Masło - ile cię cenić trzeba?

461. Data: 2017-10-17 00:46:24

Temat: Re: Masło - ile cię cenić trzeba?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Animka pisze:

> Potem jakiś nowy kasjer z wyglądu jakby dopiero co wyszedł z więzienia
> wyciągnł z końca kolejki dwie pary klientów z zakupami. Zastanawiałam
> sie dlaczego ich i nawyzywałam tego kasjera od chama z chama.
> Powiedziałam mu, że gnój powinien przerzucać na tej swojej wiosce.

A potem do Bydgoszczy trzeba będzie jeździć po kajzerki.

Jarek

--
Od tego jest ścierka, żeby była brudna.

462. Data: 2017-10-17 00:50:20

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .10.2017 o 23:30 samya <s...@p...onet.pl> pisze:

> W dniu 16.10.2017 o 23:19, Trefniś pisze:

(...)

> Ze swieca szukac "czystej" smietanki...
> Niestety w masle tez jest karagen - podejrzewam, ze nawet jesli
> producent nie wykaze go na etykiecie, to i tak jest w skladzie.
> Trzeba tez zwrocic uwage jaki rodzaj tluszczu zawiera maslo, bo zdarzaja
> sie domieszki roslinnych (i nie mam tu na mysli tzw. "miksow", tylko
> maslo 82 lub 83%). Najchetniej kupuje takie, ktore ma informacje, ze
> zawiera tluszcz wylacznie mleczny, co oczywiscie nie gwarantuje, ze tak
> jest w rzeczywistosci.

A jednak znalazłem jakieś śmietanki bez karagenu:

https://czytajsklad.com/smietanki-30/

Jeśli zaś o masło chodzi, to producenci dość zabawnie sobie poczynają.
Kilku z nich w składzie wykazuje: "śmietanka pasteryzowana" i nic więcej.
A jak już wiemy, w śmietance jest karagen :)

Tak robi wysoko ceniona Mlekovita, która w śmietankach stosuje karagen:

https://ezakupy.tesco.pl/groceries/pl-PL/products/20
03120014061?gclid=EAIaIQobChMIla-ZqZz21gIV5r3tCh33vA
xXEAAYASAAEgJfHPD_BwE

Gdyby link się połamał - to samo:
goo.gl/ru35uY

Czyli doskonałe masło Mlekovity też ten karagen zawiera, mimo braku w
wykazie...

--
Trefniś

463. Data: 2017-10-17 00:56:45

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .10.2017 o 00:30 Animka <a...@t...wp.pl> pisze:

> Ile masla z tego wyjdzie?

Pisałem, wystarczyło doczytać :)

--
Trefniś

464. Data: 2017-10-17 01:05:42

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-10-17 o 00:22, Trefniś pisze:

> W moich starych książkach kucharskich, którymi tu wszystkich uparcie
> epatuję, pisano już na początku ub. wieku o fałszowaniu masła łojem
> wołowym i innymi tłuszczami zwierzęcymi.
>
> Obecnie mówi się tylko o fałszowaniu masła tłuszczami roślinnymi, bo taką
> domieszkę najłatwiej zbadać. Wystarczy stwierdzić w maśle zawartość
> fitosteroli (niestety tylko w laboratorium).
>
> Na razie szukam informacji, czy w ogóle bada się w Polsce pod kątem
> zawartości tłuszczy innych niż mleczny, albo chociaż czy bada się
> procentową zaw. tłuszczu mlecznego w maśle.

Wiesz gdzie mógłbyś zapytać? U rzecznika konsumentów. Nawet mailowo czy
z ich strony, to mniej czasu Ci to zajmie

--
animka

465. Data: 2017-10-17 01:08:46

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A potem do Bydgoszczy trzeba będzie jeździć po kajzerki.
>
> Jarek

Nie pojadę. Prędzej naleśniki zrobię jak nie będzie u mnie pieczywa.

--
animka

466. Data: 2017-10-17 01:19:04

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-10-17 o 00:50, Trefniś pisze:

> (...)

> A jednak znalazłem jakieś śmietanki bez karagenu:
>
> https://czytajsklad.com/smietanki-30/
Lubiłam śmietankę Natur i juz jej od paru m-cy nie ma w mojej okolicy :-(

> [...]
> A jak już wiemy, w śmietance jest karagen :)
>
> Tak robi wysoko ceniona Mlekovita, która w śmietankach stosuje karagen:
To dlatego nie znosiłam ani mleka Mlekowity ani masła. Bolał mnie po tym
brzuch.

