Krótkowzrocznosc!!

11. Data: 2003-02-18 23:12:57

Temat: Re: Krótkowzrocznosc!!
Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Więc właśnie, jak to jest?
> Mam 23 lata, bardzo dużą krótkowzroczność oka prawego (-14) i mały
> astygmatyzm (wrodzoną, późno wykrytą), oraz -2 w oku lewym (nabyte z
> przeciążenia). Zawsze miałam zwolnienie na w-fie z ciężkich ćwiczeń, np.
> rzucanie piłką lekarską, tzw. zwisy, przewroty...i zabronione noszenie
> ciężkich rzeczy. Razem z mężem planujemy potomstwo, i właśnie okulista
> powiedział mi, że kwalifikuję sie do cesarskiego cięcia, bo to duże ryzyko
> odklejenia siatkówki, i ew. pogłębienia wady.
> Casus, czy możesz rozwiać moje wątpliwości, co do tej "cesarki"?

Joasiu - Arturze:-))))
Przy wadzie - 14,0 nalezy sie spodziewac obwodowych zmian w siatkowce, ktore
niosa za soba moze nie niebezpieczenstwo odklejenia czy odwarstwienia
siatkowki, ale predzej jej naddarcia lub przedarcia - tak wiec mysle, ze
porod cesarski bedzie dla Ciebie bezpieczniejszy - zarowno dla oka jak i
Twojego psyche:-)))
Wada niekoniecznie musi sie poglebic, ale oczywiscie takowe ryzyko tez
istnieje.
Dzieci wady dziedziczyc nie musza.

pozdrawiam

casus

12. Data: 2003-02-19 11:36:10

Od: "Robert" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:b2uelp$jco$1@inews.gazeta.pl, casus <c...@g...pl>:

> [...]
> - tak wiec mysle, ze porod cesarski bedzie dla Ciebie bezpieczniejszy
> - zarowno dla oka jak i Twojego psyche:-)))

Ale jeśli badanie obwodu siatkówki nie wykaże jednak zmian, to dalej
istnieją wskazania dla cesarki? Czy tez zmiany moga byc niewidoczne?
Zatem istnieja jednak wskazania niezalezne od wyniku badania siatkowki, a
tylko od stopnia wady?

Jesli tak, to czy bylbys uprzejmy ocenic to samo ryzyko co wyzej przy
wadzie -7 sph w obu oczach (wada "szkolna"), kobieta lat 34?

--
Robert

13. Data: 2003-02-19 11:36:46

Od: "Artur" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Twojego psyche:-)))
> Wada niekoniecznie musi sie poglebic, ale oczywiscie takowe ryzyko tez

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź. Przynajmniej mam już jakieś większe
pojęcie na ten temat. Może moja psyche trochę sie uspokoi...
Piszesz, że dzieci wady dziedziczyc nie muszą - wiem...ale jest duże
prawdopodobieństwo....ech..muszę wierzyć, że medycyna idzie naprzód. Będę
miała na uwadze, żeby ew. wadę wykryc jak najwcześniej, a nie jak to bylo u
mnie - gdy miałam 11 lat. Każdy mówił co innego i odsyłał od specjalisty do
specjalisty i w sumie nikt nie chciał podjąć się jakiegoś sensownego
leczenia.

Pozdrawiam serdecznie, Joasia.

14. Data: 2003-02-19 11:51:26

Od: "Robert" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:23768-1045654607@zuzia.enterpol.pl, Artur <a...@w...pl>:

> Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź.

Ja również :)
Jestem przekonany, że fachowe wypowiedzi casusa pomagają wielu osobom.

> Będę miała na uwadze, żeby ew. wadę wykryc jak najwcześniej, a nie
> jak to bylo u mnie - gdy miałam 11 lat.

Obawiam się, że wczesne wykrycie poki co niewiele zmienia.

> Pozdrawiam serdecznie, Joasia.

Rowniez :)

--
Robert

15. Data: 2003-02-19 12:06:54

Od: "Artur" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jestem przekonany, że fachowe wypowiedzi casusa pomagają wielu osobom.

Też tak myślę...

> Obawiam się, że wczesne wykrycie poki co niewiele zmienia.

Nie odbieraj mi nadziei...może choć trochę się zmieniło przez te ponad 10
lat :)

Joasia.

16. Data: 2003-02-19 17:58:49

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie odbieraj mi nadziei...może choć trochę się zmieniło przez te ponad 10
> lat :)
>
> Joasia.

