4-ro letnie dziecko na cmentarzu

1. Data: 2003-10-29 14:07:14

Temat: 4-ro letnie dziecko na cmentarzu
Od: "Hubert" <p...@p...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
zbliza sie Swieto Zmarlych.
W jaki sposob mam wytlumaczyc swojej cztero letniej corce co to jest
cmentarz, dlaczego kladziemy kwaitki na grobie....
Jak jej wytlumaczyc ze ludzie sie rodza i umieraja - a moze jest za
wczesnie?
Poprosze o jakies propozycje.

Dzieki i pozdrawiam
hubert

1. Data: 2003-10-29 14:47:19

Temat: Re: 4-ro letnie dziecko na cmentarzu
Od: "yarpeen" <r...@g...SKASUJ.TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hubert <p...@p...edu.pl> napisał(a):

> [...]
> cmentarz, dlaczego kladziemy kwaitki na grobie....
> Jak jej wytlumaczyc ze ludzie sie rodza i umieraja - a moze jest za

hej
normalnie-bez emocji, na spokojnie:).Przerabiałem to ze swoimi 3 synami-i
doszedłem do wniosku że jeśli sie przekazuje im informacje - w sposób
normalny, bez emocji ogólny - to przyjmują to i zapamiętują. Nie patrz na
wiek- odpowiedz noramlnie-jeśli będzie miała więcej pytań - odpowiadaj-ale
normalnie
pozdrowienia

1. Data: 2003-10-29 16:31:48

Od: "^..^_\)" <^..^_)@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Hubert" <p...@p...edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> cmentarz, dlaczego kladziemy kwaitki na grobie....
> Jak jej wytlumaczyc ze ludzie sie rodza i umieraja - a moze jest za

po pierwsze to nie jest swieto zmarlych, tylko swieto wszystkich swietych.
to jej tlumacz. powiedz jej co to znaczy byc swietym czlowiekiem.

pozdro. afa

1. Data: 2003-10-29 16:35:31

Od: Paweł Niezbecki <s...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

^..^_)
<^..^_)@o2.pl>

> Użytkownik "Hubert" <p...@p...edu.pl> napisał w wiadomości
>
> po pierwsze to nie jest swieto zmarlych, tylko swieto wszystkich swietych.
> to jej tlumacz. powiedz jej co to znaczy byc swietym czlowiekiem.

ech, ci katolicy :)))))))

tak, to świetny pomysł... na ściemnienie ;)))

p.

1. Data: 2003-10-29 19:27:31

Od: "nonnocere" <m...@g...SKASUJ.TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hubert <p...@p...edu.pl> napisał(a):

> [...]
> cmentarz, dlaczego kladziemy kwaitki na grobie....
> Jak jej wytlumaczyc ze ludzie sie rodza i umieraja - a moze jest za

Dzieci w zależności od wieku inaczej postrzegają śmierć. Dziecko 4 letnie nie
zrozumie nieodrwacalności śmierci. Będzie ją bardziej utożsamiało z czymś na
niby, albo ze snem, z którego można się obudzić. Dzieci się zastanawiają, czy
w grobie zmarłym nie jest zimno lub ciemno. Potem jak są starsze zaczynają
utożsamiac śmierć z jakąś postacią, na przykład kostuchą, która przychodzi po
człowieka. Tak gdzieś w wieku około 9 lat zaczynają rozumieć na czym polega
śmierć.
Warto rozmawiac z dzieckiem o śmierci, ale w języku dla niego zrozumiałym.
Mówić tak jak jest, ale ze świadomością, że to jeszcze nie czas na to, by to
zrozumiał. Lepiej unikać zwrotów, że to sen. Bo potem może dziecko się
obawiac zasypiania.

Pozdrawiam, Madzia

1. Data: 2003-10-29 19:28:11

Od: "nonnocere" <m...@g...SKASUJ.TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2003-10-29 20:03:03

Od: "Szeptem" <pshepioor[SKASUJTO]@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> cmentarz, dlaczego kladziemy kwaitki na grobie....
> Jak jej wytlumaczyc ze ludzie sie rodza i umieraja - a moze jest za

Wytlumacz swojemu dziecku, ze jest to jedyny dzien w roku, kiedy rodzice
przypominaja sobie, ze mieli rodzicow, ze ubieraja sie ladnie, po to zeby
akurat 1 listopada pojechac na cmentarz (a nuz spotka sie znajomych).

1. Data: 2003-10-30 01:58:28

Od: Współczujacy <t...@a...jest.nieprawidlowy> szukaj wiadomości tego autora

Hubert wrote:

> [...]
> cmentarz, dlaczego kladziemy kwaitki na grobie....
> Jak jej wytlumaczyc ze ludzie sie rodza i umieraja - a moze jest za

Po prostu powiedz mu prawdę, nikt nie lubi być oszukiwany, bądź z nim
szczery, traktuj go jak kompletnego człowieka, któremu nic nie brakuje - to
jest człowiek taki sam jak Ty, tylko troszkę młodszy, młodszy nie znaczy,
że głupszy, tylko bardziej ciekawy świata, w końcu i tak się dowie, a to
jak się tego dowie (i wielu innych rzeczy) - będzie miało duże znaczenie,
gdy on sam już będzie duży (dorosły) i to czy będzie miał łatwe czy trudne
zycie...

--
Pozdrawiam, Współczujący.
====================

1. Data: 2003-10-30 15:53:32

Temat: Odp: 4-ro letnie dziecko na cmentarzu
Od: "andy" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Hubert <p...@p...edu.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bnohid$92m$...@p...warman.nask.pl...
> [...]
>
> Dzieki i pozdrawiam
> hubert
>
> Dziecko czteroletnie wiecej rozumie niż nam się wydaje.Mam 4 letnią
wnuczkę.Mój mąż 3 miesiące temu zmarł nagle.Synowa zdecydowała,aby mała nie
uczestniczyła w pogrzebie i tu był błąd,mała wczoraj powiedziała mi "babciu
a jak dziadziuś poszedł do nieba to dlaczego nie poszłam z Wami,bo pani
uczycielka nasza jak umarla to poszlismy wszyscy na cmentarz ją
pożegnać"Nauczycielka jej umarła 2 tygodnie temu.Według mnie trzeba dziecku
mówić taką samą prawdę tak jak dziecku się mówi skąd sie biorą
dzieci.pozdrawiam

1. Data: 2003-10-31 16:09:13

Od: "Marcin Rybacki" <casecase@(cut_it)poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W. napisał:

> [...]
> gdy on sam już będzie duży (dorosły) i to czy będzie miał łatwe czy trudne

Że co? My tu nie mówimy o ptaszkach i pszczółkach. To nie jest wychowanie
seksualne czy cuś.

Re: Do oscara i jemu podobnych
Re: jak pomóc?
Re: Depresja........