O winoroślach filozoficznie

1. Data: 2001-04-30 11:45:01

Temat: O winoroślach filozoficznie
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Za oknem pięknie. Kwitnie czereśnia i brzoskwinia. I tak mi się zebrało na
dywagacje.
Jabłonie - drzewo użytkowe,tysiące odmian - ale gatunki stricte ozdobne są.
Kolorowe liście, ciekawe kwiaty.
Śliwy - jw.
Wiśnie - jw.
Leszczyny - jw.
A co z WINOROŚLĄ? Tysiące odmian - i żadnych sadzonych tylko i wyłącznie ku
ozdobie? Czemu hodowcy się nie starają? I czy Janusz nie mógłby czegoś
ozdobnego wyhodować? Np. odmiany o czerwonych, strzępiastych liściach - albo
całobrzegich niebieskawych - albo żółtych miniaturowych? Oczywiście owocować
też mogłaby. Zajęcie na najbliższych 20 lat gwarantowane:-)

Pozdrawiam, Basia.

2. Data: 2001-05-02 15:59:34

Temat: Re: O winoroślach filozoficznie
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> napisał w wiadomości
> A co z WINOROŚLĄ? Tysiące odmian - i żadnych sadzonych tylko i wyłącznie
ku
> ozdobie?

Ależ, winorośle są ozdobne. Chciałem już kiedyś o tym napisać. Winorośl może
być ozdobna " z kory". Na starych pniach jest ona bardzo charakterystyczna.
Jest tak poszarpana, że aż piękna.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

3. Data: 2001-05-04 10:38:30

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 2 May 2001, Krzysztof Marusiński wrote:

> [...]
> być ozdobna " z kory". Na starych pniach jest ona bardzo charakterystyczna.

Nie tylko z kory. Odmiana Fredonia na mojej dzialce wlasnie puszcza
fioletowe listki. Wygladaj b. ciekawie.

Pozdr.

D.P.

4. Data: 2001-05-07 10:41:22

Temat: Re: O winoroślach filozoficznie - i długo
Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):

Uderz w stół, a Janusz się odezwie :-)
Może będzie przydługawo, ale do rzeczy.

> A co z WINOROŚLĽ? Tysišce odmian - i żadnych sadzonych tylko i wyłšcznie ku
> ozdobie?

Żadnych???????????????
A to tylko od fantazji zależy. U mnie względy estetyczne też grajš rolę.
Winorośla sš po prostu PRZEPIĘKNE tylko trzeba na nie spojrzeć pod tym kštem, a
nie tylko oglšdać je z perspektywy żołšdka, a jeszcze gorzej z perspektywy
wypełnionej nimi butelki.
Uwaga! Będę udowadniał!
1. Liście.
Odważę się zaryzykować twierdzenie, że wśród istniejšcych ponad 10000 odmian
winorośli nie ma dwóch odmian o identycznych liściach. Kształty od zblizonych do
prostokšta, poprzez koliste, nerkowate, wydłużone, powycinane zatokami bardziej,
mniej, z różnorodnymi zšbkami, a więc i strzępiaste też się znajdš (ot np. taka
Chrupka Strzępolistna). I nie sš to subtelne różnice dostrzegalne przez lupę. Co
odmiana to inna uroda liścia. Pozwolę sobie zauwazyć nieśmiało, że
zróżnicowaniem kształtów i wielkości tego zielonego, winorośla trochę przebijajš
niezwykle ozdobne iglaki. :-)))))
Nie przypadkiem to olbrzymie zróżnicowanie liści stanowi jedno z kryteriów
identyfikacji odmian.
Jednak to nie wszystko w urodzie liści. Sš jeszcze ich barwy.
Od bladziutko zielonej przez ciemniejszš, do b.ciemnej zieleni. I jak efektownie
się przebarwiajš.
Zauwazyłaś chyba, że niekiedy doradzajšc jakieś odmiany podaję , że liście
przebarwiajš się na jakiś inny kolor.
Przykłady: Venus - ciemno-śliwkowo-fioletowy, Schuyler, Alden - purpurowy, New
York Muskat - czerwony i żółty, Steuben - łososiowy, Gołubok - intensywnie
bordowy, Isabella - żółty, Iliczewskij Rannij - zielony z czerwonymi częściami
itd.
Można z tego skomponować oszałamiajšcš kolorystykę i to wystepujšcš wtedy gdy
kwiatki przekwitły i szaro w ogrodzie się robi.
Spróbuję w tym roku troche więcej pofotografować i pokazać Ci nie pojedyncze
liście, ale kolorystycznš urodę winnicy.
Darek wspomniał o wiosennych pškach Fredonii. Wiosnš też to ma dziesištki
kolorów. Od szarych przez różne odcienie zieleni, bršzu do intensywnej purpury.
2. Kwiatostany - rzeczywiście mało efektowne, ale...
3. Owoce.
Tak jak z liśćmi różnorodność kolorów, kształtów i wielkości gron i jagód
jest niewiarygodnie duża. Od niemal białych, przez żółte w różnych odcieniach,
zielone w różnych odcieniach, tęczowe, różowe, intensywnie czerwone, niebieskie,
granatowe do czarnych jak sadza. Przecież to sš wiszšce na krzewach kolorowe
ozdoby ogrodu. Nie znam sie na kwiatkach , ale ciekaw jestem, ktory gatunek ma
tak zróżnicownš paletę kolorów kwiatów jak winorośla kolorów jagód.
Rzuć okiem na moje zeszłoroczne zdjęcia (w fotografowaniu jestem kiepskim
amatorem).Tylko kilka odmian, a jak ozdobne. Jak dobrze pójdzie to w tym roku
sfotografuję i pokażę kilka innych odmian. Grona cieszš nie tylko żołšdek, ale i
oko.
4. Łozy sš kolorowe - od szarych przez wszystkie odcienie bršzu do czerwieni.
5. Kształty krzewów.
Roslina jako pnšcze jest podatna na formowanie, a wiec można jš kształtować
zupelnie dowolnie - kwestia fantazji. Bez większych problemów poprzez system
podpór , przycinania i podwišzywania latorośli możesz sobie zrobić z niej
samochód, łódkę, księżyc w 3 kwadrze, Babę Jagę, krasnala , muchomorka czy co
tylko zechcesz. :-)))))))

