Kawiarka

1. Data: 2001-09-30 17:18:44

Temat: Kawiarka
Od: "Dorunia" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ma pytanie. Dziś z mężem wstąpiliśmy by zakupić sobie ekspres do kawy,
zdecydowani byliśmy na ciśnieniowy z przystawką do capucino i tu nas
zaskoczono. Okazało się że takie machiny są dość pokaźnych rozmiarów i do
tego kosztują w okolicach 1000 zł. A te które robią za pomocą pary piankę z
mleka i można uzyskać imitację capucino wahają się w granicach od 300 - 700
zł. I tu nasunęło nam się pytanie tak naprawdę czym różni się smak kawy z
ekspresu przelewowego, a z ciśnieniowego, a jeśli ciśnieniowy to czy warto
inwestować w ten z przystawką do capucino. Mam do Was prośbę jeśli by ktoś z
Was mógł mi pomóc w rozwiązaniu tego dylematu była bym wdzięczna, w sklepie
oczywiście namawiają na tą najdroższą opcję, ale czy warto?
Z góry dziękuje i będę wdzięczna za każdą opinię.
Pozdrawiam ciepło Dorunia.

1. Data: 2001-10-01 07:27:16

Temat: Re: Kawiarka
Od: "Monika Sawicka" <m...@l...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dorunia <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisała:

> w sklepie
> oczywiście namawiają na tą najdroższą opcję, ale czy warto?
> Z góry dziękuje i będę wdzięczna za każdą opinię.

Moje logiczne skłonności wyłażą ze mnie na każdym kroku :)
Wiesz na czym polega definicja deiktyczna (tudzież ostensywna)?
To, że ktoś z nas Ci powie, że to jest lepsze od tego będzie tylko
subiektywnym stwierdzeniem faktu.
Musisz wejść do kawiarni, zamówić sobie dwie kawy - jedną z ekspresu
przelewowego, grugą z ciśnieniowego, napić się obu, porównać. Na drugi dzień
możesz wykonać ten sam eksperyment w innej kawiarni. Jeśli stwierdzisz, że
jeden sposób parzenia kawy wyraźnie Ci odpowiada - masz problem z głowy :)
Ekspres to poważna sprawa, nie kosztuje grosze i ja radzę Ci pokierować się
własnym gustem, a nie opinią znajomych.
Nie będę pisać jaką ja kawę pijam, z jakiego ekspresu, bo nie ma to tutaj
najmniejszego znaczenia. Co do przystawki do capuccino - jeśli ktoś
pija............. :))
Pozdrawiam i życzę udanego zakupu,
Monika

ps. buziaczki dla Danielka :)

1. Data: 2001-10-02 06:00:03

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Monika Sawicka <m...@l...net.pl> wrote:

> [...]
> Wiesz na czym polega definicja deiktyczna (tudzież ostensywna)?
> To, że ktoś z nas Ci powie, że to jest lepsze od tego będzie tylko

Jednak powtorz sobie kurs logiki.

Wladyslaw

1. Data: 2001-10-03 12:22:44

Od: "Dorunia" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hura, hura już wszystko wiem. Kawa z zaparzacza ciśnieniowego ma w sobie
cały smak i aromat kawy, zaś kawa z zaparzacza przelewowego jest po prostu
wodą z kawą. Co do zakupu kawiarki z przystawką do capucino do podobno nie
warto na to wydawać. Zatem już wiem co kupię kawiarkę ciśnieniową zwykłą.
Czy wiecie o tym że modele Delonghi, różniące się sporo ceną różnią się
prawie tylko estetyką obudowy, miła pani w sklepie mi szepnęła to na ucho,
że z modelu za 300 zł i z za 600 zł wyjdzie identyczna kawa tylko najwyżej
pojemnik na wodę jest większy, ale i tak zawsze wyjdą tylko dwie filiżanki.

1. Data: 2001-10-03 13:03:50

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zamiast pytac powiedz.
http://venus.ci.uw.edu.pl/~milek/semio.htm

> Jednak powtorz sobie kurs logiki.
Co jej zarzucasz?
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-10-03 15:16:15

Od: "Monika Sawicka" <m...@l...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jerzy <0...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9pf231$eg4$...@s...icm.edu.pl...
> Zamiast pytac powiedz.
> http://venus.ci.uw.edu.pl/~milek/semio.htm
Kurs logiki dla o(d)pornych :)
Czy mam wytłumaczyć o co mi chodziło?
Deiktyczna czyli przez wskazanie: ktoś mi mowi "to jest dobra kawa" i kawę
podaje. Ja probuję i mi smakuje (lub nie).
Póki nie spróbuję, nie będę wiedziala, czy kawa jest dobra czy niedobra. Na
słowo nie uwierzę. Może to lepiej tłumaczy się na kolorach (np. "to jest
zielone" pokazując coś zielonego) ale kto chce, ten zrozumie.

> Co jej zarzucasz?

Ja też nie wiem... Ale chętnie się dowiem :)

pozdrawiam,
Monika

1. Data: 2001-10-04 08:48:18

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Jerzy <0...@m...pl> wrote:

> Zamiast pytac powiedz.
> http://venus.ci.uw.edu.pl/~milek/semio.htm

> Co jej zarzucasz?

Opisana procedura oceny, ktory aparat do kawy jest lepszy, ktory gorszy
nie ma nic wspolnego z definiowaniem, ktore jest albo podaniem scislego
znaczenia jakiegos terminu (definicja nominalna), albo okresleniem
wlasnosci przyslugujacej klasie definiowanych przedmiotow i tylko im
(definicja realna). Nie mielismy tu do czynienia z zadna definicja, lecz
z procedura oceny wartosci.

Polecam: Kazimierz Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, Warszawa 1965, s.
62 nn.
Tadeusz Pawlowski, Tworzenie pojec i definiowanie w naukach
humanistycznych, Warszawa 1978

Drobniejsza sprawa uzycie spojnika "tudziez", sugerujacego, ze tzw.tzw.
definicje ostensywna oraz deiktyczna to dwa rozne rodzaje definicji.
Tymczasem sa to dwie nazwy tej samej rzeczy jedna z laciny od "ostendo"
-- pokazac, druga z greki od "deiknunai", takze "pokazac". Okreslenie
"definicja deiktyczna" uchodzi obecnie za przestarzale.
Polecam: J. Kotarbinska, Tak zwana definicja dejktyczna, [w:] Fragmenty
filozoficzne, Warszawa 1959
Mala Encyklopedia logiki -- s.v. definicja, definicja ostensywna

Wladyslaw

1. Data: 2001-10-04 12:49:02

Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisal w wiadomosci
> Opisana procedura oceny, ktory aparat do kawy jest lepszy, ktory gorszy
> Mala Encyklopedia logiki -- s.v. definicja, definicja ostensywna

Cool! Robi sie ciekawie :)

Jader

1. Data: 2001-10-04 19:36:11

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> a écrit dans le message :
1f0qs4y.wb33z11uuokzjN%w...@t...com.pl...

> [...]
> 62 nn.
> Tadeusz Pawlowski, Tworzenie pojec i definiowanie w naukach

Powinienes byl byc ze mna w L(wowie)., gdzie mnie wlasnie z Tego meczyli...

Ewcia
(skopana jak 3 psy...
...coraz bardziej skopana...)

--
Niesz !

1. Data: 2001-10-04 20:16:20

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>Powinienes byl byc ze mna w L(wowie)., gdzie mnie wlasnie z Tego meczyli...
>
>Ewcia
>(skopana jak 3 psy...
>...coraz bardziej skopana...)

No? Jak bylo?