MIOD dlaczego sie krystalizuje

1. Data: 2004-06-07 10:15:10

Temat: Re: MIOD dlaczego sie krystalizuje
Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

aja:
> Witam szanownych grupowiczow
>
> Powiedzcie mi dlaczego miod z pasieki kupiony sie tak szybko krystalizuje a
> jak kupuje z markatu to leje sie piknie i to dlugo po otwarciu nawet ze
> miesiac.

oba twierdzenia są nieprawidłowe. Miód z pasieki może się krystalizować
szybko lub wolno, to samo ze sklepowym. Zależy od tego, co pszczółki
wcinały.

Waldek

1. Data: 2004-06-07 10:29:28

Od: "Gusiek" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "aja" <a...@g...n_o_s_p.am.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> Witam szanownych grupowiczow
>
> Powiedzcie mi dlaczego miod z pasieki kupiony sie tak szybko krystalizuje
> jak kupuje z markatu to leje sie piknie i to dlugo po otwarciu nawet ze
> miesiac.

To co w miodzie krystalizuje - to glukoza. czytaj: miód o dużej zawartości
glukozy będzie szybko krystalizował. Fruktozowy - prawie wcale, mieszany
będzie krystalizował częściowo.
Ten ze sklepu... Albo jest to miód fruktozowy (hmmm...) Albo poddawany
zostaje przez nieuczciwych "pszczelarzy" podgrzaniu, w wyniku czego z
powrotem przechodzi do postaci płynnej - bo taki jest przecież bardziej
"handlowy". Ok, tylko że podgrzanie miodu do temperatury powyzej 40 stopni C
powoduje rozkład enzymów i innych substancji, które decyduja o leczniczych
właściwościach miodu. Innymi słowy, pozostaje smaczny słodzik, ale
bezwartościowy. Tak na marginesie, słodzenie miodem gorącej herbaty lub
mleka na przeziębienie mija sie właśnie dlatego z celem. jesli miód ma
działać (a działa!), to nie w gorącej herbacie. A najlepiej, jesłi rozpusci
się łyche miodu w letniej wodzie wieczorem, a rano wypije. Dopiero wtedy
zostają uruchomione owe czarodziejskie enzymy i składniki, które bedą miały
zbawienny wpływ na nasz organizm :)
Smacznego, Agata

1. Data: 2004-06-07 10:30:52

Od: "aja" <a...@g...n_o_s_p.am.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> oba twierdzenia są nieprawidłowe. Miód z pasieki może się krystalizować
> szybko lub wolno, to samo ze sklepowym. Zależy od tego, co pszczółki
> wcinały.
Ok moze inaczej dostalem miodek rzepakowy i on bardzo szybko sie
skrystalizowal.. nie sadze by wlasciciel dawal wode z cukrem dla pszczolek
Pamietam jak moj dziadek mial pszczolki to no ood czasu do czasu gotowal
wode z cukrem ale nie za czesto wiadomo jak nie ma poogdy na pszczoly i nie
ma kwiatu to trzeba czyms dokarmic...
No wiec czy to ze sie szybko krystalizuje zalezy od tego z jakich kwiatow
miod czy tez cyz sa dokarmiane?

AJA

1. Data: 2004-06-07 10:32:29

Od: "Gusiek" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ok moze inaczej dostalem miodek rzepakowy i on bardzo szybko sie
> skrystalizowal.. nie sadze by wlasciciel dawal wode z cukrem dla pszczolek

Rzepakowy ma bardzo duzo glukozy :)

> [...]
> ma kwiatu to trzeba czyms dokarmic...
> No wiec czy to ze sie szybko krystalizuje zalezy od tego z jakich kwiatow

Zależy od kwiatów. Cukier nie ma nic do rzeczy, z tym, że taki miód jest po
prostu mało wartosciowy i żaden szanujący się pszczelarz takiego miodu nie
wykręci. Cukier, czyli sacharoza składa siez czasteczki fruktozy i
czasteczki glukozy.
Pozdrawiam, A.

1. Data: 2004-06-07 16:49:18

Od: "Monika Biermann" <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"aja" <a...@g...n_o_s_p.am.gazeta.pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> ma kwiatu to trzeba czyms dokarmic...
> No wiec czy to ze sie szybko krystalizuje zalezy od tego z jakich kwiatow

o ile sie orientuje dokarmia sie je na zime, jak sie im mod zabralo :-), tak
mi to moj dziadek tlumaczyl

Monika

1. Data: 2004-06-07 17:18:46

Od: "Gusiek" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Monika Biermann" <m...@g...de> napisal w wiadomosci

> o ile sie orientuje dokarmia sie je na zime, jak sie im mod zabralo :-),
tak
> mi to moj dziadek tlumaczyl

A czasem tez na wiosne, kiedy brak pozytków, bo zrobi sie np. za zimno,
albo przymrozki wytlukly.
Pozdrawiam, A.

1. Data: 2004-06-07 18:29:58

Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Pozdrawiam
> AJA
>
> Za książką Ireny Gumowskiej "Pszczoły i ludzie"
..." nie wolno miodu trzymać na świetle ani w zbyt ciepłym miejscu, bo zniknie
substancja bakteriobójcza, zwana inhibiną. Miód najlepiej przechowywać w temp.
10-20 oC. Im wyższa temperatura oraz ilość wody, tym miód jest rzadszy. Każdy
miód po pewnym czasie przechodzi ze stanu ciekłego w stan stały, co zwie się
krystalizacją.....1 litr miodu całkowicie dojrzałego waży 1,42 do 1,44 kg."
Jeśli kupujemy miód i ma inna wagę, możemy domniemywać, że został zafałszowany,
choćby przez dolanie wody. Pozdrawiam Areta

1. Data: 2004-06-07 23:44:34

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 07 Jun 2004 12:15:10 +0200, Waldemar Krzok
<w...@u...fu-berlin.de> wrote:

>aja:

>oba twierdzenia są nieprawidłowe. Miód z pasieki może się krystalizować
>szybko lub wolno, to samo ze sklepowym. Zależy od tego, co pszczółki
>wcinały.

No nie tylko. Sklepowy na ogol dlatego sie nie krystalizuje ze zostal
w procesie konfekcjonowania przegrzany - na cieplo latwiej sie do
sloikow rozlewa, maszyna szybciej pracowac moze... A ze po nadmiernym
(a zazwyczaj JEST to nadmierne) przegrzaniu miod warty jest tyle ile
syrop cukrowy inwertowany to juz nie producenta sloikowanego miodu
zmartwienie.

--
Darek

1. Data: 2004-06-08 06:34:47

Od: "Gusiek" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <l...@w...pdi.net> napisał w wiadomości
> [...]

> (a zazwyczaj JEST to nadmierne) przegrzaniu miod warty jest tyle ile
> syrop cukrowy inwertowany to juz nie producenta sloikowanego miodu

Toć przecie mówię ;)

Ciasto Milionerów
Przepraszam ale juz wysiadam :( Pizza & prodiż
solanka do wędzenia
hare kriszna :)
Kraków- chrzciny w lokalu