choroba Schoermanna

1. Data: 2000-02-03 19:39:24

Temat: choroba Schoermanna
Od: "Edek z krainy Kredek" <e...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich grupowiczow,

czy ktos moze powiedziec mi cos na temat tej choroby (nie wiem czy poprawnie
pisze nazwe - na pewno brakuje dwoch kropek nad "o")
Okazalo sie, ze wykryto ja u mojego 13 letniego syna - przeszedl
dwutygodniowa rehablilitacje, teraz cwiczy sam w domu, niestety niezbyt
systematycznie.

Chcialabym wiedziec na czym ta choroba dokladnie polega, i czy syn moze
kontynuowac treningi Aikido, grac do upadlego w pilke, cwiczyc na lekcjach
w-f itp.

Prowadząca go lekarka zalecila "tryb zycia staruszka", częste leżenie na
brzuchu - a on przecież 7-8 godzin dziennie siedzi w szkole, nad lekcjami i
przed komputerem oczywiscie. Choroba jest w pierwszej fazie i bardzo nie
chcialabym, zeby dalej postepowała.

Bede wdzieczna za jakiekolwiek informacjie lub wskazanie miejsca, gdzie
informacji tych moge poszukac.

Ewa

2. Data: 2000-02-04 16:58:17

Temat: Re: choroba Schoermanna
Od: "Adamus" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Edek z krainy Kredek napisał(a) w wiadomości:
<87cldg$dck$1@post.polcard.com.pl>...
>Witam wszystkich grupowiczow,
>
>czy ktos moze powiedziec mi cos na temat tej choroby (nie wiem czy
poprawnie
>pisze nazwe - na pewno brakuje dwoch kropek nad "o")

Choroba Scheuermanna (bez umlatow).

Ujawnia sie w wieku mlodzienczym, czesciej u chlopcow.
Jest to choroba heterogeniczna, czyli nie jest pojedycza jednostka, lecz
grupa zaburzen o podobnych cechach.
Przyczyny nie sa znane - prawdopodobnie jest wynikiem (czasem) zapalenia
chrzastek gornych i dolnych dyskow lub urazu.
Objawy i rozpoznanie:
- sylwetka o okraglych plecach i staly bol plecow
- glowna cecha jest powiekszanie normalnej kifozy piersiowej
- przebieg jest dlugotrwaly lecz lagodny
- niewielkiego stopnia wadliwe ulozenie kregow czesto jest trwale (gdy
choroba przebiega w sposob utajony)
- czasem widoczne sa cechy skoliozy
- na zdjeciu rtg - widac przednie sklinowacenie kregow (zwykle w dolnej
czesci piersiowej i gornej ledzwiowej); w pozniejszych stadiach dystki staja
sie stwardaniale i ieregularne
Leczenie:
- lagodne, niepostepujace postacie leczy sie poprzez redukcje nadmiernej
masy ciala i unikanie bardzo aktywnych cwiczen (niestety)
- w silnej kifozie - wsparcie kregoslupa lub unieruchomienie na sztywnym
lozku
- w wyjatkowych przypadkach postepujacych - stabilizacja chirurgiczna i
korekta wadliwego ulozenia kregow.

NIc wiecej nie wiem.

Adam B.

3. Data: 2000-02-07 20:58:18

Temat: Odp: choroba Schoermanna
Od: Jerzy Żelichowski <j...@k...top.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Edek z krainy Kredek <e...@p...com.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:87cldg$dck$...@p...polcard.com.pl...

> [...]
nie
> chcialabym, zeby dalej postepowała.
>
> Bede wdzieczna za jakiekolwiek informacjie lub wskazanie miejsca,

Witam, choroba Scheurmanna jest pewnym zaburzeniem kostnienia wtórnych
jader kostnienia w tzw. plytkach granicznych trzonow kregow najczesciej
piersiowych.Prowadzi do wady postawy nazywanej "plecami okraglymi" i
poza ujemnymi skutkami estetycznymi moze w doroslym zyciu przyspieszyc
dolegliwosci o charakterze "dyskowym".Jest to choroba glownie chlopcow w
okresie dojrzewania i z chwila zakonczenia jego konczy sie jej aktywny
okres .Pozostaja potencjalnie skutki "dyskowe".Wydaje się ze zalecenie
"zycia jak staruszek" jest mocno przesadzone i moze spowodowac ujemne
skutki w sferze psychiki mlodego czlowieka. Zagrozenie nie jest tak
duze.Proponuje rozsadna rozmowe z ortopeda.

--
- - - - - - - - -
Miłego dnia .Jerzy Żelichowski.M.D.

4. Data: 2000-02-09 08:39:08

Od: "anna gorska" <p...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziecko powinno przede wszystkim pływać . reuma.

5. Data: 2000-03-01 20:03:55

Od: "artmed" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Choroba Scheuermanna to inaczej kifoza pirsiowa młdzieńcza lub jak kto woli
Kyphosis dorsalis iuvenilis to martwica aseptyczna (jałowa) dolnych i
górnych powierzchni trzonów kręgowych głownie części piersiowej kręgosłupa.
Etiologia tego schorzenia do dziś jest oficjalnie nieznana. Ciągłe siedzenie
przy komputerze jest przyjacielem tej choroby. Co do przyczyn jej
powstawania mam odmienne hipotezy jak również moje zdanie na temat leczenia
jest inne niż spotkać to można w wielu gabinetach lekarskich. Jeżeli jesteś
zainteresowany to napisz na privat ponieważ w grupie będę atakowany z powodu
reklamy, spamu itd.
Pozdrawiam wszystkich
MD

Pomocy