17 19:00:22

Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał

> Cebula surowa zawiera około 30-40kcal, a smażona 120-160kcal.

Czy nie dlatego, że jest smażona na tłuszczu?
Ja w moim pytaniu założyłem, że skrupulatnie uwzględniam wszystkie
składniki (a więc i ten tłuszcz). Interesuje mnie czy w efekcie
obróbki termicznej zachodzą jakieś przemiany powodujące że
kaloryczność gotowej potrawy jest inna niż suma kaloryczności
wszystkich składników.

8. Data: 2011-03-19 21:09:22

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja w moim pytaniu założyłem, że skrupulatnie uwzględniam wszystkie
> składniki (a więc i ten tłuszcz).
Jak uwzględnisz pszyrost tłuszczu (może część odciec np na papierowym
ręczniku lub na zwykłym tależu), a masa zmniejszy się bo woda wyparuje?

9. Data: 2011-03-20 10:16:53

Od: "Antek Emigrant" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak uwzględnisz pszyrost tłuszczu (może część odciec np na papierowym
> ręczniku lub na zwykłym tależu),

Nie ma przyrostu (ubytku też) tłuszczu, chodzi o to czy sam proces
obróbki termicznej coś zmienia w kwesti kaloryczności potrawy. Sama
temperatura a nie dodanie (lub usunięcie) jakichś składników.

> a masa zmniejszy się bo woda wyparuje?

Jak wyparuje to masa się zmniejszy, ale oczywiście nie kaloryczność.

--
Antek Emigrant
http://www.PaleoDieta.cba.pl/

10. Data: 2011-03-20 19:46:47

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie ma przyrostu (ubytku też) tłuszczu,
Jest, pszecież troszkę tłuszczu weszło w potrawę, i nie wiadomo ile,
bo zważenie nic nie da, bo wyparowała woda.

> chodzi o to czy sam proces
> obróbki termicznej coś zmienia w kwesti kaloryczności potrawy.
Oczywiście, że zmienia.
W czasie gotowania/pieczenia itp reakcje hemiaczne powodują zmianę składu.
Zmieniają się związki.
Coś się może pszypalić=spalić=utlenić i oczywiście sa tysiące reakcji nie do
opisania,
a oczywistym jest , ze iną kalorycznośc na jakiś związek, a inną po
utlenieniu lub innym pszekształceniu (enzymami, kwasami - cytryna, ogurek
kiszony).

jak schudnąć mimo wilczego apetytu i lenistwa ....
najzdrowsze jogurty i serki homogenizowane
Problem z odżywianiem
Tluszcze (przydlugie)
zdrowa dieta