Miód pitny grzany i nie tylko - ?

1. Data: 2002-10-10 07:27:07

Temat: Re: Miód pitny grzany i nie tylko - ?
Od: "Asia Kubiak" <a...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:6a6a.0000049e.3da9a3bf@newsgate.onet.pl...
> [...]
pitny.
> Jako że sam z siebie powoli mi się nudzi, mam kilka pytań..... pierwsze,
to jak
> w temacie, w jaki sposób przyrządzić miód pitny grzany? Jakie miody są do
tego
> najlepsze? Lepiej gorsze czy może te lepsze? Czy tak jak wino, trzeba je
czymś
> doprawiać (jeśli tak, to które ingrediencje się nadają a które zupełnie
nie?),
> czy sam aromat miodu wystarczy, aby grzaniec z miodu był smaczny?
> Jak podgrzewać (ile czasu, jaką metodą) ?

jak dla mnie wystarczy sam miod (tzn dwojka albo poltorak, nizszych nie ma
co kupowac bo o "jabcok" zakrawaja). Do podgrzewania miodu pitnego sluza
takie bardzo fajne zestawy: kubeczek plus podstawka ze swieczka z
podgrzewacza, kosztuje ok. 10 zl/sztuka, warto. Swoj zestaw kupilam w
Toruniu, w sklepie "specjalistycznym" na ul. Prostej ("Pasieka" albo
"Bartnik", nie pamietam).

pozdrowienia
Asiek

1. Data: 2002-10-13 16:48:00

Temat: Miód pitny grzany i nie tylko - ?
Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Witam!

[...]

Kolejne pytanie, to czy można przyrządzić coś smakowitego (np. jakieś dobre
mięsko, pieczone, duszone, drób) podlewając to miodem pitnym, tak jak piwem czy
winem? Rodzaj potrawy nie ma znaczenia, chciałbym po prostu spróbować, jak to
smakuje. Byłbym wdzięczny za wskazówki i najlepiej - gotowe przepisy.

Pozdrawiam,
Tomek

1. Data: 2002-10-13 18:17:51

Temat: Re: Miód pitny grzany i nie tylko - (troche)
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

t...@p...onet.pl wrote:

>Witam!
>
>Od jakiegoś czasu jestem "fanatykiem" wspaniałego trunku jakim jest miód pitny.

(ciacch)

http://www.kuchnia.3miasto.pl/3043.htm
http://marekw87.elektor.com.pl/strona%20o%20alkohola
ch/miod.html
http://www.republika.pl/jlukaszewski/miod.html
http://www.honeywine.com/mead/recipes/recipes.html

Miks roznych wypowiedzi :

"Bez rewelacji ... spróbowałem 3 dni temu w krakowie...trjniak
bernardyński się to zwło...miał to być miód pitny grzny.... no
i był..smakował jka wino grzane tylko bez gożdzików . Własciwie
dobre tylko nie tego się spodziewałem" (Czako)

"Sprobuj poznanski lub lubelski tyle ze dwojniak. Jest duzo
lepszy." (Ketiow)

"Miod pitny to miod pitny - trunek tak stary jak osadnictwo
slowianskie w Europie, a moze starszy... Miod pszczeli
rozpuszczony w wodzie lub soku owocowym naszych polnocnych owocow ktore
same z siebie zawieraja za malo cukru a za duzo kwasu (jablka,
wisnie, maliny - stad wisniak, maliniak, miodu jablkowego nie ma
bo lekkie jablka winne nie przebijaja sie przez smak miodu) i
nastepnie przefermentowany zgodnie z zasadami sztuki
winiarskiej. Miody pitne dziela sie na czworniaki - garniec miodu na
cztery garnce wody, trojniaki - na trzy garnce... dwojniaki,
poltoraki i raz chyba widzialem jedyniaka - miod po na pol z woda.
Podana kolejnosc odpowiada winom od wytrawnego (wlasciwie
polwytrawnego, miodu do pelnej wytrawnosci sie nie fermentuje) do
bardzo slodkich - jesli poltoraka mozna w ekstraktywnosci porownywac
z madera to jedyniak jest najekstraktywniejszym znanym mi
trunkiem z fermentacji bezposredniej... ale jak mowie, raz
widzialem, rzecz jest prawie niemozliwa do wykonania. Problemy z
wytwarzaniem - czworniak zrobi kazdy glupi, po kilku miesiacach jest
dobry, poltorak wymaga duzej klasy speca (takie toto geste ze
nie bardzo chce fermentowac, a jeszcze te enzymy i inne swinstwa
ktorymi pszczoly miod konserwuja...) i okolo dziesieciu lat
dojrzewania... Pija sie miody raczej z ceramiki jak ze szkla -
taka juz sie utarla tradycja, za krola Popiela szklanek nie
mieli... Czworniakiem mozna nawet miesko popijac, poltorak to raczej
do posiedzenia i pogadania, najlepiej od pierniki... Mozna pic
jak wino, na zimno, mozna, i jest to znacznie czesciej w
przypadku miodow jak win praktykowane, na cieplo, przy czym grzany
miod w odroznieniu od grzanego wina nie musi (choc moze) byc
niczym przyprawiany. W ogole tradycja miodow jakos zanika, w kilku
miodowych knajpach w stolicy coraz wiecej wulgarnych win i
innych podobnych wynalazkow a coraz mniej miodow - a jedynym w
zasadzie trunkiem z ktorym miod pitny sie nie kloci jest piwo!"
(Darek K. Ladziak)

"...za to corocznie w Gdyni organizowane są Targi Miodu i
czegoś tam jeszcze (płodów ziemi czy coś), można tam zakupić niezłe
trunki nie do zdobycia w sklepach."(Krzysztof Mazur)

http://www.karczma.sart.pl/alko/miod.html

1. Data: 2002-10-13 18:28:30

Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

[cut ile się dało]

> "...za to corocznie w Gdyni organizowane są Targi Miodu i
> czegoś tam jeszcze (płodów ziemi czy coś), można tam zakupić niezłe
> trunki nie do zdobycia w sklepach."(Krzysztof Mazur)

ugh... dzięki za zestaw linków, tyle że chyba zupełnie nie przeczytałaś mojego
posta. Wiem co to miód i jak się go robi, z googla też umiem korzystać (czynię
to od lat), ale moje pytanie dotyczyło konkretnej rzeczy...

Pozdrawiam,
Tomek

1. Data: 2002-10-13 19:04:38

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

t...@p...onet.pl wrote:
>ugh... dzięki za zestaw linków, tyle że chyba zupełnie nie przeczytałaś mojego
>posta. Wiem co to miód i jak się go robi, z googla też umiem korzystać (czynię
>to od lat), ale moje pytanie dotyczyło konkretnej rzeczy...

..przeprwaszam to sie wiecej nie powtorzy.......

AgataW.

1. Data: 2002-10-13 21:02:15

Temat: grzyby MUN [moon?]
Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

A w dodatku widzialam biale i brazowe.
Kto opowie o roznicach?
Barbara

1. Data: 2002-10-13 21:25:14

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2002-10-13 21:42:51

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2002-10-13 21:43:00

Temat: Patelnie zeliwne
Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Info dla Wroclawiakow:
w sklepie na rogu ul. Sw. Wincentego [d. Obroncow Pokoju] i ul. ???, no wlasnie -
jakiej???,
biegnacej od SAMu 'Spolem' przy pl. Staszica w kierunku Pl. Powstancow
Wielkopolskich, sa zeliwne patelnie w roznych rozmiarach,
najdrozsza 37 zl z groszami. Wygodna, odkrecana drewniana raczka, dziobek ulatwiajacy
zlanie sosu.

Nie jest to patelnia zeliwna girllowa. Ona jest gladka.
A swoja droga, skad ta 'dzika moda' na paski, kratki itp.????
Bo przeciez smaku, to taki 'rysunek' raczej nie poprawia. Zatem - tylko snobizm?????
ciekawa Barbara

1. Data: 2002-10-13 22:03:46

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Info dla Wroclawiakow:
[...]