mgła

31. Data: 2003-11-16 11:12:19

Temat: Re: mgła
Od: "Halina" <k...@n...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "boletus" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
news:bp5e1k$grr$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Ptaszki same dobrze wiedzą kiedy się zjawić
> na sprawdzone "łowiska". Małe grupki liczące
> kilka osobników przybywają w okresie dojrzewania
> słoneczników.

No właśnie, gdzieś było o tym, żeby jesienią nie sprzątać dokładnie ogrodów
kwiatowych, bo w ten sposób usuwamy pyszności dla fruwaków. Ja pozostawiam
firletkę, podobno jej "maczek" jest zjadliwy.

--
Pozdrawiam Halina
pisząc na priv usuń nospam.

32. Data: 2003-11-16 13:15:46

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bp7mo4$nsu$1@absinth.dialog.net.pl Halina
<k...@n...pf.pl> napisał(a):

> czytałam o takiej ekstrawagancji aby
> smalec miesząć z ziarenkami np. maku i zawieszać choćby w połóweczkach
> bambusa.
> Tak sobie pomyślałam, że na wigilię mogłabym takie łakocie powiesić, żeby
> źle o mnie nie mówiły.

Hejka. Do roztopionego w rondelku tłuszczu (najlepiej czysta surowa
słonina albo wołowy łój) wsypujemy nasiona lnu, słonecznika, maku. Na 5
części tłuszczu 1 część nasionek (wagowo). Można dodać odrobinę oleju
sałatkowego, który sprawi, ze mieszanka nie będzie zbyt twarda ani krucha
przy największych nawet mrozach. Gdy masa zacznie tężeć, przelewamy ja do
pojemników (doniczki, plastiki po jogurtach lub śmietanie) z wywierconym
otworkiem w dnie, przez który przeciągamy sznurek tak, aby wystawał z obu
stron pojemnika. Dolny odcinek sznurka (zamiast może być patyczek) da ptakom
możliwość przytrzymania się.
Co prawda lepszy rydz (wigilijne łakocie) jak nic, ale powinno się
zacząć dokarmiać już teraz i robić to systematycznie aż do wiosny.
Pozdrawiam systematycznie Ja...cki

33. Data: 2003-11-16 16:33:00

Od: "Halina" <k...@n...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

> W wiadomości news:bp39fc$drj$1@atlantis.news.tpi.pl Katarzyna Tkaczyk
> <k...@e...com.pl> napisał(a):

> P.S. Jeśli chcemy pomóc ptakom przetrwać zimę, musimy przygotować się już
> teraz, aby nasi skrzydlaci przyjaciele mieli czas poznać i zapamiętać
> położenie karmników... itd. w artykule "Stołówka dla skrzydlatych gości"
> "działkowcu" nr 11/2003

Znalazłam. W tymże samym numerze "działkowca" Przypominamy-Radzimy,
Ekologia, Jan Janiszewski Krajowy Instruktor Ogrodniczy napisał:
"Jedna para sikorek potrafi w ciągu roku wytępić kilka kilogramów
szkodników! Pamiętajmy, aby zimą karmić ptaki tylko wtedy, gdy jest śnieg."

A tak po mojemu to została nam chyba obserwacja, intuicja i zdrowy roządek.

--
Pozdrawiam Halina
pisząc na priv usuń nospam.

34. Data: 2003-11-16 17:49:41

Temat: Odp: mgła
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta Góra <m...@m...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bp8fkj$njg$...@k...task.gda.pl...

> Użytkownik "Elfir" <e...@p...fm> napisał w wiadomości
> >
> <ciach>
>
> A znajdzie się jakiś amator kukurydzy?
> Bo mam dużo...
>
> Oczywiście myślę o ptaszkach:-)

Struś!
Pozdrawiam :-)
Janusz

35. Data: 2003-11-16 18:18:18

Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dirko <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bp7td1$io8$...@n...news.tpi.pl...