> Czemu hodowcy się nie starajš?

No właśnie się postarali

> [...]
> miniaturowych? Oczywiście owocować też mogłaby. Zajęcie na najbliższych 20 lat

Janusz nie mógłby bo się na tym nie zna. A ozdobne ma wszystko! :-))))
A zajęć na najbliższych 20 lat mam naplanowanych tyle, że.... ech! lepiej nie
gadać. :-))))))))))))
Winoroślam :-)
Janusz

5. Data: 2001-05-08 07:36:31

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@l...pl> napisał w wiadomości

> Basia Kulesz napisał(a):
>
> Uderz w stół, a Janusz się odezwie :-)
> Może będzie przydługawo, ale do rzeczy.

> Uwaga! Będę udowadniał!
[ciach]
Udowodniłeś. Czuję się a) przytłoczona, b) spokorniała. I chętnie bym
obejrzała galerię zdjęć winorośli:)

> Winoroślam :-)

Pozdrawiam, Basia.

6. Data: 2001-05-08 11:31:36

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):

> Udowodniłeś. Czuję się a) przytłoczona, b) spokorniała. I chętnie bym
> obejrzała galerię zdjęć winorośli:)

Wybacz. Nie było moim zamiarem:
a) Przytłaczanie
b) Upokorzanie
a wyłšcznie doinformowanie.
Poza tym zawsze daję się sprowokować. :-)))))))
Pozdrawiam :-)
Janusz

7. Data: 2001-05-08 11:40:44

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wybacz. Nie było moim zamiarem:
> a) Przytłaczanie
> b) Upokorzanie
> a wyłącznie doinformowanie.

Tak jest, melduję posłusznie, że czuję się dokształcona:)

> Poza tym zawsze daję się sprowokować. :-)))))))

Ostatnio tak jakoś smętnie było...prowokacja się udała.

Pozdrawiam, Basia.

8. Data: 2001-05-08 12:50:43

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):

> Ostatnio tak jakoś smętnie było...prowokacja się udała.

Ło to to! Bogusław gdzieś zaginšł, Jerzy jakoś tak mało "zjeżony", Krzysztof
wyciszony....
Jak tak dalej pójdzie trzeba będzie chyba tzw. ekologów zaczepić. To na ogól
nie zawodzi. :-)))))))))))))))))))
Pozdrawiam :-)
Janusz

9. Data: 2001-05-08 14:41:48

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Janusz Czapski <j...@l...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@l...pl...
> Ło to to! [...] Jerzy jakoś tak mało "zjeżony" [...]
Odpoczywam po urlopie. ;-)))
Pozdrawiam Jerzy

10. Data: 2001-05-10 05:19:54

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora