Odp: Metoda analityczna

From: "Paker" <p...@k...net.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Odp: Metoda analityczna
Date: Mon, 29 May 2000 17:38:54 GMT

Użytkownik Pawel Peterka <p...@k...net.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8gtjm9$vmb$...@a...webcorp.com.pl...
> Pisalem juz o tym, ale jeszcze raz wroce do tematu. Bulwersuje mnie
pytanie,
> dlaczego psycholodzy nie stosuja metody analitycznej do opisu zjawisk z
> zakresu psychiki ludzkiej.
> Przypomne krotko: Metode analityczna do nauk nowozytnych wprowadzil
> Kartezjusz. To on pierwszy
> wprowadzil uklad wspolrzednych "kartezjanskich" i odtad matematyka poszla
do
> przodu jak burza. Powstala ANALIZA matematyczna (rachunek rozniczkowy i
> calkowy i wszystko co sie z tym wiaze).
> [...]
Przedstawiles nauki, jako analityczne, ktorych "analitycznosc" skrajnie sie
rozni. Ale nie polemizujmy, poki co. Na gruncie psychologii duzo bylo o
roznorakim ujmowaniu czlowieka. Poczytaj o strukturalizmie i
funkcjonalizmie, a potem o tym, co maja do powiedzenia przedstawiciele
psychologii Gestalt. Krytyke molekularnego ujecia zjawisk psychicznych
przedstawil Tolman.
I kto to jest Nabaglo? Jakis guru od metodologii?