> Co prawda lepszy rydz (wigilijne łakocie) jak nic, ale powinno się
> zacząć dokarmiać już teraz i robić to systematycznie aż do wiosny.
> Pozdrawiam systematycznie Ja...cki
Dokladnie! Jesli juz decydowac sie na dokarmianie ptakow to regularnie cala
zime.
Niebezpieczne jest wystawiac ptakom jedzenie i przerwac dokarmianie w srodku
zimy. Sikorki maja bardzo szybka przemiane materii i musza miec staly dostep
do karmy.
Poza tym ornitolodzy prosza by ptakow jednak nie dokarmiac, bo rzadko kto
robi to w prawidlowy sposob i ptaki nabawiaja sie schorzen przewodu
pokarmowego (solona slonina, zaplesnialy chleb, chleb na kwasie chlebowym,
brudny karmnik) a poza tym ptaki staja sie niesamodzielne.
Dokarmianie ma sens w miejscach, gdzie ciezko o samodzielne znalezienie
pozywienia, gdzie jest malo urozmaicona szata roslinna - np. w borach
sosnowych, centra miast.
Dla ptakow takich jak: drozd, strzyzyk, trznadel, kos itp. daje sie ziarna
owsa, prosa, lnu, platki ryzowe i owsiane, rozdrobnione jablka, gotowane
jarzyny a takze rozkruszony ser.
Dla zieby, czyzyka, gila, szczygla, kulczyka itp. podaje sie konopie,
rzepik, slonecznik, len, mak, pestki jablek i gruszek, nasiona salaty,
kapusty, rzepy, lopianu, babki, ostu, tasznika i niektorych kwiatow
ogrodowych (np. astry, chabry,)
Jemioluszki, rudziki i kosy jedza owoce jarzebiny, ligustra, berberysu,
glogu, kaliny, bazu czarnego, kruszyny, rozy, snieguliczki,
tarniny,szyszkojagody jalowca, nibyjagody jemioly, czeremchy - owoce nalezy
podawac namoczone (i tylko gdy nie ma mrozow)
Dla sikorek i kowalikow przygotowuje sie pokarm wg przepisu podanego w
poprzednim poscie. Dobrze jest tez dodac nasiona drzew iglastych, orzechy,
bukiew.
Kaczki dokarmia sie gotowanymi ziemniakami, burakami pastewnymi gniecionymi
zoledziami i kasztanami, sruta
Kuropatwy i bazanty jedza karme soczysta: kapuste pastewna, jarmuz, marchew,
buraki oraz odpady zbozowe, srute, bukiew,

A co do drzewka swiatecznego dla ptakow to spotkalam sie z takim pomyslem:
robi sie karme tluszczowa i lekko wystudzona wylewa na drzewko iglaste by
sobie skrzepla.

Elfir

36. Data: 2003-11-16 18:28:35

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elfir" <e...@p...fm> napisał w wiadomości

<ciach>

A znajdzie się jakiś amator kukurydzy?
Bo mam dużo...

Oczywiście myślę o ptaszkach:-)

Pozdrawiam
Marta

37. Data: 2003-11-16 19:14:14

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Elfir" <e...@p...fm> wrote in message

> Dokarmianie ma sens w miejscach, gdzie ciezko o samodzielne znalezienie
> pozywienia, gdzie jest malo urozmaicona szata roslinna - np. w borach
> sosnowych, centra miast.

Po przeczytaniu list tej karmy myślę, że dla pl-rec-ogrodników
najrozsądnijszym wyjściem jest jednak urozmaicanie szaty roślinnej i niech
się ptactwo dokarmia samodzielnie.
Owies, len, jabłonie zwykłe i ozdobne,słonecznik, mak, jarzębiny, liguster,
beberys, głóg, kalina,bez czarny, kruszyna, róże, snieguliczki, tarniny,
jalowce, czeremchy, iglaste z nasionami, orzechy - to wszystko albo mamy,
albo możemy posadzić i nie uprzątać resztek z nasionami (kwiaty). Osobiście
się ucieszyłam, że komuś się przydadzą owoce jałowców - w tym roku mam ich
pełno na dwuletnim żywopłociku.
Mam natomiast wrażenie, że nikt u mnie nie podjada ani aronii, ani ognika.

Pozdrawiam, Basia.

38. Data: 2003-11-16 19:27:42

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bp8aig$r4s$1@absinth.dialog.net.pl Halina
<k...@n...pf.pl> napisał(a):

> Pamiętajmy, aby zimą karmić ptaki tylko wtedy, gdy jest
> śnieg."
>
> A tak po mojemu to została nam chyba obserwacja, intuicja i zdrowy
> roządek.

Hejka. Szczególnie gdy zdarzy się bezśnieżna zima. ;-)
Pozdrawiam nadal mgliście Ja...cki

39. Data: 2003-11-16 19:34:56

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bp8fkj$njg$1@korweta.task.gda.pl Marta Góra
<m...@m...pl> napisał(a):

> A znajdzie się jakiś amator kukurydzy?
> Bo mam dużo...
>
> Oczywiście myślę o ptaszkach:-)

Hejka. Bażanty uwielbiają.
Pozdrawiam pysznie Ja...cki
P.S. No i w aspekcie kukurydzy Marto w zimie o dzikach pamiętać warto. :-)

40. Data: 2003-11-16 20:14:10

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> Mam natomiast wrażenie, że nikt u mnie nie podjada ani aronii, ani ognika.
>
> Pozdrawiam, Basia.
:)
zastanawiam sie na ile slaskie aronie moga byc jadalne
ja osobiscie lubie goryczke aroni
i lubie sobie nimi przegryzac
:)
z pozdrowieniami i usmiechami