No to ladnie mi kadzicie:-)))))) ale dzieki za dobre slowa
ok, jesli chodzi o -7,0 sph i kwalifikacje do cesarki to sorry, ale nie
wypowiem sie bez badania. Trudno cokolwiek powiedziec o konkretnym przypadku
bez jego zbadania. Jak zauwazyliscie ja nigdy nie lecze internetowo
konkretow, jedynie podaje ewent rady co zrobic, jak ewent troche teorii dla
rozjasnienia. Takze w przypadku wspomnianego -7,0 mysle, ze decyzje podejmie
okulista w odpowiednim czasie.
Nie ma reguly, kiedy jest zagrozenie obwodu siatkowki, a kiedy nie. Ale
jedno jest pewne - przy wadach powyzej -10,0 sph takie zagrozenia sa na
pewno.
Aha.... co do badania dziecka jak najwczesniej - oczywiscie bardzo sluszne
zalozenie i tak trzymac. Wez tylko pod uwage, ze jesli pokaze sie wada
monusowa to praktycznie leczenia jej nie ma i zatrzymanie postepowania wady
na razie jest niemozliwe. Ale aby zapewnic dziecku komfort widzenia a co za
tym idzie zycia, nalezy go oddac w rece dobrego specjalisty i prowadzic
odpowiednio - zwlaszcza czeste kontrole sa tu wazne ( tzn nie takie, ze po 3
latach sie idzie i dziwi sie ze wada AZ tak poleciala i dziecko chyba
oslepnie ! :-)))))) )

to chyba wszystko?;-))))

pozdrawiam wszystkich

casus

17. Data: 2003-02-19 18:27:22

Od: "Robert" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:b30gkq$jlp$1@inews.gazeta.pl, casus <c...@g...pl>:

> ok, jesli chodzi o -7,0 sph i kwalifikacje do cesarki to sorry, ale
> nie wypowiem sie bez badania

No jednak w przypadku -14 sie wypowiedziales, wiec myslalem, ze moze -7 tez
ma jakies bezwzgledne wskazania ;)

> jak ewent troche teorii dla rozjasnienia. Takze w przypadku
> wspomnianego -7,0 mysle, ze decyzje podejmie okulista w odpowiednim
> czasie.

Aaa, czyli powinna isc do okulisty :) To istotna rada.

> Nie ma reguly, kiedy jest zagrozenie obwodu siatkowki, a kiedy nie.
> Ale jedno jest pewne - przy wadach powyzej -10,0 sph takie zagrozenia
> sa na pewno.

Hmmm, to drugie zdanie przeczy nieco temu pierwszemu. Ale rozumiem chyba, o
co chodzi.

> sluszne zalozenie i tak trzymac. Wez tylko pod uwage, ze jesli pokaze
> sie wada monusowa to praktycznie leczenia jej nie ma i zatrzymanie
> postepowania wady na razie jest niemozliwe.

Wlasnie to mialem na mysli odpowiadajac wyzej - nie chcialem odbierac nikomu
nadziei :)

> kontrole sa tu wazne ( tzn nie takie, ze po 3 latach sie idzie i
> dziwi sie ze wada AZ tak poleciala i dziecko chyba oslepnie !
> :-)))))) )

No, ja tak mialem mniej wiecej.

> to chyba wszystko?;-))))

Mam nadzieje, ze nie :)

--
Robert

18. Data: 2003-02-19 18:40:54

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No jednak w przypadku -14 sie wypowiedziales, wiec myslalem, ze moze -7
tez
> ma jakies bezwzgledne wskazania ;)

No bo jak pisalem wczesniej powyzej -10,0 nie ma mozliwosci, aby nie bylo
zmian na obwodzie;-)))))

> Aaa, czyli powinna isc do okulisty :) To istotna rada.

A myslales inaczej? Mialem internetowo podjac decyzje w sprawie leczenia?
bez zbadania? zapomniales ze jestem lekarzem? ;-((((((

> Hmmm, to drugie zdanie przeczy nieco temu pierwszemu. Ale rozumiem chyba,
> co chodzi.

Wlasnie, chodzi o to, ze widzialem zmiany na obwodzie przy -2,0 sph, a nie
widzialem np przy -8,0 sph. Ot filozofia;-))

> Wlasnie to mialem na mysli odpowiadajac wyzej - nie chcialem odbierac
nikomu
> nadziei :)

Zawsze nalezy mowic prawde. Dawanie nadziei, gdzy jej nie ma jest
oszukiwaniem pacjenta. Sztuka polega tylko i wylacznie na odpowiedniej
formie przekazania informacji. Tu mozna "walnac", natomiast przy konkretnym
przypadku nalezy zachowac olbrzymia wrazliwosc i forme przekazu tej, z
reguly, nieprzyjaznej wiadomosci.

> No, ja tak mialem mniej wiecej.

Dlatego zawsze wolam do rodzicow, aby pamietali, ze to male dziecko kiedys,
jak bedzie miec 25 lat stanie przed nimi i sie spyta: DLACZEGO mnie nie
leczyliscie? I ja mam taka zasade: okreslam plus minus termin wizyty. Jezeli
zdarzy sie, ze rodzice dziecko przyprowadza do kontroli po zbyt dlugiej
przerwie - upominam i daje ostatnia szanse (odciecie gruba kreska ). Jezeli
opoznienie sie powtorzy - odmawiam leczenia ( moge to zrobic zgodnie z
kodeksem etyki lekarskiej ). Po prostu nie bede bral odpowiedzialnosci za
bledy rodzicow i niechlujstwo. I tak przeciez rodzice nie przyznaja sie, ze
nie chodzili z dzieckiem do lekarza, a predzej powiedza: chodzilismy, ale
zle leczyl. I ja w te klocki sie nie bawie. Zalezy mi na moich
podopiecznych.

> Mam nadzieje, ze nie :)
> Robert

Jezuuuuuu.jeszcze pytania?;-)))))))))

pozdrawiam
casus

19. Data: 2003-02-19 18:53:09

Od: "Artur" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No to ladnie mi kadzicie:-)))))) ale dzieki za dobre slowa

Nie ma za co :)

Wez tylko pod uwage, ze jesli pokaze sie wada
> monusowa to praktycznie leczenia jej nie ma i zatrzymanie postepowania
wady
> na razie jest niemozliwe.

Ja mam (-), mąz (-0,5) w obu oczach, to dziecko może być dalekowidzem? Czy
tutaj nie ma reguły?
Szkoda, że mali krótkowidze maja nadal takie nikłe szanse leczenia.

> - zwlaszcza czeste kontrole sa tu wazne ( tzn nie takie, ze po 3
> latach sie idzie i dziwi sie ze wada AZ tak poleciala i dziecko chyba
> oslepnie ! :-)))))) )

No u mnie nikt nie widział, że źle widzę bo ciągle patrzyłam zdrowym
(wtedy) lewym okiem i świetnie udawało mi sie kombinować na rutynowych
badaniach przedszolno - szkolnych, az w końcu mnie przyłapali...
Dla mnie tamto widzenie było i zreszta jest jak najbardziej naturalne. Nadal
lewe pracuje na prawe oko, niestety.
Dla niektórych to trudne do zrozumienia, jak tak można patrzeć - no można.
Jedynie tacy "jednoocy" jak ja wiedzą o co chodzi...

Pozdrawiam, Joasia.

20. Data: 2003-02-19 20:01:43

Od: "Robert" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:b30j3n$rqj$1@inews.gazeta.pl, casus <c...@g...pl>:

> A myslales inaczej? Mialem internetowo podjac decyzje w sprawie
> leczenia? bez zbadania? zapomniales ze jestem lekarzem? ;-((((((

Nie, absolutnie nie oczekuję od Ciebie jakiejkolwiek zdalnej diagnozy, to
taki żart był :)

> Wlasnie, chodzi o to, ze widzialem zmiany na obwodzie przy -2,0 sph,
> a nie widzialem np przy -8,0 sph. Ot filozofia;-))

OKI, ja mam ok -8,5 sph i ok. 0,5 cyl. Mialem chyba badanie obwodowe
siatkowki przy kwalifikacji na LASEK 2 tyg. temu (to to badanie, co
przyklejaja do galki taka ciezka soczewke) - lekarz mowil, ze bedzie badal
obwod i chwalil dobre ukrwienie mojej siatkowki, ale nie przyszlo mi do
glowy zapytac o stopien zmian bedacych ew. przeciwskazaniem do cwiczen
silowych. Sprobuje zapytac przy jakims badaniu kontrolnym - dobrze wiedziec,
w jakim stopniu powinienem uwazac.

Czy dobrze kombinuje?

> Jezuuuuuu.jeszcze pytania?;-)))))))))

Ale bardzo krociutkie :)

--
Robert

jaką metodą zoperować żylaki i gdzie (W-wa)?
Kolano - gdzie leczyc ?
Krwawienie z nosa
złamana noga
żylaki