--
animka

467. Data: 2017-10-17 01:28:22

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .10.2017 o 01:05 Animka <a...@t...wp.pl> pisze:

> Wiesz gdzie mógłbyś zapytać? U rzecznika konsumentów. Nawet mailowo czy
> z ich strony, to mniej czasu Ci to zajmie

Poniekąd mam już chyba cząstkową informację...

Definicja: "Nazwa masło jest zastrzeżona dla produktów bez domieszek
tłuszczów roślinnych o określonej zawartości tłuszczu mlecznego".

Zatem prawdopodobnie badają masło wyłącznie pod kątem zaw. fitosteroli,
tłuszcze zwierzęce ich nie interesują.

Literatura (pdf) jako dowód:
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sourc
e=web&cd=3&ved=0ahUKEwiv8czepPbWAhWC2RoKHUJECmAQFggz
MAI&url=http%3A%2F%2Fagro.icm.edu.pl%2Fagro%2Felemen
t%2Fbwmeta1.element.agro-article-139711b4-1d94-4531-
a930-ec5a3603a1a4%2Fc%2F04_Nogala.pdf&usg=AOvVaw0oS8
zYN_1LEa3JaAAZiSg9

Skrót:
goo.gl/PrgHed

Teraz tylko sprawdzić, czy badają procentową zaw. tłuszczu mlecznego i czy
da się go łatwo odróżnić od innych tłuszczy zwierzęcych.

--
Trefniś

468. Data: 2017-10-17 10:15:13

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

samya <s...@p...onet.pl> wrote:

> Jesli tylko masz warunki, to zyc nie umierac :)

Warunki to ja mam że hej! Własnej łąki nad rzeką za ogrodzeniem kawałek, a
jeszcze wokół niego od lat nietknięte krowią racicą (ani kosą) łąki
okolicznych gospodarzy (a raczej ich niezasługujących na to godne miano
potomków...), na moim podwórku przy ogrodzeniu szopa stoi niewykorzystana,
co to w niej koń córki miał być, a w domu mąż po AR, co krowy doić umie i
doradzi co i jak... Ech, tylko że to uwiązanie taka krówka. Pies i koty
niby też, ale je w końcu da się w samochód zapakować, a Loli nie. Upsss, no
tak, bo dżersejka to Lola by była. One takie śliczne. Pewnie bym z nią
spała w tej szopie, bo jak tak samą, miliznę taką śliczną, zostawić ?

--
XL

469. Data: 2017-10-17 10:16:44

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Animka <a...@t...wp.pl> wrote:

> Wiem, wiem :-)
> Napisz mi ile śmietanek kupujesz i po ile. Wychodzi Ci pewnie z 4-ch
> śmietanek coś trochę ponad 1/2 kostki masła, prawda?
>
> Nie zapomnę jak kiedyś robiłam kremówkę mikserem. Wyszło mi masło, ale
> słodkie. Bez pomyślunku wyrzuciłam, a mogłabym tym słodkim masłem
> posmarować wafle suche.

Ba :-)

> Tak w ogóle to ja wtedy nie pokapowałam sie, że
> to jest masło, chociaż w smaku posłodzone masło przypominało
>
> Jak ktoś ma blisko czy po drodze do stacji Orlen to proponuję tam
> zajrzeć i spojrzeć czy jest masełko Łaciate i po ile. OK?
>
> .

O, zajrzę, zajrzę!

--
XL

470. Data: 2017-10-17 10:40:15

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .10.2017 o 01:28 Trefniś <t...@m...com> pisze:

> [...]
>
> Teraz tylko sprawdzić, czy badają procentową zaw. tłuszczu mlecznego i
> czy da się go łatwo odróżnić od innych tłuszczy zwierzęcych.

Niestety, nasze podejrzenia okazały się słuszne.
W powyższym, podlinkowanym źródle:

"Jak dotąd nie opracowano oficjalnej metody pozwalającej na szybkie i
jednoznaczne
określanie proporcji tłuszczu mlecznego w mieszankach tłuszczowych."

Dodając do tego samą definicję masła - procentowa zawartość w maśle
tłuszczy zwierzęcych innych niż roślinne nie jest badana, bo nie ma
skutecznej i jednoznacznej metody.

Przykre, nawet nie potrafimy określić skali procederu!

--
Trefniś

Mięso puchnie
sliwki - biały osad