Noworocznie

11. Data: 2018-01-07 23:40:31

Temat: Re: Europo! - Noworocznie...
Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

W tej STAREJ modlitwie ,,pojednaj" oznacza ,,zjednocz", ,,połącz", ,,uczyń jednym" -
a nie ,,pogódź".
To archaiczny styl. Trzeba rozumieć, o co się modli.
Nie możesz więc oceniać, co jest tu właściwe, bo nie posiadasz dostatecznej wiedzy.

PS. Podobnie też np. słowa ,,zjednać" i ,,wyjednać" mają swoje archaiczne znaczenie,
niekoniecznie dziś poprawnie rozumiane

12. Data: 2018-01-12 04:14:42

Od: j...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

W dniu niedziela, 7 stycznia 2018 23:33:47 UTC+1 użytkownik i...@g...pl napisał:
> Przepraszam Cię, ale zupełnie ale to zupełnie nie rozumiesz sensu słowa ,,pojednaj"
w tej midlitwie

nie masz za co przepraszac, ikselkus.
rozumiem je tak, jak jest napisane.
ale tez masz racje: to my niekoniecznie jestesmy z Panem Jezusem pojednani.
choc i tak uawazam, ze bez jakiegokolwiek wstawiennictwa
powinnismy do tego dazyc.

jacek

13. Data: 2018-01-12 04:59:33

Od: j...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

W dniu niedziela, 7 stycznia 2018 23:40:32 UTC+1 użytkownik i...@g...pl napisał:
> W tej STAREJ modlitwie ,,pojednaj" oznacza ,,zjednocz", ,,połącz", ,,uczyń jednym"
- a nie ,,pogódź".

to patriarchowie powinni tak slowa "zmienic", zeby to bylo wspolczesnie oczyywiste.
choc i tak nie zmienia to sprawy istoty.
zreszta napisalem juz wczesniej. moze cos Ci opowiem,
chociaz nie wiem nawet, czy powinienem.

modlic sie mozna roznie: nieraz pisalem,
ze na koncu pacierza nie mozna zawrzec slow:
"i nie wodz nas na pokuszenie",bo po prostu Pan Bog
nigdy ludzi, czy kogokolwiek na pokuszenie nie wodzil.
bez wzgledu ile za tym przypowiesci zawartych w Pismie Swietym
by nie swiadczylo. po prostu Prawda jest Prawda,
i trzeba znac, chocby troszeczke, Boga, zeby o tym wiedziec.

bedac w stanie calkowicie uswieconym modlitwe zaczniesz tak:
Ojcze nasz, ktorys jest w niebie
swiec sie imie Twoje,
przyjdz krolestwo Twoje,
i spraw, aby wola nasza/moja byla zgodna z wola Twoja.

bo w tym stanie ikselkus, masz prawo obawiac sie, ze wola
twoja bedzie dobrzejsza od woli Boga, i to byloby wlasciwie w porzadku,
ale jednoczesnie wiesz, ze On jest bez porownania madrzejszy od ciebie,
zyje tez nieporownywalnie dluzej i chocby stad niekponiecznie musisz miec racje.

tak wiec jesli nawet Bog ci pozwolil, abys to ty decydowal, bo przeciez ty,
a nie On jest czlowiekiem, to i tak poprosisz Go o wspomniana sprawczosc.
jak Bog do tego podejdzie, to juz raczy tylko Bog wiedziec.
jednak wiadomo, ze podejdzie najsprawiedliwiej.

jacek

14. Data: 2018-01-12 05:31:51

Od: j...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
- a nie ,,pogódź".
> To archaiczny styl. Trzeba rozumieć, o co się modli.

tak, ikselkus, kobieto wspaniala. trzeba po prostu zrozumiec.
naprawde nie osadzam, nawet nie oceniam. staram sie po prostu rozmawiac z Bogiem,
jak tylko najlepiej potrafie.

> Nie możesz więc oceniać, co jest tu właściwe, bo nie posiadasz dostatecznej wiedzy.

wiedzy? moze i tak. choc to jakios i tak Bogu nie przeszkadza za bardzo:)

> PS. Podobnie też np. słowa ,,zjednać" i ,,wyjednać" mają swoje archaiczne
znaczenie, niekoniecznie dziś poprawnie rozumiane

bardziej chodzi o istote rozpatrywanych slow rozumienia, niz etymologie slow.
choc w wielu wypadkach etymologia jest podstawa.

pozdrawiam,
jacek

Dosiego 2018 roku!
Życie jako proces samodoskonalenia Boga.
Hu hu ha! Nasza Polska zła!
no dobra,
Afryka a sprawa ,,sankcji dla Polski".